Tandberg TR1040 potmeter/kulbaner?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Tandberg TR1040 potmeter/kulbaner?

Indlægaf MKO » lør 2. nov 2019 15:30

Jeg har en Tandberg TR1040 som spiller rigtig godt. Vi kan godt li lyden, og bruger den pt. hver dag.

MEN: De senestetre fire gange jeg tænder den, så mangler højre kanal. Ved at pille lidt ved volumen og balance, så kommer den altid efter kort tid, endda nogen gange inden jeg skruer på knapperne.

Spørgsmålet er: Skal jeg tage låget af og smørre potmetrene? Eller skal den direkte i kyndige hænder?
Hvis det er noget jeg selv kan motionere med smørrelse, husker jeg rigtigt at det er en meget lille dråbe WD-40?

På forhånd tak for hjælpen. Nu har vi nemlig to med samme problem,
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO

Lokalitet: Sjælland

Re: Tandberg TR1040 potmeter/kulbaner?

Indlægaf Poul » lør 2. nov 2019 20:04

Der kan sagtens være noget støv/røg i potentiometrene, som giver dårlig forbindelse.
Det samme gælder for trykomskifterne.
Hvis du ikke har noget rigtigt spray med “Elektronik/Kontakt—rens”, så prøv bare med lidt WD40.
Ind i alle potentiometre og alle omskifter-kontakter, samtidig med at du drejer/trykker på dem gentagne gange.
Har du trykluft til rådighed, så er det godt at afslutte med det.
Held med det!
Poul.
Poul

Lokalitet: Strandby

Indlægaf cdp » lør 2. nov 2019 20:20

...Har du trykluft til rådighed, så er det godt at afslutte med det..
Held med det!

- er helt enig med Poul, dog er det ( især på denne årstid ) en god ide lige at sikre sig, at der ikke er for meget kondens i trykbeholderen på sin kompressor - eller i stedet bruge noget på spray.. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf janfroerup » lør 2. nov 2019 21:14

ting som WD40 har ikke noget at gøre i elektronik udstyr - din manglende lyd i den ene kanal er noget mere noget der skyldes relæ'et i højttaler udgangen - ingen kur, kun udskiftning.
Brugeravatar
janfroerup

Lokalitet: Marke

Indlægaf X-ray » søn 3. nov 2019 10:36

Jo - Tandberg TR1040 er en fin radio. "Vi kan godt li lyden, og bruger den pt. hver dag..." :thumbsup:
Det er helt normalt, at Vol.pot er så slidt, at det skal skiftes - og du må så finde en donor. Bal.pot burde ikke give den fejl... edit: ser lige, at det kan den faktisk godt. Det er næppe slidt, men bør renses.
Et lille 'dask' på printet med HT-relæ vil afsløre om relæet fejler. Printet ligger 'på hovedet' øverst over udgangene. Relæet er dumt at komme til - men lader sig gøre.
Rens/slib evt relæets kontakter med kontaktspray og papir(kun papir), så får du helt sikkert gang i det relæ igen.

Omskifteren Pre-Amp/record(yderst til højre) kan også lave periodiske fejl.
Manual findes på nettet.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf MKO » man 4. nov 2019 16:11

Tusind tak for jeres kommentarer. De er læst med glæde og interesse. Jeg er så svineheldig at være kontaktet af en herinde, som jeg skal hjem til onsdag med grejet på nakken. Det bliver utrolig nostalgisk igen at se elektronik på indersiden. Jeg har efter sygdom glemt næsten alt hvad jeg kunne om det. Dengang jeg var i komponentbranchen solgte firmaet endda relæer, tusindvis af dem. SDS-Relais - Matsushita.
Vi solgte også potmetre fra Belling Lee - Det var fedt og besøge dem, de havde fabrik sammen med Enfield - dem med både våben og motorcykler. I 80érne lignede fabrikken noget der var direkte taget fra 1945.

Hvis jeg skal forsøge at bruge hovedet bare lidt, så tror jeg det er et relæ-problem. Når jeg tænder kommer kanalen lidt efter præcis som et relæ skifter ind. Det er ikke den knasende on off on off on - men kun én gang og så kører den.

Jeg ser frem til at finde næste bedre trin i både forstærker og højtalere. Hvis jeg skal købe noget i dag vil det være en blanding af nostalgi, forældet viden kombineret med en teenage tilgang i hvad der ser godt ud. Det er sikkert sjovt men ikke smart når ørerne skal forkæles. Fejlkøb er kun sjove når de kan bruges til et eller andet og man kan lægge grejet til beholdningen af sjovt udstyr.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO

Indlægaf X-ray » lør 9. nov 2019 11:51

MKO skrev:....hjem til onsdag med grejet på nakken....

Og hvordan gik det så..?
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf MKO » man 11. nov 2019 10:34

X-ray skrev:
MKO skrev:....hjem til onsdag med grejet på nakken....

Og hvordan gik det så..?

Jeg var så heldig at få kontakt til en der brugte adskillige timer på at reparere den. Der var både noget med relæet, met potmetre og mere. Men har fik det hele ordnet, og nu spiller den som om den er ny. - og ren inde er den også. Det er bare lækkert når det kan lade sig gøre sådan
MKO

Tilbage til Vintage transistor-udstyr