Beomaster 2400

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Beomaster 2400

Indlægaf spuncut » tirs 14. jun 2016 10:41

Haha Jan det har du nok ret i. Jeg søger dog altid at inddrage elevernes IT-ting i undervisningen således at hvis de selv anvender dem i timen så må det jo være fordi de skal bruges til research. Jeg skal foresten snart "derud" igen, går og venter på besked fra praktikskolen. Kom du forresten over din eksamen?

Marianne: Nu er jeg selv opvokset med phpBB som dette forum og tusindvis af andre er bygget med. Derfor kan jeg kun give Jan ret i at FB fremstår temmelig overfladisk. Til eksempel er det bøvlet at finde en ældre oplysning på FB, derfor ser man også tit i FBgrupperne at emnerne kører i ring. Her kan man jo lige foretage en søgning før man selv kaster et emne op, idet det kunne jo være at der var nogen andre der havde skrevet noget klogt om emnet.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf jan_stevns » tirs 14. jun 2016 13:54

Marianne skrev:Som ivrig Facebookbruger synes jeg nu at "taggning" er en virkelig smart måde at gøre folk opmærksomme på at man svarer på deres spørgsmål eller kommentar.

mjoehh .... det er vel comm'e si, comm'e sa .... hvis folk ikke opdager jeg rent faktisk har svaret på deres spørgsmål, så er det jo "i min verden" deres tab, og ikke mit.

(Hør hov ........ vi er vist efterhånden temmeligt off_topic)

Marianne skrev:.......de bliver sjældent klogere på noget som helst ;-)

Med risiko for at lave et eklatant selvmål ..... så regner jeg fjæsbog som et utroligt overfladisk sted, der ikke virker som et sted hvor folk forsøger at kloge sig. Søger man specifikke informationer - og noget som helst ! - er det vist ikke *stedet* for troværdigheden er i top. Så skal man ud i dedikerede forummer, som f.eks dette sted.

Resten af debatten må vel smuttes til Cafe og Hygge ..... eller glemmer vi snart din Beomoster
jan_stevns

Indlægaf D.Duck » tirs 14. jun 2016 18:24

Marianne skrev:
Jeg har faktisk en veninde der bor i Esbjerg, og som kommer og besøger mig i sommerferien. Det kan jo være hun vil transportere Beomasteren til de kanter :-) Men du skal altså ikke føle dig forpligtet ;-)

Du eller din veninde skal være velkommen med din Beomaster 2400

mvh
Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC 209, TC-K770ES , TC-755 , TC-645 , Movic A2
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck

Lokalitet: Vestjylland

Indlægaf Marianne » tirs 14. jun 2016 19:13

D.Duck skrev:
Marianne skrev:
Jeg har faktisk en veninde der bor i Esbjerg, og som kommer og besøger mig i sommerferien. Det kan jo være hun vil transportere Beomasteren til de kanter :-) Men du skal altså ikke føle dig forpligtet ;-)

Du eller din veninde skal være velkommen med din Beomaster 2400

mvh
Per H

Hej Per

Det er pænt af dig :-)

Hvis ikke Radiomuseet kan lave den, -har ikke fået svar fra dem endnu, -så hører jeg veninden om hun vil transportere Beomasteren. Så kan jeg jo gengælde hendes besøg når den skal hentes igen :-)
Marianne

Lokalitet: Haderslev

Indlægaf acj1980 » tirs 14. jun 2016 23:51

Radiomuseet har kun åbent og de samles hver onsdag i ugen, udover onsdag tror jeg ikke der er nogen dernede, så jeg håber at du får svar i morgen. mvh Alex
acj1980

Indlægaf Marianne » tors 16. jun 2016 09:12

acj1980 skrev:Radiomuseet har kun åbent og de samles hver onsdag i ugen, udover onsdag tror jeg ikke der er nogen dernede, så jeg håber at du får svar i morgen. mvh Alex

Tak for info :-) Jeg fik nemlig svar i går da de havde haft åbent. De vil gerne kigge på min Beomaster, men har først tid efter sommerferien. Så nu ser jeg hvornår i sommerferien min veninde fra Esbjerg kommer og besøger mig, og om hun vil transportere den derover. Ellers må den en tur på museum efter ferien :-)

Tusind tak til alle herinde der har givet mig en masse nyttig information :-)

Vh. Marianne Mortensen
Marianne

Indlægaf tctla » ons 6. jul 2016 22:08

Sjovt nok har jeg lige taget låget af en Beomaster-2400-2, der stort set er samme apparat som Beomaster-2400.
Man bliver dog mødt af noget nær en katastrofe, når man drister sig til at kigge ned i den.
Den er SMASK-FYLDT med RIGTIG dårlige røde ROE elektrolytter.
Denne radio har samme fejl som Mariannes; den brummer i den ene kanal et stykke tid, hvorefter den spiller 'normalt'.
Normalt kan dog gradbøjes så længe radioen er fyldt med de dårlige kondensatorer, og der er rundt 35 af dem.
Bemærk især kondensatoren til højre på billede-2; den er helt mørk i toppen.
Andre er det samme, eller bulede/revnede med udsivende syre.
ALLE, bør de skiftes, men er den det værd ?
Til en normal værksteds timeløn, næppe.
Som hobby-projekt, antagelig.
Dette eksemplar har dog et pokkers fint kabinet, der næsten er 'mint', så måske .....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Tonni » ons 6. jul 2016 22:19

Kan huske at B&o i en periode tilbød gratis reparationssæt til dem. Man fik en spandfuld nye ROE lytter, der dog var af den orange slags i stedet...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf tctla » ons 6. jul 2016 22:48

Ja, de var rigtig flinke til, at bruge det bras !
Orange ROE kondensatorer er dog meget bedre, end de røde.
Meget bedre end uendelig dårlig er vel egentlig ikke super god, eller hva ? ;)

De brugte også skidtet i deres TV.
Jeg husker stadig positions-nummeret (C28) for den røde ROE 220uF elektrolyt, der var helt ferm til, at tage livet af stakkels BU508 linie-udgangstransistorer i Beovision LX2500 & LX2800.
Gu' ved, hvor mange, jeg har skiftet af dem, gennem tiderne ...?
Nå ja, så var der jo strømforsyningerne, billed-udgangene osv. osv., der også døde pga. røde ROE'r.

Jeg støder jævnligt på axiale blå Philips kondensatorer, der er langt over 50 år gamle.
Man skal lede længe efter et dårligt eksemplar blandt dem.
Hva' pokker fik B&O til at bruge ROE, og ikke mindst FORTSÆTTE med, at bruge dem, efter at Gud & Hvermand fattede, at de røde af slagsen, burde have være kvalt i fødslen ?
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Marianne » lør 24. sep 2016 22:16

Hermed en opdatering om min Beomaster 2400 :-)

Den er nu netop hjemkommet efter et ophold på Radiomuseet i Sønderborg og er bare tip top i orden. Så jeg er rigtig glad og kan nu igen høre radio. Det er nogle virkelig flinke fyre der sidder på det museum, de har endda repareret både lysdioder, selvom jeg sagde det ikke var så vigtigt, samt fjernbetjeningen hvor nogle af knapperne ikke virkede :-)

Lige et spørgsmål.......der er jo en udgang der hedder Tape, som selvsagt er til båndoptager, og så er der en udgang der hedder Phono. Jeg har altid troet det var til en pladespiller (som vi ikke havde i min barndom), men nu er jeg kommet i tvivl om den udgang også kan bruges til andre ting?

Vh. Marianne
Marianne

Indlægaf Fredmarantz » lør 24. sep 2016 22:19

Phono er en indgang til pladespiller - og altså ikke en udgang. :p Phono kan kun bruges til pladespiller.

"Tape" er også en indgang.

Tillykke med det fine resultat - dejligt at læse om :thumbsup:

og denneher :thumbsup: til folkene i Sønderborg :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Marianne » lør 24. sep 2016 22:43

Nå for søren, så lærte jeg noget nyt :-)

Kan man så kun bruge en Beomaster Pladespiller eller kan man tilslutte en hvilken som helst pladespiller?

Tak :-) Ja, de er nogle dygtige gutter og jeg tror de hygger sig rigtigt meget med de gamle radioer.

Vh. Marianne
Marianne

Indlægaf Fredmarantz » lør 24. sep 2016 22:45

Du kan, hvis du bruger de rette stik, tilslutte enhver pladespiller. Hvilken pladespiller har du nu? - eller påtænker du at bruge?

B&O's pladespillere hedder alle "Beogram"

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Marianne » lør 24. sep 2016 23:43

Tak for hurtigt svar :-)

Jeg har hverken pladespiller eller plader, men tænkte på måske at finde en billig brugt pladespiller og sætte til. Men skal nok først lige undersøge om man overhovedet stadig kan få fat på LP'er ;-)
Marianne

Indlægaf Fredmarantz » lør 24. sep 2016 23:48

Jeg tror, at du snildt kan finde begge dele -

Emnet pladespillere og LP-plader er jo varmere nu end de sidste 20-25 år......

Du kan få masser af hjælp til indkøb og vedligehold af pladespiller her på denne side, hvis du "holder dig lidt til". Det behøver ikke at være dyrt.

LP'er kan købes mange steder - nu om dage. Hvis de skal være brugte, er de ofte også til at betale. Der findes også nogle her på siden, som dels sælger af dem, men også kan give masser af hints om pladerne og evt. indkøb.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr