Upcycling af gamle højttalerkabinetter (rethink!)

Rosinen i pølseenden
Besvar
Brugeravatar
pqrannes
Lokalitet: Nibe
Geografisk sted: 9240 Nibe

Upcycling af gamle højttalerkabinetter (rethink!)

Indlæg af pqrannes »

I en retro-butik her i byen (Viborg) så jeg en enlig, ældre højttaler stå oven på et af de uundgåelige teaktræsmøbler (sådan et din kone drømmer om/allerede har), som den slags butikker har til overflod.

Forsiden var ikke noget særligt - måske var den sluttresser/tidligt halvfjerdser B&O-ish højttaler - men bagsiden, som jeg ikke kunne lade være at se nærmere på, var interessant:
IMG_20170601_140932.jpg
Nogen havde simpelhen gentænkt vintagehøjttaleren og bygget en forstærker ind i den, og vist også nye højttalerenheder, så den kunne bruges som forstærker til en eller anden form for moderne signalkilde: mobiltelefon, tablet, computer eller mp3-afspiller (findes sådanne mon endnu? - jeg så i dag, da min søn Aqrannes rullede herfra på sin onde Aprilia 350 motorcykel, at han stadig har og benytter en oldgammel Cowon, som spiller musik i superkvalitet).

Firmaet bag den gentænkte vintagehøjttaler findes og findes i Aarhus: https://2ndsound.dk/

Det er da en god idé.

PQR
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Thorens/L'Audiophile/Bofa/Goodmans
Siemens/Klangfilm (p.t. på hylden
Mono (og stereo)
Med mere.
cdp
Lokalitet: midtfyn

Re: Upcycling af gamle højttalerkabinetter (rethink!)

Indlæg af cdp »

Helt enig - selvom forstærkeren er en digital bluetooth enhed, kan det jo lyde ganske udmærket. Diverse ugeblade annoncerer med et retro anlæg, gammelt look, med moderne indmad. Kvaliteten er jo sammenlignelig med pris og lyd - og kendere skal såmænd nok skælne dette, fra det ægte vare..
Senest rettet af cdp 06 jun 2017, 21:50, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Carsten
Brugeravatar
spuncut
Lokalitet: Lolland Nordvest
Kontakt:

Indlæg af spuncut »

Sådan en bluetooth pladeforstærker skulle vel nok kunne findes på alibaba eller aliexpress til en billig penge. Irriterende at man ikke har anvendt de rigtige skruer til fastgøring af pladen.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
pqrannes

Indlæg af pqrannes »

spuncut skrev:Sådan en bluetooth pladeforstærker skulle vel nok kunne findes på alibaba eller aliexpress til en billig penge. Irriterende at man ikke har anvendt de rigtige skruer til fastgøring af pladen.
MVH Henning
Enig. De skruer kunne have været valgt bedre. Men ideen er stadig god. En lille T-amp (ice-ish) forstærker kunne også virker der, hvis man kan undvære bluetooth.

PQR
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
his067
Redaktør
Lokalitet: Aberdeen, Skotland
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlæg af his067 »

og til denne prise er det ikke til at modstå:

http://www.ebay.co.uk/itm/BANG-OLUFSEN- ... SwFc5Xv~hH
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
Lokalitet: Haderslev
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlæg af mcs_5 »

his067 skrev:og til denne prise er det ikke til at modstå:

http://www.ebay.co.uk/itm/BANG-OLUFSEN- ... SwFc5Xv~hH
Jo! De spiller ikke ret godt. Jeg tror/håber T-amp'erne (Tripath) lyder bedre...

Mikkel
Brugeravatar
pqrannes

Indlæg af pqrannes »

Jeg har prøvet at lave sådan en aktiv monohøjttaler men det gik helt galt.

Jeg satte en T-amp i en alubox fra et skib og endte med en 12'' fuldtone Philips i en filmfremviserkasse, altså OB.
IMG_20170619_213914.jpg
IMG_20170619_213848.jpg
Men skidt med at den ikke ligner de originale recyclede højttalere ovenfor; den spiller, som jeg kan li' det, og med et bærerhåndtag ovenpå er den klar til gadefesten på fredag.

PQR
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mono (og stereo)
Med mere.
Besvar