Ripol sub vs åben baffel

Rosinen i pølseenden

Ripol sub vs åben baffel

Indlægaf High Sky » tirs 19. nov 2013 12:27

Hej
Jeg har længe tænkt på at lave et sæt åben baffel ht. Jeg har erfterhånden hørt en del konstruktioner og læst frem og tilbage om emnet, også her på siden. Mange gode fine agumenter for OB konstruktionen....men men jeg VIL jo mangle bas kan jeg høre. Klassisk konflikt, men jeg hører altså ikke stryge/obo koncerter hele tiden.

Men jeg har tænkt om det ikke ville være en fordel at benytte Ripol princippet ved en OB konstruktion. Den er pladsbesparende, stort baffel areal på en smart måde, men stadig den åbne luftige bas som måske vil matche den frie mellemtone og diskant. Det kræver jo klart filter og en bas enhed som matcher idéen. Men er der nogen som har hørt Ripoler og er det godt eller måske blot en fis i en hornlygte.

PS. Skitsen er bare en hurtig en, og 1000 ting vil ændre sig. Set bagfra.

Så fik jeg købt to stk. 15". Jeg har i forvejen to Vifa mellemtoner samt to dome mellemtoner fra Norge. Som rosinen i pølseenden to stk. Peerless diskanter. De 15" fylder godt på køkkenbordet.

Så er det bare nogle plader, projektet skal holdes nede i pris hvis det skuffer fælt er det jo bare for sjov og hyggens skyld.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af High Sky tors 21. nov 2013 10:01, rettet i alt 2 gange.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky

Lokalitet: Middelfart

Re: Ripol sub

Indlægaf Dan63 » tirs 19. nov 2013 18:49

Hej High sky.

Dipolbas kan godt fungere, jeg har bl.a. lyttet til de her alt for nye Jamo R909, som er udstyret med 2 15" basser hver. Jamo får dem til at give et ok output ned til ca. 30 hz ved at benytte nogle basser som er noget mere følsomme end de andre enheder i systemet og så i filtret lavet det sådan at basserne afrulles opad i frekvensen så de passer i niveau ved delefrekvensen.
Du kan også "peppe" dem i bunden af elektronisk vej, det er vel bare hvor dyb bas du ønsker.
Hvis du går ombord i projektet må du ihvertfald ha' held og lykke med det "thumpsup"

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf kbekke » tirs 19. nov 2013 19:41

Jeg kender desværre ikke det eksakte princip, der henvises til.

Vil bare nævne, at jeg forleden havde fornøjelsen af at opleve et hjemmebygget OB-system, der i bund og grund bestod af to grove krydsfinérplaner, hver monteret med en 15' guitarenhed afstemt med en enkelt spole og en 8" Fostex-fuldtone og jeg har aldrig tidligere hørt bas af den kvalitet fra et stueanlæg.

Der blev ganske vist hjulpet til fra 60 Hz i form af en Audio-Pro B2 subwoofer, placeret henne i hjørnet. Men der blev så også leveret lydtryk, der lå et pænt stykke over, hvad jeg vil betegne som mere højt end strengt nødvendigt. I hvert fald i hjemlige omgivelser.

:QQS:

Flere ting slog mig ved den oplevelse:

For det første den, at bassen og musikken som helhed syntes at "opstå i rummet" på en helt anden måde end musik, der "kommer ud af en højtaler" og

For det andet, at det var fuldstændigt umuligt at afgøre, hvornår subwooferen tog over eller bare i det hele taget fornemme, at den var sat til.

For det tredje, at der på ingen måde manglede diskant eller "luft i toppen". Tværtimod lød. f.eks. bækkener langt mere naturligt end hvad man ofte hører på moderne højtalere med en frekvensgang oppe i det supersoniske område. Med "naturligt" mener jeg, at de bestemt var tilstede og man kunne tydeligt afgøre hvilken type bækken, der blev trakteret, men at de samtidigt var trukket tilbage i lydbilledet, der hvor de hører hjemme.

Jeg er helt overbevist om, at der er et virkeligt stort potentiale i OB - hvis det bliver udført rigtigt. Jeg tror, at den største udfording ved flervejs OB (udover basgengivelsen) er, at få tingene til at hænge sammen "opadtil" og måske det er nemmere i første omgang at satse på et tovejs-system med bas + fuldtone istedet for et med separat mellemtone og diskant.

Under alle omstændigheder skal der nok eksperimenteres en del for at få det til at lyde sådan som DU gerne vil. Men det er jo een af glæderne ved at lave tingene selv...

:p

Lad os endelig følge med på sidelinjen.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Dan63 » ons 20. nov 2013 14:50

Hej.

Det princip jeg fortalte om før, er baseret på at Jamo bruger en mindre baffel, så der skulle tilføjes mere output længere nedad.
En større baffel kræver ikke den samme ekstra hævning af bassen nedad. Til gengæld jo større baffel jo dybere bas. Så er det bare hvilken plads man har og hvor tolerant ens kone er. :)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 20. nov 2013 17:05

Ripolen er en foldet dipol. Jeg har set den brugt en del i tyske diy konstruktioner som sub til OB. Men jeg tror ikke jeg har set et system uden aktiv deling og egen effektforstærker, den foldede baffel forbedrer desværre ikke følsomheden. Jeg har ikke været så heldig at høre en, men teoretisk ser det meget spændende ud.
http://rstaudio.de/Subwoofer/sub_en.html#DIY_Sub_En_Elektr
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf Dan63 » ons 20. nov 2013 22:11

Hej.

Jeg vil lige sige tak til Boptilyoudrop for at afhjælpe mig af med en misforståelse. Thumpsup!
Det er s.. ikke sådan når man ikke lige kan se, hvad det drejer sig om.:)
Og så havde jeg ikke lige hørt om ripoler og troede at det var en smutter på tastaturet. Sorry!

Mvh. Dan
Dan63

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 20. nov 2013 23:33

Jeg har da vist bare læst for meget i glittede og kulørte magasiner - om højttalere. En teknisk betragtning; da man ikke får den direkte udstråling fra enhedens membran, så er der nok grænser for hvor langt man kan udnytte ripolen opad. Men hvis den store enhed i dipolen så blot kan nå ned til ripolens arbejdsområde?

Det kan blive et spændende projekt og spændende at læse om, thums up!
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf High Sky » tors 21. nov 2013 00:37

Hej
Har først haft tid til at svare nu, men ripol var bestemt ikke en slåfejl, tak til Bobtilyou...
Jeg har nu de enheder som skal bruges, og efter overvejelse omkring følsomheden på ripolen...tror jeg først den står ren åben baffel. Det skal bare lige prøves, det er et billigt projekt og nogle af enhederne er vintage.

Billeder kommer torsdag.

PS. Jeg synes de ob vi hørte på sidste træf lød charmerende men der mangler basssssss.
Jeg kommer nok ikke uden om et aktivt filter. så får jeg også det lært.

Tak for jeres input
Brugeravatar
High Sky

Re: Ripol sub vs åben baffel

Indlægaf High Sky » tors 21. nov 2013 10:06

Så fik jeg købt to stk. 15". Jeg har i forvejen to Vifa mellemtoner samt to dome mellemtoner fra Norge. Ved ikke hvilken mellemtone jeg bedst kan li, så det skal prøves af. Som rosinen i pølseenden to stk. Peerless diskanter, men gad godt en vintage diskant. Gerne dome da jeg ofte læner mig til den lyd de gengiver.

Så er det bare nogle plader, projektet skal holdes nede i pris hvis det skuffer fælt er det jo bare for sjov og hyggens skyld.

PS: Konen siger de basser fylder på køkkenbordet ;-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
High Sky

Indlægaf Hackenberg » tors 21. nov 2013 13:55

Hej Sky.
Er Vifa'en en bas/mellem eller ren mellem?
Hvis den kan bruges som bas/mellem kan du lave en klassisk trevejs med Peerless og SEAS.
Derefter tager du signal ud mellem filter og Vifa'en. Her kobler du en STOR spole i serie med 15"eren.
Min. 8 mH. Evt. også et subsonisk filter til Vifa'en.

Højpas filter ____ll_____ Vifa
l >200uF
l__UUU___ 15"
>8mH

Giver det mening?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf High Sky » fre 22. nov 2013 09:21

Hej
Til Dan: jeg har ofte savlet kraftigt over den Jamo 909, en klasse højttaler i mine ører. Samtidigt en ren skulptur.
Engang i fremtiden hvis der kom et sæt til salg inden for riimelighedens grænser, ja så vil jeg slå til.

Til Hackenberg.
For dælen, du er langt mere fremme i skoene end jeg er med de der filtre. Har du ikke et billede af et sådant filter. Jeg må læse på lektien, men Vifa'en er en bas-mellemtone. Et filter kan jo hutigt blive dyrt.....jeg vil gerne holde prisen nede.
Så kan jeg altid go amok senere med håndrullede spoler af toscanske jomfruer i morgensol og olie.

Men jeg er nu stadig skeptisk overfor mangel på bas.
Brugeravatar
High Sky

Indlægaf Tonni » fre 22. nov 2013 10:13

Lige netop de Jamo R 909'ere er testet og dermed "beskrevet" i High Fidelity Nr. 4 2006 side 4 - 10.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Roky » fre 22. nov 2013 11:15

OB højttalere skulle bedst i et et rektangulært rum, hvor højttalerne er på den korte led. Og så kræver de plads bagtil. Det duer ikke, at de står helt op af bagvæggen.
Og jo bredere jo bedre. Ellers tror jeg du skal ud i aktivt delefilter i bunden for at få det til at spille ordentligt - Samt basserne optimalt set skal have ordentlige parametre- det skal de andre følgelig også.

Jeg har ikke selv hørt open baffle endnu, men er meget interesseret i dem, fordi det skulle spille meget frit og åbent.

Prøv at læs her. Det er fremragende læsning:
http://www.troelsgravesen.dk/OBL11.htm
Roky

Lokalitet: Østjylland

Indlægaf High Sky » tirs 26. nov 2013 10:27

Hej Roky
Tak for link, jeg kender rigtigt godt siden med de mange lækre projekter. Lige nu skal jeg have savet og samlet "kabinettet". Det er jo hurtigt gjort og jeg regner med det bliver i weekenden. Derefter en masse lytning med diverse spoler og filtre.

Jeg ved der kan regnes og regnes i en uendelighed på sådanne filtre og jeg starter også med et filtre som passer til mellemtonene og diskanten, men der skal en spole på bassen og her vil jeg lytte mig frem.
Brugeravatar
High Sky

Indlægaf Ehapa » tirs 26. nov 2013 15:16

Jeg er også ved at lave et lille set-up med 15bas, og coax enhed, jeg skal nu til at lave en h-ramme til bas, og derfra
Vil jeg prøve mig frem, jeg har et lille delefilter som er ok indtil videre. Jeg har lavet et meget primitivt set-up, og det lyder sku ret vildt allerede
,og så til billige penge. Hvis man skal kører OB med kun en fullrange 8er skal man have en kæmpe baffle hvis
Der skal være bas, men alligevel virker det kun godt på klassisk, og jazz.
Jeg har set nogen lave dipole med ophængte enheder uden plade...masser på google.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Næste

Tilbage til Højttalere