Luxman L-430: 3 spørgsmål om servicering

Alt om GDS

Re: Luxman L-430: 3 spørgsmål om servicering

Indlægaf jan_stevns » lør 2. apr 2016 18:45

jakel1984 skrev:Øv, så er den da helt gal -jeg må se om jeg kan finde frem til hvor det går galt :-/

Kan du ikke oprette en særskilt tråd til den JVC dims - så for man en mulighed for at vælge om man vil følge med i emnet Luxmann L430 , eller den der JVC fætter

Please :)
jan_stevns

Indlægaf jakel1984 » lør 2. apr 2016 22:21

Hej Jan
Selvfølgelig - det blev vist mere omfattende end planlagt. Den nye tråd er her:
http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=565&t=8093&p=71480#p71480
Mvh
Jakob
jakel1984

Lokalitet: Århus

Indlægaf jakel1984 » man 4. apr 2016 21:52

Tilbage til L430'eren...
Så har jeg fået afmonteret de gamle nakamichi kapacitorer og bestilt to nye Panasonic. Den ene nakamichi så faktisk ok ud, men jeg formoder det altid er bedst at skifte dem i par - specielt når jeg køber et andet mærke?
Og så har jeg også sat de nye multiturn trimmere i: de gamle målte 330 ohm, men jeg har kun 200- og 500 ohm, så jeg valgte 500 ohm for at være sikker på den dækker den samme range (og jeg justerede dem til den samme værdi før jeg byttede om).

Jeg rapporterer tilbage når de nye er monteret...
Tak for hjælpen indtil nu ☺
jakel1984

Indlægaf ejensen1981 » man 4. apr 2016 22:19

Hej

Tror heller ikke der findes 330 ohm multiturn trimmere. Min elektronik pusher har dem hvertfald ikke. Men tror nu heller ikke det er så kritisk.

Så jeg havde gjort det samme som sig: Købt 500 ohms værdien.

Skifter altid lyttebanke parvis. Den anden kan måske blive dårlig efter ½ år. Så hvorfor spare de basseøre når du svinger loddekolben.

Du skal have scope på bagefter du har stillet tomgang for at tjekke for crossover forvrængning. Det er ikke alle mennesker der kan høre det. :thumbsup:

MVH

Emil
ejensen1981

Indlægaf jakel1984 » man 4. apr 2016 22:29

Super, så var intuitionen god nok ☺

Mht crossover forvrængning, så siger du
Du skal have scope på bagefter du har stillet tomgang for at tjekke for crossover forvrængning

Og jeg hører
Du skal have scope på bagefter du har stillet biiip for at tjekke for biiip biiip
:Skor:

Jeg gætter på at tomgang = bias? (Og kan det for øvrigt måles uden de nye lytter i? -regner jeg ikke med...)
Og med crossover forvrængning er det vel noget om en "ikke-pæn" krydsning af 0V for svingninger på udgangen?
Hvad man evt. Gør ved det har jeg dog ingen anelse om?

Ellers mange tak for hjælpen :Thumpsup:
jakel1984

Indlægaf ejensen1981 » tirs 5. apr 2016 14:32

Et billede siger mere end skrift:
http://users.ece.gatech.edu/mleach/lowt ... sdist1.gif

Bias = tomgang.
Normalt sætter du til den mindste værdi som fabrikanten forskriver. Så lader du lige dyret stabilisere sig lidt efter 5-10 min. Tjekker med dine voltmetere igen. Og laver en scope måling. Det kan bare være med 1 Khz. Og er sinus kurven pæn på udgangen, så er du færdig. :-)

MVH

Emil
ejensen1981

Indlægaf jakel1984 » tirs 5. apr 2016 14:58

Hej Emil

Tak for beskrivelsen - jeg tjekker det når jeg for dem monteret :-)

Mvh
Jakob
jakel1984

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. apr 2016 16:16

ejensen1981 skrev:Et billede siger mere end skrift:
http://users.ece.gatech.edu/mleach/lowt ... sdist1.gif

Bias = tomgang.
Normalt sætter du til den mindste værdi som fabrikanten forskriver. Så lader du lige dyret stabilisere sig lidt efter 5-10 min. Tjekker med dine voltmetere igen. Og laver en scope måling. Det kan bare være med 1 Khz. Og er sinus kurven pæn på udgangen, så er du færdig. :-)

MVH

Emil

Bias skal vel måles og stilles uden signal - og alt nedskruet?

Hvis vi vil se sinuskurver: Dummyload??- eller er det bare, når vi gi'r den noget havre for evt. at måle max effekt før klip?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf jan_stevns » tirs 5. apr 2016 16:55

Fredmarantz skrev:Bias skal vel måles og stilles uden signal - og alt nedskruet?

Grundlæggende bias stilles uden signal og uden højttalere, da den mindste DC ubalance kan forvride målingen.

Når man så har bias på plads, "kan" man sætte load på og tilføre et relativt svagt signal, for at kigge på selve crossover punktet.

Billede
jan_stevns

Indlægaf ejensen1981 » tirs 5. apr 2016 22:12

Fredmarantz skrev:Bias skal vel måles og stilles uden signal - og alt nedskruet?

Har jeg sagt andet da? Hvis man er i tvivl kan altid læse sig til det. Som regel i service manualen på det produkt man er ved at reparere.

Den mindste værdi jeg snakker er den værdi på voltmeteret som fabrikanten foreskriver man stiller bias til. Nogle skriver f.eks min XXmV over RXXX efter XX antal minutter. Hvis ikke der crossover forvrængning ved min. værdi efter foreskrifterne, så er man færdig

Fredmarantz skrev:Hvis vi vil se sinuskurver: Dummyload??- eller er det bare, når vi gi'r den noget havre for evt. at måle max effekt før klip

hvem snakker om dummyload? Vi er ikke ude for at måle maks effekt på forstærkeren?
Jeg sætter sku en almindelig højtaler på, og hæfter scopeproben på udgangen, og tjekker crossoverforvræningen den vej igennem.

MVH

Emil
ejensen1981

Indlægaf jakel1984 » fre 8. apr 2016 09:37

Hej alle

så fik jeg loddet de to nye kapacitorer i :) - og nu virker den slet ikke :( hehe
Bias-strømmen stiger aldrig fra 0mA.
Jeg har som beskrevet før kun skiftet kapacitorerne og justerings-pots'ene, hvor jeg har sikret mig at pots'ene havde ca. samme værdi som før (indenfor 5-10 ohm).
Jeg har prøvet at justere lidt op og ned på et pot for at se om værdien var helt ved siden af, men strømmen forbliver 0mA.
Jeg har også tjekket at spændingerne er ok over kapacitorerne, og det så fint ud (58-59V for 63V kapacitorer), og polariseringen var rigtig (havde nok hurtigt fundet ud af hvis de vente forkert :P - og desuden sørger de fire monteringsben for at dette heller ikke kan ske).

Er der flere typiske begynder-fejl jeg lige bør tjekke?

mvh
Jakob
jakel1984

Indlægaf ejensen1981 » fre 8. apr 2016 17:51

Du er helt sikker på du ikke har brændt din sikring af i multimeteret? :shock:

MVH

Emil
ejensen1981

Indlægaf jakel1984 » lør 9. apr 2016 15:55

Ja desværre, har tjekket med mit gamle billige multimeter også - her er der ingen sikring :-/
jakel1984

Indlægaf ejensen1981 » lør 9. apr 2016 16:00

Hvad måler du af mV henover de store emitter modstande til udgangstransistorene hvis du kan komme til det?

MVH

Emil
ejensen1981

Indlægaf jakel1984 » lør 9. apr 2016 17:22

Jeg er desværre optaget hele weekenden, men jeg vil forsøge at få det målt på mandag :-)
jakel1984

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage