Beomaster 2400

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Beomaster 2400

Indlægaf B&O Vintage » søn 12. jun 2016 16:52

Jeg kender en mand som har en lille boks med et kabel som du monterer i AUX indgangen på din 2400,så kan du streame en masse musik via internettet og ind i 2400 og ud i højtalerne og få en meget finere lyd gengivelse end med et eller.digitalt branding produkt. Jeg har hørt det via en iphone og ind i et Beocenter 9500 tilsluttet Beovox Penta mk III. Det lød godt. Skriv pb til mig, så jeg ikke overtræder off side reglerne. Prisen er 500,- for Box og kabel.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet

Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Indlægaf acj1980 » søn 12. jun 2016 17:44

Det er jo stadigvæk off-topic med had der kan tilsluttes og erstattes, Marianne ønsker at få radioen til at spille igen, derfor er det fløjtende ligegyldigt lige nu med alternativer.

Marianne mht. impedans så skal du ikke være bange, din radio vil IKKE få sved på panden, andet end hvis du spiller med volumen i bund, men sådan er det for alle radioer osv da det er en forøget belastning, mit kendskab til B&O siger desuden at du sagtens og uden problemer kan bruge det sæt højtalere du allerede har ankaffet.

Jeg vil anbefale dig at få den repareret da du vil få stor glæde af den de næste mange år, og hvis det en dag besluttes at FM nedlægges (hvilket vi ikke håber) så kan man sagtens tilslutte en ekstern radiomodtager til din Bomaster.

Spuncut, så er vi jo to, jeg boede der tilbage i 1997/98 da jeg gik på teknisk skole på Grundtvigs alle, skolen er idag desværre revet ned pga at skolen var bygget ovenpå en gammel losseplads
acj1980

Indlægaf Marianne » søn 12. jun 2016 18:31

ejensen1981 skrev:Hvad vil man have? En fin lille plastik dims der kan æde alle formater, samt køre internet radio? Eller sine forældres gamle radio.

Tja.....måske ved man ikke altid helt hvad man vil eller også vil man det hele ;)

Jeg synes det er et flot design og der er også noget nostalgi forbundet med radioen. Jeg har hørt rigtigt meget børneradio på den Beomaster og senere meget musik, også fra den båndoptager der hørte til. Men nostalgien er mig trods alt ikke så meget værd at jeg vil ofre en mindre formue på at få den repareret.

Nej, jeg skal ikke have internetradio og er i det hele taget ikke musikentusiast. Men ind i mellem kunne det være rart lige at høre et nummer man fik lyst til, og når jeg hører radio og musik så skal det ikke lyde som om det kommer ud af en sardindåse :QQS:

Jeg havde set et godt tilbud på et lille diskret minianlæg for jeg troede, at man kunne bruge alle slags højttalere til, blot de var passive. Men så fik jeg at vide, at det var vigtigt at højtalernes Ohm ikke var mindre end det antal Ohm forstærkeren sender ud, for at forstærkeren ikke skulle brænde sammen, og de gamle B&O højttalere ville så ikke fungere sammen med den lille smarte plastikkasse. Men jeg vil ikke bruge de tilhørende små, grimme plastikhøjtalere.
Nu har en anden bruger så skrevet at det slet ikke betyder noget med modstanden og at man ikke brænder noget af. Så jeg er altså lidt forvirret nu og ved ikke lige hvad jeg gør.

Tænkte så i dag, at jeg jo bare kunne bruge den gamle Beomaster indtil den brænder helt sammen, brummelyden holder jo op efter 5 minutter. Men efter nogle timer er bunden så varm at jeg kan grille pølser på den......hvilket i og for sig er smart idet jeg ikke har nogen grill. Men er alligevel lidt nervøs for om den sætter ild til min retro-reol som jeg har kørt virkelig langt med en stor trailer for at hente :shock:
Marianne

Lokalitet: Haderslev

Indlægaf his067 » søn 12. jun 2016 18:38

:lol:
Marianne, du har den helt rigtige indstilling til vores emne
:Thumpsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf ejensen1981 » søn 12. jun 2016 18:51

Istedet for en komplet hovedrenovering, kunne man jo nøjes med at skifte de kritiske dele, altså få fjernet brum i starten, samt opjustering af tomgang på udgangstrin. Ribberne skal ikke blive varme med mindre du holder en mindre fest med høj musik i flere timer. Ved normal drift skal de være håndvarme efter ca 1 time.
Havde jeg boet i nærheden havde jeg fikset den for et mindre symbolsk beløb.
ejensen1981

Indlægaf Marianne » søn 12. jun 2016 19:02

Ha ha ha......lige nu ærgrer jeg mig næsten over at jeg kom i tanker om den fordømte Beomaster i mine forældres kælder og efterfølgende brugte en hel eftermiddag på at bore huller i en betonvæg med en virkelig dårlig slagboremaskine til 99 kr. så jeg kunne hænge de fine gamle højttalere op jeg fandt i Genbrug :(

Jeg kom også til at bestille noget alt for tykt højtalerkabel hjem der ikke kunne presses ind i de tåbelige små DIN stik jeg også bestilte hjem som jo skal stikkes i Beomasteren. Desuden var det så stift at det ikke kunne bøjes om hjørner! Så jeg måtte købe noget andet højtalerkabel :(

Jeg måtte jo også demontere min gamle retro-reol for at bore huller i bagbeklædningen så ledningerne kunne komme ud. Det var da altid noget at jeg opgav at hænge monstrumet op på væggen! Det var ellers planen, men kunne ikke finde ud af hvor jeg skulle gøre af ledninger bagpå da der jo ikke er lavet en rende de kan ligge i. Skrev endda til B&O for at spørge hvad meningen var, og de svarede at man skulle bruge sådan et plastikdæksel bagpå til ledningerne. Men det havde jeg Googlet og det så ikke ud som om det passede til Beomaster 2400 :roll:

Og så var der også de fordømte kabelbakker! Er der overhovedet en måde hvorpå de kan se pæne ud omkring hjørner? Der vil da altid være et træls hul i den ene?

Som I kan høre, så har jeg virkelig lagt mig i selen for den Beomaster 2400 og derfor kan den næsten ikke været bekendt at have brændt sine kondensatorer og lysdioder af på den måde ;)

Jeg må jo prøve at se om jeg kan få et prisoverslag på reparationen og så evt. sige til min far, at den ikke kunne tåle at hænge de mange år i garagen inden den flyttede i kælderen og så se om ikke han giver et tilskud ;-)
Marianne

Indlægaf spuncut » søn 12. jun 2016 19:05

acj1980 skrev:....
Spuncut, så er vi jo to, jeg boede der tilbage i 1997/98 da jeg gik på teknisk skole på Grundtvigs alle, skolen er idag desværre revet ned pga at skolen var bygget ovenpå en gammel losseplads

Jeg gik der 10 år tidligere. I Sønderborg var der gang i spritbåden hver torsdag og det var begrænset hvad man fattede fredag formiddag [beer2] og så var der jo "Kontoret", den lokale :thumbsup: Skidt at vores gamle skole er revet ned :(
MVH Henning
Senest rettet af spuncut søn 12. jun 2016 19:10, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Marianne » søn 12. jun 2016 19:07

ejensen1981 skrev:Istedet for en komplet hovedrenovering, kunne man jo nøjes med at skifte de kritiske dele, altså få fjernet brum i starten, samt opjustering af tomgang på udgangstrin. Ribberne skal ikke blive varme med mindre du holder en mindre fest med høj musik i flere timer. Ved normal drift skal de være håndvarme efter ca 1 time.
Havde jeg boet i nærheden havde jeg fikset den for et mindre symbolsk beløb.

Det var kun stille radio i nogle timer, men kunne faktisk begynde at lugte den!

Ja, der er langt til Sydsjælland og ingen har jo råd til at sende en Beomaster med de portopriser nu om dag :QQS:
Marianne

Indlægaf spuncut » søn 12. jun 2016 19:09

Hej Marianne
En Beomaster 2400 er bestemt ikke det sværeste stykke udstyr at få fingerne i her til lands:
http://www.dba.dk/billede-og-lyd/hi-fi- ... aster+2400
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf Marianne » søn 12. jun 2016 19:16

spuncut skrev:Hej Marianne
En Beomaster 2400 er bestemt ikke det sværeste stykke udstyr at få fingerne i her til lands:
http://www.dba.dk/billede-og-lyd/hi-fi- ... aster+2400
MVH Henning

Det ved jeg godt, men de er jo alle lige gamle og komponenterne slidte.
Marianne

Indlægaf spuncut » søn 12. jun 2016 19:29

Hvis du kan få fat i et eksemplar som er renoveret af en af nørderne her på siden er der ingen grund til at tro andet end at den vil holde væsentligt længere end noget af det moderne krimskrams der kan købes nu til dags.
MVH Henning
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf Marianne » søn 12. jun 2016 19:39

spuncut skrev:Hvis du kan få fat i et eksemplar som er renoveret af en af nørderne her på siden er der ingen grund til at tro andet end at den vil holde væsentligt længere end noget af det moderne krimskrams der kan købes nu til dags.
MVH Henning

Det er jeg slet ikke i tvivl om :-)
Men hvad koster sådan en renoveret 2400 og er der nogen i Sønderjylland der har en til salg?
Marianne

Indlægaf spuncut » søn 12. jun 2016 19:41

Angående tilskæring af kabelkanaler kan jeg anbefale en billig geringssav fra Jem & Fix:
Billede
http://www.jemogfix.dk/haandsave__2018/ ... av_9357187
MVH Henning
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf Marianne » søn 12. jun 2016 19:56

spuncut skrev:Angående tilskæring af kabelkanaler kan jeg anbefale en billig geringssav fra Jem & Fix:
Billede
http://www.jemogfix.dk/haandsave__2018/ ... av_9357187
MVH Henning

Åh.....selvfølgelig.....de skal jo skæres på skrå ligesom tæppelister!
Tak for info :cool1:
Marianne

Indlægaf spuncut » søn 12. jun 2016 19:59

Angående transport af udstyr:
viewforum.php?f=601
MVH Henning
Brugeravatar
spuncut

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr