Som Spuncut for nyligt nævnte i sin tråd, har han en forstærker med rustne trafoer. Det har jeg også - og det er der nok også andre der har (eller får). Men hvad gør man?
Hvis rusten er nået for langt ind, bliver alle lamellerne kortsluttet, og så bliver trafoen hurtigt varm (alt for stort jerntab). Men jeg står med en fungerende nettrafo med overfladerust. Men hvis man ikke stopper rusten på en måde, bliver det vel bare værre?
Tonni skrev følgende:
Tonni skrev:Ståluld og olie? - Flere afvaskninger selvfølgelig...
Men kan man ikke lade rusten sidde, og så forsegle trafoen med noget maling/lak? Jeg er bange for at gøre problemet større, hvis jeg begynder at slibe rusten væk...
Mit barnebarns cykelkurv var ret rusten, så jeg forsøgte med et lag Hammerite og det virkede ovenpå rusten. Løs rust skal fjernes, men ellers kan man male over. http://www.hammerite.dk/
Jeg mener bestemt at rust, ligesom de fleste oxider, er isolerende. FWIW er isolationsmaterialet i elektrolytkondensatorer aluminiumoxyd. Hvis kernen ikke allerede er kortsluttet som følge af den deformering rusten afstedkommer er det vel blot at bevare status quo. Jeg kunne forestille mig at man fjernede løst rust på kanterne med fint sandpapir på et hårdt underlag. Herefter opvarmning af trafoen til ca. 80gr og så en gang hammerite, måske fortyndet. Hammerite er baseret på xylol der er et opløsningsmiddel der stort set kan opløse alle lakker. Opvarmningen bevirker at hammaritelakken tørrer på ganske få minutter og giver ikke Xylol tid til at opløse den lak som lamellerne er behandlet med. Desuden giver den korte åbentid et flottere resultat. Iøvrigt har jeg ikke tænkt at anvende lak med hammereffekt da det indeholder metalpulver. Disse tanker er selvfølgelig "ohne gewähr" idet går lamellerne hen og kortslutter vil det være dødens pølse at fjerne hammeritelakken.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Den hårde måde ville vel være at skille trafoen ad, rustbehandle og lakkere hver lamel med den rigtige lak. Det kan dog blive vanskeligt da den gamle lak har det med at klistre lamellerne sammen.
Oxalsyre er særdeles effektiv til at fjerne rust, men er det muligt at koge syren ud inden den gør skade?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS