High Sky skrev:Hej Roky
Tak for link, jeg kender rigtigt godt siden med de mange lækre projekter. Lige nu skal jeg have savet og samlet "kabinettet". Det er jo hurtigt gjort og jeg regner med det bliver i weekenden. Derefter en masse lytning med diverse spoler og filtre.
Jeg ved der kan regnes og regnes i en uendelighed på sådanne filtre og jeg starter også med et filtre som passer til mellemtonene og diskanten, men der skal en spole på bassen og her vil jeg lytte mig frem.
Det var så lidt. Er spændt på hvad du kommer frem til.
Uden korrektion for baffelstep, tror jeg ikke du vil få ret meget bas ud af systemet. En rigtig bred baffel, gør at du kan undgår at skulle korrigere for baffelsteppet for mellemtonen. Eksempelvis:
mellemtone på 94dB følsomhed.
Baffel på 60 cm - Så bruger du formlen 115/bredden i meter = 115/0.6 = ca 191 Hz -3dB.
Dvs at baffelen hjælper så langt ned, at du kan dele deromkring UDEN at korrigere for mellemtonens baffelstep. Hvis baffelen er meget smallere, så skal der korrigeres for baffelstep. Så sker der det, at mellemtonens følsomhed ryger ned med måske 3-5 dB (afhængig af rummet). Tilsvarende skal diskanten dæmpes til den følsomhed - Måske endda lavere.
Bassen som Dan også skriver, dæmpes så med baffelstepkompensation, for at få mere bas - og derfor man typisk vælger en bas som er mere følsom end mellemtonen.
håber det gav lidt mening, jeg er stadigvæk nogenlunde nybegynder :)
mvh