Ripol sub vs åben baffel

Rosinen i pølseenden

Re: Ripol sub vs åben baffel

Indlægaf dfms » tirs 26. nov 2013 15:19

De der 15"er, er det Zomax ?
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf Roky » tirs 26. nov 2013 21:58

High Sky skrev:Hej Roky
Tak for link, jeg kender rigtigt godt siden med de mange lækre projekter. Lige nu skal jeg have savet og samlet "kabinettet". Det er jo hurtigt gjort og jeg regner med det bliver i weekenden. Derefter en masse lytning med diverse spoler og filtre.

Jeg ved der kan regnes og regnes i en uendelighed på sådanne filtre og jeg starter også med et filtre som passer til mellemtonene og diskanten, men der skal en spole på bassen og her vil jeg lytte mig frem.

Det var så lidt. Er spændt på hvad du kommer frem til.

Uden korrektion for baffelstep, tror jeg ikke du vil få ret meget bas ud af systemet. En rigtig bred baffel, gør at du kan undgår at skulle korrigere for baffelsteppet for mellemtonen. Eksempelvis:
mellemtone på 94dB følsomhed.
Baffel på 60 cm - Så bruger du formlen 115/bredden i meter = 115/0.6 = ca 191 Hz -3dB.

Dvs at baffelen hjælper så langt ned, at du kan dele deromkring UDEN at korrigere for mellemtonens baffelstep. Hvis baffelen er meget smallere, så skal der korrigeres for baffelstep. Så sker der det, at mellemtonens følsomhed ryger ned med måske 3-5 dB (afhængig af rummet). Tilsvarende skal diskanten dæmpes til den følsomhed - Måske endda lavere.

Bassen som Dan også skriver, dæmpes så med baffelstepkompensation, for at få mere bas - og derfor man typisk vælger en bas som er mere følsom end mellemtonen.
håber det gav lidt mening, jeg er stadigvæk nogenlunde nybegynder :)
mvh
Roky

Lokalitet: Østjylland

Indlægaf High Sky » tors 28. nov 2013 09:54

Hej Ehapa
Det lyder spændende og jeg har godt set diverse billeder på nettet. Måske er en del af fascinationen ved OB netop det lidt enkle men spøjse design. Jeg har nu fået savet alle plader og skal til at sætte enheder i. Ligesom du, kører jeg ren low budget. Men med ok dele. Jeg forventer bestemt ikke det lyder "rigtigt" fra starten. Jeg forventer bla. rummets akustik være langt mere afgørende for om det vil lyde fornuftigt.
Men ligefrem hænge enheder uden baffel...uha det lyder basfattigt i mine ører.

Smider du ikke et billede af dit projekt.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky

Lokalitet: Middelfart

Indlægaf High Sky » tors 28. nov 2013 09:59

Hej
Så fik jeg savet og er videre med projektet. Men der er lidt vej endnu.
Men en god måde at bruge en fridag på.

Kanterne på pladerne er jeg vild med og forplader får nok en anden farve.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
High Sky

Indlægaf Ehapa » tors 28. nov 2013 10:26

Støbekrydsfiner ....ret flot, de har jeg lavet et reol projekt i, prøv at give kanterne noget møbelolie så får de en en flot glød. Ser godt ud.
Jeg får savet lidt her i weekenden så jeg ligger nogen fotos ind.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Hackenberg » tors 28. nov 2013 11:02

Det ser godt ud. Lige et spørgsmål: Hvad er det med den asymmetriske montering af enhederne? Når de står lige over hinanden er de ikke så følsomme for lyttepositionens vinkel i forhold til forpladen.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf High Sky » tors 28. nov 2013 11:40

Hej Roky

Bredden på bafflen er 66 cm og højden er 74. Jeg er godt klar over diverse regler, men har i dette tilfælde læst nok og bare sat noget hurtigt sammen for at lege. Hvis det bliver så basfattig, så laver jeg i stedet en ripol sub til et sæt alm. stuehøjttalere.

Jeg kender godt den Vifa mellemtone og jeg frygter allerede den vil "dominere" i forhold til de andre enheder.
Selve filteret er bygget op som et d'appolito filter. Så jeg gør sikkert 100 ting forkert, og lærer af det.

Ved du om dæmpning bag på pladen og siderne inderst vil virke på samme måde som dæmpning i et "alm" kabinet.
Eller vil dæmpning gøre nærmest de modsatte i en OB konstruktion.
Brugeravatar
High Sky

Indlægaf Hackenberg » tors 28. nov 2013 11:55

Du kan godt lave lidt småjustering ved at dæmpe pladerne bagpå/indeni. Husk ikke at dække enhederne eller "pakke dem ind".
Brugeravatar
Hackenberg

Indlægaf High Sky » tors 28. nov 2013 12:10

Forresten Hackenberg. Så er den assymetriske placering valgt ud fra nogle tests på en større baffel hvor de kom frem til at denne placering var fornuftig/god. Men i selvfølgelig i sweetspot on axis. Værdier for off axis kender jeg ikke.
Brugeravatar
High Sky

Indlægaf Roky » tors 28. nov 2013 12:11

Det ser godt ud! - Og fedt du har valgt så bred en baffel.

Nej det ved jeg faktisk ikke, men det er jo dejligt let at lege med.

Jeg har læst, at de vinkelrette plader, som du har monteret bag på frontbaffelen, skulle hjælpe på mere bas.

Placeringsmæssigt har jeg læst mig frem til, at de minimum skal have 60-100 cm bag bagvæggen.
Roky

Lokalitet: Østjylland

Indlægaf High Sky » tors 28. nov 2013 12:22

Angående regler og beregninger....
Så lyttede jeg til JBL L300 for 14 dage siden. Den konstruktion gør mange ting forkert, 15" bas lige over gulvet, derved en del reflektioner. Den minder lidt om humlebien som ikke ved den ikke kan flyve.

Men den lød sku godt. Selvfølgelig med den der lidt direkte mellemtone/monitor sound. Men jeg kunne godt li den.
Jeg går tit ud og hører live musik (husk ørepropper) og den der JBL mindede om en live ting.
Brugeravatar
High Sky

Indlægaf High Sky » tors 5. dec 2013 18:12

Så blev de færdige, dog uden vintage enheder. Så de burde ikke være her. Men jeg har lyttet til dem i en uges tid og det er altså en spøjs åben lyd. Meget stort lydbllede, super til klassisk og jazz. Men spilles der tungt moderne musik, så mangler der noget. Men måske har jeg vænnet mig til den traditionelle "kasse" lyd.

Jeg startede med at klemme dem lidt mod bagvæggen, men det booster egentligt ikke bassen på den gode måde. De skal have luft så åbner de mere op. Jeg har lavet dem så de kan klappes sammen, så kan resten af familien også være i huset. Men jeg er bange for jeg ikke har pladsen til en sådan konstruktion. men lad se..... nye idéer dukker op.

Der kan leges langt mere med filteret, men jeg har ikke helt viden nok på det område.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
High Sky

Indlægaf Hackenberg » fre 6. dec 2013 10:38

Det er utrolig flot lavet.
Brugeravatar
Hackenberg

Indlægaf X-ray » fre 6. dec 2013 10:50

Du skal være velkommen til, at låne mine OB'er - "dem fra træffet". Så du evt. kan sammenligne og gøre dig dine betragtninger...!
Jeg er også frisk på - idet nye år - at vi evt. kunne slå hovederne sammen en eftermiddag for at lytte lidt..!
Hvis "ehapa" også er igang - jamen, så ligger den jo lige til højrebenet... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf High Sky » fre 6. dec 2013 11:49

Takker for ros og idéer. Det kunne være sjovt at stikke hovederne sammen og høre dem for at sammenligne og blive klogere. Jeg bliver jo nødtil at have et større lytterum, de kræver noget plads. Og med de mange idéer som skal prøves af kan jeg se at en rækkehus med 1 stk. familie i, ikke er stort nok.

Vi burde have et lokale i stor kbh hvor vi kunne have vores projekter stående og lytte løs. En slags hi-fi nørde værksted.
Brugeravatar
High Sky

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere