Båndoptagere
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 13 maj 2010, 22:46
- Geografisk sted: København
Re: Båndoptagere
Nogle type 1 bånd var/er ganske gode (altid forudsat en maskine med fuld kalibrering).
F.eks. TDK AR, Fuji FR-I Super, Maxell XLI-S, Sony HF-ES, That's FX. De såkaldte "super ferrics". De støjer lidt så Dolby er et must men de kan tage lige så mange tæsk (i bassen) som de bedste metalbånd.
F.eks. TDK AR, Fuji FR-I Super, Maxell XLI-S, Sony HF-ES, That's FX. De såkaldte "super ferrics". De støjer lidt så Dolby er et must men de kan tage lige så mange tæsk (i bassen) som de bedste metalbånd.
-
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 25 aug 2013, 12:51
- Lokalitet: Åbyhøj
Re: Båndoptagere
mange tak for dit indlæg (SK chrome class CX II) er nu også et godt chrome bånd ,dem har jeg en masse afKim Christensen skrev:Nogle type 1 bånd var/er ganske gode (altid forudsat en maskine med fuld kalibrering).
F.eks. TDK AR, Fuji FR-I Super, Maxell XLI-S, Sony HF-ES, That's FX. De såkaldte "super ferrics". De støjer lidt så Dolby er et must men de kan tage lige så mange tæsk (i bassen) som de bedste metalbånd.
1 stk. Beomaster 5500,1 stk. Master control panel 5500,2 stk. Beocord 5500,1 stk. Beocord 9000,1 stk Beogram 5500 med MMC 1 pickup,1 stk. Beogram CD 6500,2 stk. Beolab 1
-
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 25 aug 2013, 12:51
- Lokalitet: Åbyhøj
Re: Båndoptagere
HX pro formagnitisere båndene,så metal partiklerne vender den samme vej,det lyder simpelt,men det har den store virkning,der kommer meget bedre lyd ud af det,jeg har HX pro på mine Beocord 5500 og Beocord 9000 og er meget glad for HX proacj1980 skrev:Lækre sager.. det gode gamle hæders kronede Aiwa inden mærket døde, desværre som alt andet, mht støj så har jeg tit oplevet at Dolby a og c var bedst, men igen falder de af i hjørnerne mht afskæring, HX pro har jeg aldrig prøvet, er der nogle der ved hvordan det ytre sig?
Det har aldrig været af vejen at bruge Crom eller Metal bånd frem for de afsmittende jern-oxid bånd der var billigst.
1 stk. Beomaster 5500,1 stk. Master control panel 5500,2 stk. Beocord 5500,1 stk. Beocord 9000,1 stk Beogram 5500 med MMC 1 pickup,1 stk. Beogram CD 6500,2 stk. Beolab 1
Re: Båndoptagere
stig45 skrev:HX pro formagnitisere båndene,så metal partiklerne vender den samme vej,det lyder simpelt,men det har den store virkning,der kommer meget bedre lyd ud af det,jeg har HX pro på mine Beocord 5500 og Beocord 9000 og er meget glad for HX pro
Det med at formagnetisere båndet for at metalpartiklerne vender samme retning, er det ikke hvad den høje slettefrekvens i sig selv gør, eller er der noget jeg fuldstændig har misforstået???
Hvad ændrer HXpro på dette? Hvis jeg ikke husker helt forkert, betyder HX "Extended Headroom", altså udvidet dynamikområde. Virker det ikke snarere på betoningen ligesom andre støjreduktionssystemer?
Mvh.
Jan
Re: Båndoptagere
stig45 skrev:.....HX pro formagnitisere båndene,så metal partiklerne vender den samme vej,det lyder simpelt,men det har den store virkning,der kommer meget bedre lyd ud af det,jeg har HX pro på mine Beocord 5500 og Beocord 9000 og er meget glad for HX pro
At HX pro skulle formagnetisere et bånd er noget sludder - HX Pro er et system, der er opfundet af B&O og fungerer ved at man undervejs under optageprocessen varierer bias efter det signal der skal indspilles.
Ved høje toner og kraftigt signal reduceres bias en smule for at kompensere for det indspillede signals påvirkning.
Re: Båndoptagere
jcr1972 skrev:....Det med at formagnetisere båndet for at metalpartiklerne vender samme retning, er det ikke hvad den høje slettefrekvens i sig selv gør, eller er der noget jeg fuldstændig har misforstået???
Man "formagnetiserer" ikke båndet for at vende partiklerne den samme retning (de sidder ret så fast og kan ikke flyttes) Man tilfører et højfrekvens signal der bringer selve magnetiseringen ind i et bånd's lineære arbejdsområde.
Re: Båndoptagere
Jeg fandt lige denne her:
Dolby HX-Pro[9] was invented in 1980 and patented in 1981 (EP 0046410) by Jørgen Selmer Jensen[10] of Bang & Olufsen.
B&O immediately licensed HX-Pro to Dolby Laboratories, stipulating a priority period of several years for use in consumer products, to protect their own Beocord 9000[11] cassette tape deck.
Magnetic tape is inherently non-linear in nature due to hysteresis of the magnetic material. If an analogue signal were recorded directly onto magnetic tape, its reproduction would be extremely distorted due to this non-linearity.
To overcome this, a high frequency signal, known as bias, is mixed in with the recorded signal, which "pushes" the envelope of the signal into the linear region.
If the audio signal contains strong high frequency content, in particular from percussion instruments such as a high-hat, this adds to the constant bias causing magnetic saturation on the tape. Dolby HX Pro automatically reduces the bias signal in the presence of strong high frequency signals, making it possible to record at a higher signal level, leading to its name: HX = Headroom eXpansion.
HX-Pro only applies during recording; the improved signal to noise ratio is available no matter which tape deck the tape is played back on, and therefore HX-Pro is not a noise-reduction system, in the same way as Dolby A, B & C.
HX-Pro was widely used on pre-recorded cassette tapes, and is the main reason these sound better than cassette tapes recorded on consumer equipment
Kilde: Wikipedia.
Dolby HX-Pro[9] was invented in 1980 and patented in 1981 (EP 0046410) by Jørgen Selmer Jensen[10] of Bang & Olufsen.
B&O immediately licensed HX-Pro to Dolby Laboratories, stipulating a priority period of several years for use in consumer products, to protect their own Beocord 9000[11] cassette tape deck.
Magnetic tape is inherently non-linear in nature due to hysteresis of the magnetic material. If an analogue signal were recorded directly onto magnetic tape, its reproduction would be extremely distorted due to this non-linearity.
To overcome this, a high frequency signal, known as bias, is mixed in with the recorded signal, which "pushes" the envelope of the signal into the linear region.
If the audio signal contains strong high frequency content, in particular from percussion instruments such as a high-hat, this adds to the constant bias causing magnetic saturation on the tape. Dolby HX Pro automatically reduces the bias signal in the presence of strong high frequency signals, making it possible to record at a higher signal level, leading to its name: HX = Headroom eXpansion.
HX-Pro only applies during recording; the improved signal to noise ratio is available no matter which tape deck the tape is played back on, and therefore HX-Pro is not a noise-reduction system, in the same way as Dolby A, B & C.
HX-Pro was widely used on pre-recorded cassette tapes, and is the main reason these sound better than cassette tapes recorded on consumer equipment
Kilde: Wikipedia.
-
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 25 aug 2013, 12:51
- Lokalitet: Åbyhøj
Re: Båndoptagere
OKjan_stevns skrev:jcr1972 skrev:....Det med at formagnetisere båndet for at metalpartiklerne vender samme retning, er det ikke hvad den høje slettefrekvens i sig selv gør, eller er der noget jeg fuldstændig har misforstået???
Man "formagnetiserer" ikke båndet for at vende partiklerne den samme retning (de sidder ret så fast og kan ikke flyttes) Man tilfører et højfrekvens signal der bringer selve magnetiseringen ind i et bånd's lineære arbejdsområde.
1 stk. Beomaster 5500,1 stk. Master control panel 5500,2 stk. Beocord 5500,1 stk. Beocord 9000,1 stk Beogram 5500 med MMC 1 pickup,1 stk. Beogram CD 6500,2 stk. Beolab 1
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 13 maj 2010, 22:46
- Geografisk sted: København
Re: Båndoptagere
På min Aiwa er HX Pro altid "On" mens man på visse andre maskiner (F.eks. den Sony 970ES jeg har stående) selv kan bestemme om man vil benytte det eller ej.
http://www.beoworld.org/article_view.asp?id=145
Aiwa XK-009 har også dbx II NR (ved godt at HX Pro ikke er NR) men bryder mig ikke af lyden af dette og foretrækker så dolby C. Måske ikke så mærkeligt at dbx II fik så lille en udbredelse.
http://audiotools.com/noise.html
Tandberg's DynEQ var vist meget lig B&O's HX Pro. NAD 6300 må være den eneste maskine der er udstyret med begge på samme tid.
P.S. Et type II bånd som jeg (og Aiwa'en) er ret glad for er BASF TPII. Det er så ikke længere ægte chromdioxid som de ældre fra BASF (som jeg stadig mangler at prøve).
http://www.beoworld.org/article_view.asp?id=145
Aiwa XK-009 har også dbx II NR (ved godt at HX Pro ikke er NR) men bryder mig ikke af lyden af dette og foretrækker så dolby C. Måske ikke så mærkeligt at dbx II fik så lille en udbredelse.
http://audiotools.com/noise.html
Tandberg's DynEQ var vist meget lig B&O's HX Pro. NAD 6300 må være den eneste maskine der er udstyret med begge på samme tid.
P.S. Et type II bånd som jeg (og Aiwa'en) er ret glad for er BASF TPII. Det er så ikke længere ægte chromdioxid som de ældre fra BASF (som jeg stadig mangler at prøve).
Re: Båndoptagere
Kim Christensen skrev:......P.S. Et type II bånd som jeg (og Aiwa'en) er ret glad for er BASF TPII. Det er så ikke længere ægte chromdioxid som de ældre fra BASF (som jeg stadig mangler at prøve).
Kan ikke lige erindre TPII - jeg er selv ret så begejstret for Maxima II
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 25 aug 2013, 12:51
- Lokalitet: Åbyhøj
Re: Båndoptagere
Nu når vi er ved BASF så har jeg et par stykker Chrome Extra II 120 minuttersjan_stevns skrev:Kim Christensen skrev:......P.S. Et type II bånd som jeg (og Aiwa'en) er ret glad for er BASF TPII. Det er så ikke længere ægte chromdioxid som de ældre fra BASF (som jeg stadig mangler at prøve).
Kan ikke lige erindre TPII - jeg er selv ret så begejstret for Maxima II
1 stk. Beomaster 5500,1 stk. Master control panel 5500,2 stk. Beocord 5500,1 stk. Beocord 9000,1 stk Beogram 5500 med MMC 1 pickup,1 stk. Beogram CD 6500,2 stk. Beolab 1
Re: Båndoptagere
stig45 skrev:....Nu når vi er ved BASF så har jeg et par stykker Chrome Extra II 120 minutters
C120 bånd har aldrig forvildet sig ind på matriklen her - kun Chrome Extra II c90, men det også i kæmpe mængder , de har altid været gode
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 13 maj 2010, 22:46
- Geografisk sted: København
Re: Båndoptagere
Jan: TPII (og TPIV) er fra '95 og frem mod tusindeskiftet. Skallen er ret veludført.
http://vintagecassettes.com/basf/basf_files/ebasf95.htm
Vil skyde på at de fleste fabrikater toppede udviklingen omkring slut-80'erne og evt. frem til starten af 90'erne?
http://vintagecassettes.com/basf/basf_files/ebasf95.htm
Vil skyde på at de fleste fabrikater toppede udviklingen omkring slut-80'erne og evt. frem til starten af 90'erne?
Re: Båndoptagere
jan_stevns skrev:
Man "formagnetiserer" ikke båndet for at vende partiklerne den samme retning (de sidder ret så fast og kan ikke flyttes) Man tilfører et højfrekvens signal der bringer selve magnetiseringen ind i et bånd's lineære arbejdsområde.
Jeg er udmærket klar over at partiklerne sidder fast på plastmaterialet. Det jeg hentyder til er at partiklernes magnetisering "vender ens", men dette sker vel i virkeligheden henne i slettehovedet og ikke i biaseringen gennem indspillehovedet.
Mvh.
Jan
-
- Branchemedlem
- Indlæg: 614
- Tilmeldt: 16 maj 2011, 22:17
- Geografisk sted: Rødding v. Viborg
Re: Båndoptagere
Jeg brugte udelukkende noen sorte ganske tunge Metal bånd - Tror de hed TDK MA-XG... - De var ret gode - Og ret dyre...
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk
Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!
If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!
If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!