Mica eller silikone?

Alt om GDS

Mica eller silikone?

Indlægaf jmlyd » søn 21. feb 2016 13:18

Er ved at samle komponenter til renovering af min lux m05.

Har fundet originale bipolare transistorer til driver trinner og de fleste af transistorerne i indgangs trinnet. Den ene kanal er defekt og den anden er repararet for nylig med isc bipolare trNsistorer. Ligeledes er flere af indgangs trinnets transistorer skiftet til erstatning komponenter. Men det har jeg ved renoveringen tænkt mig at ændre til originale!

Når de forskelleige transistorer skal påmonteres deres køleplade, er det "uheldigt" at bruge silikone monterings pads?

Især ved udgangs driverne, som bliver rygende varme, er det så bedre med mica og silikone pasta?å

Selvfølge leder jeg efter silikone pads som har maksimal varmeoverførelse! Det giver samtidig et mere rent udseende under motorhjelmen.

Nogen erfaringer?
jmlyd

Lokalitet: kokkedal

Re: Mica eller silikone?

Indlægaf spuncut » søn 21. feb 2016 14:51

Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf mcs_5 » søn 21. feb 2016 18:40

Hvis transistorerne bliver meget varme, er det bedste jeg har fundet aluminiumoxid skiver med pasta på. Ellers er pads (med/uden silikone) ret gode.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Nillerviborg » søn 21. feb 2016 19:09

Jeg benytter det samme som producenten af aktuelle apparat. Nogen produkter kan faktisk ikke køre med de moderne typer, fx. Phase Linear. ...
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf Fredmarantz » søn 21. feb 2016 19:27

Er der ikke nogen af jer, der lige kan vise et billede eller to af, hvilke produkter i snakker om? - eller smide et par gode links, så jeg kan se, hvad i mener? -

Jeg "ompakker" fra tid til anden udgangstransistorerne på div. forstærkere/recieivere - og dem, som jeg har med at gøre, er altid med TO-3 - typer (produceret i 70'erne eller før). Jeg bruger standardskiver af Mica - og pastaen er "Amasan Wärmeleitpaste T12" Thermal compound. En hvid fed pasta. Jeg arbejder aldrig med meget varmtkørende forstærkere - viger i en stor bue udenom kl. A og lignende high-biased ting.

Er jeg på galt spor el. hvad?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Nillerviborg » søn 21. feb 2016 20:53

Freddy..: Næh'. ...
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf jmlyd » man 22. feb 2016 21:20

Ok, så bliver det mica og goo. Det nok egentligt den mest enkle løsning.

Og hvad jeg kan se af diyaudio tråden den mest varmeledende løsning. Har købt mica pads, men er ikke helt klar over tykkelsen. At splitte mica i endnu tyndere lag lyder vildt. Tror der blev nævnt tykkelser på 0.02mm og i samme åndedrag nævnte gutten så at 0.1 mm er for tykt til optimal køling!

I min verden er tolerancer på køleprofiler vel ikke bedre end at 0.1mm lyder optimalt eller?
jmlyd

Lokalitet: kokkedal

Tilbage til Gør-det-selv-vintage