4 Ohm vs.8 Ohm

Rosinen i pølseenden

Re: 4 Ohm vs.8 Ohm

Indlægaf Fredmarantz » man 27. feb 2017 18:47

mcs_5 skrev:
Fredmarantz skrev:Mit spørgsmål var jo, hvad der rent faktisk skete, når man spillede højt på en forstærker/højttalerkombination, hvor højttaleren er en 4 ohms-ting og forstærkeren helst ikke vil se lavere impedanser end ca. 8 ohm?

Det kommer an på mange ting. Hvis forstærkeren er (meget) gammel eller billig, kan udgangstrinnet være så underdimensioneret, at du risikerer at brænde det af, når der løber for meget strøm (lavere belastningsimpedans = større strøm).

En anden mulighed, er at forstærkeren har et beskyttelseskredsløb, der slår til før der går noget galt. Her vil forstærkeren bare tabe pusten, og enten forvrænge grimt eller pænt afhængig af konstruktionen - eller gå i "protect"-mode.

Med de fleste forstærkere sker der ingenting, ved at koble 4 ohms højttalere på en 8 ohms udgange. Men lad være med at koble flere sæt 4 ohms højttalere til samtidig :)

Mikkel

Tak Mikkel :-)

Må jeg opsummere min foreløbige forståelse: Hvis en højttalerimpedans er lav fx 4 ohm eller måske endda 2 ohm? - og forstærkerens udgangstrin er underdimensioneret og ikke holder af belastninger på meget under 8 ohm (for store strømme løber i udgangstrinnet) så kan man brænde udgangstrinnet af = kortsluttede udgangstransistorer? Eller smeltet trafo?

"med de fleste forstærkere sker der ingenting ved at koble 4 ohm's højttaler på en 8 ohms udgang" - men hvorfor så overhovedet have et issue omkring dette?

Hvordan ved man (og også Henrik (trådstarter)) om ens udgangstrin er underdimensioneret - når man ikke kender til den slags? Hvordan kan vi rådgive, når vi ikke ved, hvilken forstærkermodel, Henrik har?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf møffe » man 27. feb 2017 19:08

Det er jo en generel betragtning og fysiske love...
Mange fabrikanter opgiver data ved feks 8 Ohm, og det er ved den belastning at spec. overholdes.

---"med de fleste forstærkere sker der ingenting ved at koble 4 ohm's højttaler på en 8 ohms udgang" - men hvorfor så overhovedet have et issue omkring dette?
Hvordan ved man (og også Henrik (trådstarter)) om ens udgangstrin er underdimensioneret - når man ikke kender til den slags? Hvordan kan vi rådgive, når vi ikke ved, hvilken forstærkermodel, Henrik har?---

Det kan vi under henvisning til ovennævnte. Ohm's lov tager ikke særhensyn. Lavere modstand= større strøm, ved samme spænding. Hvis forstærkeren ikke kan følge med her, har vi mulighed for skader, som tidligere beskrevet.
Og så længe man holder sig fra at spille så højt at det forvrænger, er man 99% på den sikre side.

Og jeg tror at HenrikH glad og frejdigt spiller løs på sit vintage grej...
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet

Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Indlægaf Fredmarantz » man 27. feb 2017 19:09

møffe skrev:Kort og godt kan forstærkeren bringes til "klipning" altså, nemt fortalt, at man ved en højere belastning af forstærker, altså lavere "ohm" i højttaleren, kan man ramme loftet for forstærkerens yde-evne. Det er den forvrængning i den sammenhæng jeg beskriver. Her er der risiko for at forstærkeren slipper ren DC ud kortvarigt, når "loftet" rammes og det kan i værste fald kan det medføre skade på højttalere eller forstærker.
Forvrængning er aldrig "tilrådeligt". Der er ikke noget i vejen med at hive den effekt man kan, inden for apparatets normale arbejdsområde.

Alt dette ovenstående kan man vel også lave med en forstærker/højttalerkombi, som er matchet til hinanden (8ohm udgang -> 8ohm højttaler). Jeg har i hvert fald ingen problemer med at få skidtet til at forvrænge, bare jeg drejer volumen om til kvartikvalme.

Min pointe er, at hvis det er ligegyldigt, hvordan man matcher forstærker/højttaler, så hvorfor overhovedet tale om det? - Så burde devisen jo i stedet bare være:

Du kan roligt skrue op indtil det begynder at forvrænge/"klippe" -> forvrængning indeholder DC, som højttaleren ikke kan lide og som kan få højttaleren til at brænde af.

Hvorfor al den snak om impedans? (Ja- fordi Henrik spørger) - men kunne man ikke bare sige ovenstående kursiverede sætning til alle, der spurgte?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf spuncut » man 27. feb 2017 21:23

Hvis forstærkeren bliver belastet for hårdt kan man risikere at lyden bliver klemt og mangler dynamik, jeg syn's mest at kunne høre dette fænomen som om at trommeslageren er blevet pakket ind i rockwool. Andre vil måske høre det som en periodisk roden i stereoperspektivet. Måske er det hvad nogen mener når de bruger ordet: forvrængning...?
Nu skulle man så tro at 4oms højtalere var en notorisk værre belastning for enhver forstærker, det er dog ikke altid tilfældet. En 8ohms højtaler kan sagtens udgøre en mere skæv belastning end en 4ohms og således få forstærkerens modkobling bragt i en ustabil tilstand og på denne måde mudre lydbilledet. Alt i alt kan man sige at der findes forstærkere der er rimelig kolde overfor skæve belastninger, de er dog sjældent at finde blandt 70'ernes receivere og integrerede forstærkere ej heller blandt rørforstærkere.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Fredmarantz » ons 1. mar 2017 18:34

3 OT-indlæg slettet

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Henrik B. » fre 3. mar 2017 02:00

HenrikH skrev:Herligt...så ka jeg godt prøve at få lidt musik på spillen....takker for svar!!

Med ONKYO's forstærkere (integrerede og effekt) kan du roligt spille løs - og gi' den gas! De laver stabile forstærkere, som trækker stort set alt...

M.v.h.
Henrik B.

Lokalitet: Vejle

Foregående

Tilbage til Højttalere