JBL L56 VS. DYNACO A25

Rosinen i pølseenden

JBL L56 VS. DYNACO A25

Indlægaf mikewind » fre 6. jan 2017 00:19

Hej!

Jeg står og skal have nogle nye speakers! Jeg har en ven som har et på Dynaco A25 speakers og syntes de lyder ret fedt! Dog har jeg fået et tilbud på et par JBL L56 speakers på 1300,- som jeg virkelig syntes er flotte. Mit dilemma er at jeg ikke har mulighed for at høre de her speakers inden jeg tager dem med hjem. Er der nogen der har nogle gode råd, hvad er forskellen på lyden på de 2 speakers, er 1300,- en okay pris. Jeg lytter til Beatles, Beach Boys, Tame Impala, Bon Iver og den slags, derudover ar jeg en Sony TA-F5A forstærker på 70 watt. Ville være så glad hvis i ville hjælpe mig!

MVH

Mike Wind
mikewind

Lokalitet: København Ø

Re: JBL L56 VS. DYNACO A25

Indlægaf Torben » fre 6. jan 2017 02:49

jeg ville nøjes med at få nye højttalere!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Indlægaf Fredmarantz » fre 6. jan 2017 09:30

Dynaco'erne er, så vidt jeg ved, ret tunge at drive (kræver en kraftig forstærker) - hvor imod JBL'erne er relativt lette at drive. Jeg ville vælge JBL'erne, hvis man ikke har en kraftig forstærker. Lydmæssigt kan jeg lide begge modeller - også til Beach boys!!

nogle af "die hard" - Dynaco-kenderne må rette mig, hvis jeg tager fejl i det med, at de er svære at drive, men det er min oplevelse.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Captain Phoenix » fre 6. jan 2017 10:03

Jeg har ikke selv erfaringer med Dynaco A25 (andre herinde har) men er en stor JBL-fan.
DOG vil jeg lige i dette tilfælde ikke umiddelbart anbefale L56 - ihvertfald ikke uden at have hørt og tjekket dem nøjere.

Mit forbehold skyldes:

De er fremstillet i starten af 1980'erne hvor JBL (som mange andre producenter) begyndte at gå på kompromis med (materiale)kvalitet af hensyn til pris. Delefilteret er f.eks. monteret på en print (ikke hard-wired som tidligere), finéren er ikke den "dybe" amerikanske valnød som det var i midt-70'erne osv.

Flere brugere (rundt om på nettet) peger på, at der er mindre god sammenhæng mellem 10" bas-enheden og 1" diskanten. Delefrekvensen ligger på 2200 Hz - det er rigtig meget at bede en 10" enhed om at dække helt herop (og faktisk 6 oktaver...).

Kabinettet har en stor frontflade, der ikke er den mest lyddøde eller veldæmpede - det kan farve basgengivelsen (eller give en lidt boomy eller upræcis bas - hvilket klæder nogle musikgenrer, men ikke andre). Dette kan dog let udbedres med en ikke synlig, intern dæmpning mellem front og bagside.

Skumkanterne er enten mørnede/smuldrende og skal skiftes (koster nok 6-800,- hvis man ikke kan selv) - eller de er skiftede og så skal man tjekke at det er gjort rigtigt (bl.a monteret bag på membranen - ikke foran). Og tjek også at de er af skum - ikke af gummi, som har andre egenskaber mht masse og fleksibilitet end de oprindelige.

Man kan også komme ud for, at basenhederne er skiftet til helt andre, uoriginale enheder - nogle (fæhoveder) gør dette når kanterne smuldrer. Er dét tilfældet er højttalerne nærmest værdiløse - eller rettere: det er så kun 034-diskantenhederne der er noget værd (de er faktisk ikke så tossede!)

Hvis alt er ok og højttalerne iøvrigt er pæne, er 1300,- ikke urimeligt - men tjek dem grundigt før købet!

Torben skrev:jeg ville nøjes med at få nye højttalere!

Mon ikke Mike Wind har en engelsk/us baggrund (jeg gætter her udfra navnet), der slår igennem som "speakers" i stedet for højttalere (men ellers enig: Dansk er et udmærket sprog herinde :p )
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf mikewind » fre 6. jan 2017 11:27

Uhh tusind tak tak for nogle gode svar! Kunne være fedt at vide lidt mere om A25'erne, er det dumt at vælge den når jeg kun har 70 watt i min amp? Og undskyld for "speakers" haha, blandt mine venner er det bare altid det vi har kaldt dem... :)
mikewind

Indlægaf mikewind » fre 6. jan 2017 11:37

Er der måske nogen af jer der kender en butik i københavn der måske har A25'erne eller JBL'erne sådan så jeg kan høre dem :)?
mikewind

Indlægaf Sorenki » fre 6. jan 2017 11:50

mikewind skrev:Er der måske nogen af jer der kender en butik i københavn der måske har A25'erne eller JBL'erne sådan så jeg kan høre dem :)?

Det tror jeg desværre ikke - men måske et forum-medlem kan være behjælpelig?
Men det er også et gamble - en højtaler skal jo trods alt spille på dit grej i dit rum.
helt objektivt vil jeg mene at hvis du køber et par L56 til 1300 kr. og standen er i orden (dvs. originale enheder og kasser i god stand) så kan du sælge dem igen hvis de ikke falder i din smag.
;)

jeg har de noget mindre JBL L-15 som jeg bruger som primær-højtaler og de er altså en kæmpe-mæssig overraskelse; de spiller bare godt!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf mikewind » fre 6. jan 2017 12:30

Det er selvfølgelig rigtig, tror faktisk måske at jeg bevæger mig mere og mere fra L56'eren der jeg tror der er får meget bund i den.. da min stue har tindens til at runge! men har nemlig lige fået et tilbud på et par A30'ere til 800,-
mikewind

Indlægaf MAJ » fre 6. jan 2017 13:11

Du må gerne komme og høre mine A30'ere.
Ellers vil jeg sige "pas på": Hvis du køber dem, du er blevet tilbudt, så slipper du dem aldrig!!!
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Indlægaf his067 » fre 6. jan 2017 13:18

Jeg hørte for et par år siden et par Dynaco A25 med en 2X6Watt triode forstærker. Godt nok var det i et lille bitte rum og ikke for fuld skrue, men de lød rigtigt godt og ubesværede. 75 Watt skulle være mere end nok, mener jeg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Ehapa » fre 6. jan 2017 16:05

Ville helt klart vælge Dynaco, og 2x70watt er rigeligt.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf mikewind » fre 6. jan 2017 16:44

Jeg hørte idag L56 speakerne og har nu besluttet mig for at gå med Dynaco! Nogen der ved om der ligge nogle butikker i København som sælge vintage hi-fi ?
mikewind

Indlægaf CARS10 » fre 6. jan 2017 17:09

Du kan roligt købe de a25, og da de ikke har skumophæng er der ikke nogen fare for at bassen er defekt. Da jeg var 19 år (mange år siden) havde jeg et sæt a25 sammen med en Marantz 1030 (2*15 watt) og det kunne spille rigelig højt til at min underbo ikke syntes det var så dejlig at høre på som jeg syntes. Jeg mindes at det havde en dejlig klang.
carsten
CARS10

Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Indlægaf spuncut » fre 6. jan 2017 22:36

Hej Mike
Velkommen til :Thumpsup:
Har du set dette sæt Scandyna A45X med Scanspeak-enheder?
http://www.dba.dk/hoejttaler-scandyna-s ... 030220747/
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Tilbage til Højttalere