Så sku' da også... Nu kører det hvide (snit) også her hos mig... Paradoksalt er det kun et par år siden, det kom ind i min samling. - Via et loppefund... Min onkel ville (og vil) ikke af med sit first edition... :)
Men bag efter er det tid til en anden gammel kending. Den der startede det hele. DSOTM.
Vi er tilbage i '82. En kølig sen August aften. Min onkel (ja ham med det hvide) har hentet 15 årige mig. Vi skal op til en af hans venner.
Et par måneder før, har jeg købt en brugt Beomaster, med en Philips kassetteafspiller til, og et par af B&o's vægstøjhalere. Dette anlæg havde jeg så, stolt, forevist min kære onkel. Straffen faldt prompte! En aftale kom i stand, og ja, tilbage til DSOTM...
Vi ankommer til vennen, Ole's, hus. Bliver inviteret inden for. Og medens jeg bliver tilbudt plads, i sweetspot, aner jeg et skummelt smil, fra min onkel...
Først bliver jeg spurgt, hvordan jeg har det med klassisk? Bach? Og så bliver pu'en sænket.
Bach's Toccata og Fuga b.w.v.565 toner frem. Nej skyller ind over mig. Og lyder på en gang overrumplende, rent og svævende.
Jeg er helt vantro, og åbner munden for lige at komme med en kommentar. Konstaterer jeg ikke kan høre mig selv(!) men en raslende lyd bag mig... PU'en bliver hævet, og jeg får fremstammet noget om at det var fantastisk, men at der var en generende raslelyd bag mig? Smediejernspejsen, havde "sunget med"...
DSOTM? Ja den var næste plade på spillen. Og efter den var hørt, i sin helhed, var min skæbne forseglet! Jeg var rystet i hele min psyke, og intet blev nogensinde det samme igen! B&o blev øjeblikkelig dømt til udfasning så snart avispengene, og storskraldsklundseriet, tillod det!!
Anlægget der væltede min verden? Tja'e:
Era Mk.6 Med SME 3009 Imp og Decca London gold.
Marantz 3200 preamp
B&o 609K som effekt (ja den med fiberpinden)
og det eneste der er tilbage af det anlæg:
Lowther Audiovector Audiotorium med PM4 (8 kg Alnico magnet til en 6,5" papirmembran) i et 3½ meter langt horn.
Disse højttalere har en følsomhed på omkring 101-102 dB /W/m Så effekt er ikke problemet her!
Nå DSOTM Venter!!!