Hvorfor ikke? Umiddelbart virker det til at være et nemt alternativ til kulfiberbørsten.Captain Phoenix skrev: Det er en rensearm fra AM Kemi - den er forsynet med en (stiv) børste og en "fnug-rulle" af noget velour-lignende materiale.
Nok ikke en ting jeg ville anbefale...
Pladerensere
- Anders
- Geografisk sted: København
Pladerensere
- sorenb
- Lokalitet: Aarhus
Re: Set til salg på nettet
Det er nok begrænset hvor meget støv den reelt fjerner, og står ikke mål med den statiske elektricitet den bidrager med.Anders skrev:Hvorfor ikke? Umiddelbart virker det til at være et nemt alternativ til kulfiberbørsten.Captain Phoenix skrev: Det er en rensearm fra AM Kemi - den er forsynet med en (stiv) børste og en "fnug-rulle" af noget velour-lignende materiale.
- Captain Phoenix
- Lokalitet: 2500 Valby
- Kontakt:
Nemlig - og med en kulfiber-børste "trækker" man jo børsten og støvet væk fra/af pladen.sorenb skrev:Det er nok begrænset hvor meget støv den reelt fjerner, og står ikke mål med den statiske elektricitet den bidrager med.Anders skrev:Hvorfor ikke? Umiddelbart virker det til at være et nemt alternativ til kulfiberbørsten.Captain Phoenix skrev: Det er en rensearm fra AM Kemi - den er forsynet med en (stiv) børste og en "fnug-rulle" af noget velour-lignende materiale.
Denne børste/rulle flytter støvet med rundt.
Og så sker der sikkert en overførsel af vibrationer fra pladen, armen står på, til pladetallerkenen.
- his067
- Redaktør
- Lokalitet: Aberdeen, Skotland
- Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Jeg må indrømme at jeg er gået helt vintage med pladerensere: Watts Parastat (ikke 'parastatic')! De kostede en formue da jeg studerede (250 kr i 1979 tror jeg: Ihvertfald mange penge for en studerende dengang) men er nu utroligt billige på eBay. De udmanøvrerer helt mine kulfiber børster der altid efterlader en linie af støv og efterlader en helt ren plade.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
- sorenb
gætter på, at du ikke har en Decca kulfiberbørste ?his067 skrev:Jeg må indrømme at jeg er gået helt vintage med pladerensere: Watts Parastat (ikke 'parastatic')! De kostede en formue da jeg studerede (250 kr i 1979 tror jeg: Ihvertfald mange penge for en studerende dengang) men er nu utroligt billige på eBay. De udmanøvrerer helt mine kulfiber børster der altid efterlader en linie af støv og efterlader en helt ren plade.
- Anders
Captain Phoenix skrev:Nemlig - og med en kulfiber-børste "trækker" man jo børsten og støvet væk fra/af pladen.sorenb skrev: Det er nok begrænset hvor meget støv den reelt fjerner, og står ikke mål med den statiske elektricitet den bidrager med.
Denne børste/rulle flytter støvet med rundt.
Og så sker der sikkert en overførsel af vibrationer fra pladen, armen står på, til pladetallerkenen.
Det virker jo ganske indlysende, når I siger det. :)
Senest rettet af Anders 26 feb 2017, 22:07, rettet i alt 1 gang.
- Captain Phoenix
- Lokalitet: 2500 Valby
- Kontakt:
Forståeligt, Frederik.his067 skrev:Jeg må indrømme at jeg er gået helt vintage med pladerensere: Watts Parastat (ikke 'parastatic')! De kostede en formue da jeg studerede (250 kr i 1979 tror jeg: Ihvertfald mange penge for en studerende dengang) men er nu utroligt billige på eBay. De udmanøvrerer helt mine kulfiber børster der altid efterlader en linie af støv og efterlader en helt ren plade.
Havde selvsamme Watts Parastat-børste - dengang... Gad vide hvor den blev af...?
De er meget retro-fede - kan godt lide tyngden i dem.
BTW:
Kulfiberbørster behøver da ikke at efterlade en støv-linje. Tror det kommer an på hvordan men "svejfer".
Senest rettet af Captain Phoenix 26 feb 2017, 23:16, rettet i alt 1 gang.
- sorenb
Hvis man benytter en AM-børste vil den nok efterlade omtalte sporCaptain Phoenix skrev:Forståeligt, Frederik.his067 skrev:Jeg må indrømme at jeg er gået helt vintage med pladerensere: Watts Parastat (ikke 'parastatic')! De kostede en formue da jeg studerede (250 kr i 1979 tror jeg: Ihvertfald mange penge for en studerende dengang) men er nu utroligt billige på eBay. De udmanøvrerer helt mine kulfiber børster der altid efterlader en linie af støv og efterlader en helt ren plade.
Havde selvsamme Watts Parastat-børste - dengang... Gad vide hvor den blev af...?
De er meget retro-fede - kan godt lide tyngden i dem.
BTW:
Kulfiberbørster behøver da ikke at efterlade en stør-linje. Tror det kommer an på hvordan men "svejfer".
- his067
- Redaktør
- Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Jeg har haft adskillige kulfiberbørster og har indtil for nyligt brugt Hunt EDA versionen. Jeg tror min 'svejf-teknik' (herligt ord) er helt fin. Jeg blev bare forbavset over hvor meget nemmere og mere effektiv, Parastaten er, da jeg købte den for et par uger siden. Jeg købte den fine Mark I version for £10 på e-bay! Mark I har brugsanvisningen indgraveret i (metal-)hylstret: selv efter halvtreds-tres år står den skarpt og sort imod den fine krom-baggrund. Se, det er, hvad jeg kalder 'kvali-vare'!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
- B&O Vintage
- Dobbelt profil, udelukket fra forummet
- Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj
- Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Hvor på eBay? Der kom ikke nogen op når jeg tastede Watts Parastat ind. Kan du linke, på forhånd tak. Kimhis067 skrev:Jeg har haft adskillige kulfiberbørster og har indtil for nyligt brugt Hunt EDA versionen. Jeg tror min 'svejf-teknik' (herligt ord) er helt fin. Jeg blev bare forbavset over hvor meget nemmere og mere effektiv, Parastaten er, da jeg købte den for et par uger siden. Jeg købte den fine Mark I version for £10 på e-bay! Mark I har brugsanvisningen indgraveret i (metal-)hylstret: selv efter halvtreds-tres år står den skarpt og sort imod den fine krom-baggrund. Se, det er, hvad jeg kalder 'kvali-vare'!
PS eBay UK en mark 11A GBP 55. Det er ikke nogen som har en shop? Var det en brugt du købte?
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
- his067
- Redaktør
Jeg købte to: en til min pladespiller http://www.ebay.co.uk/itm/Parastat-Mi-I ... true&rt=nc
og en til min rensemaskine
http://www.ebay.co.uk/itm/Vinyl-Record- ... 7675.l2557
Jeg husker ikke ordet jeg søgte på, men hvis du søger på 'Parastat' på http://www.ebay.co.uk (ikke ebay.com) er der PT tre af dem til salg (godt nok ikke helt så billigt som i Januar, men pundet står jo lavt for tiden....)
og en til min rensemaskine
http://www.ebay.co.uk/itm/Vinyl-Record- ... 7675.l2557
Jeg husker ikke ordet jeg søgte på, men hvis du søger på 'Parastat' på http://www.ebay.co.uk (ikke ebay.com) er der PT tre af dem til salg (godt nok ikke helt så billigt som i Januar, men pundet står jo lavt for tiden....)
- B&O Vintage
- Dobbelt profil, udelukket fra forummet
- Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj
- Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Tak, jeg snuser rundt om på linkene.
I mit seneste engros køb af plader fandt jeg denne EMI Anti-static Kulplade. Er det noget at satse på? Afprøves på en dejlig lagkage plade :cool1:Did you hear about the midnight rambler... Yes it's blooooody nice.
I mit seneste engros køb af plader fandt jeg denne EMI Anti-static Kulplade. Er det noget at satse på? Afprøves på en dejlig lagkage plade :cool1:Did you hear about the midnight rambler... Yes it's blooooody nice.
Dagplejer
- his067
- Redaktør
Så vidt jeg husker havde den nul effekt på min Linn Sondek.....
- vericon
- Lokalitet: 6280 Kogsbøl
- Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Pladerensere
Den her rejser børster -
Sættet er både til plader og P.U.og den store er retningsbestemt - kræver lidt træning men virker fint
Findes stadig men ikke længere med de vinklede hår -
Bruger "Washeren" uden "fluidum"
Det rækker
Hans Jørn
Sættet er både til plader og P.U.og den store er retningsbestemt - kræver lidt træning men virker fint
Findes stadig men ikke længere med de vinklede hår -
Bruger "Washeren" uden "fluidum"
Det rækker
Hans Jørn
Senest rettet af his067 28 feb 2017, 22:59, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Brugeranmodninger
Begrundelse: Brugeranmodninger
- LarsW
- Lokalitet: Glostrup
- Geografisk sted: Glostrup
Denne record cleaner har jeg nu altid brugt, måske ikke den bedste men den er god
til prisen.
http://www.ebay.com/itm/NEW-RCA-DISCWAS ... SwuhhXXGs5
Mener også at man stadigvæk kan få den visse steder i Danmark.
Ups..Der var der kom før mig med den samme cleaner
Mvh.
LarsW
til prisen.
http://www.ebay.com/itm/NEW-RCA-DISCWAS ... SwuhhXXGs5
Mener også at man stadigvæk kan få den visse steder i Danmark.
Ups..Der var der kom før mig med den samme cleaner

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.