B&W DM6

Rosinen i pølseenden

B&W DM6

Indlægaf High Sky » lør 30. jun 2012 13:07

Hej drenge og meget få piger (hvis der overhovedet er nogle herinde;-)

Så fik jeg endelig en vintage HT. Jeg har kikket i et stykke tid og lyttet en del.
Men faldt over disse (se billeder) til en yderst fornuftig pris. Standen på dem er outstanding flot.
Og lyden, ja den har da klart nogle svage sider...men men den lyder super blødt og med masse af fylde i de lavere frekvenser. Men jeg må jo indrømme, aner ikke hvad jeg indstiller på bagsiden, det hedder LF Contour og kan stilles på 0 og -1 og -2.
På forsiden kan diskanten hæves og igen Contour, og det lyder som om jeg stiller på mellemtonen når Contour på forsiden benyttes. Men alt i alt er jeg indtil videre yderst vild med lyden.

Sidste spørgsmål, er der nogle herinde som med succes har optimeret med bedre kabler indeni.

Go weekend og husk der er snart københavns jazz festival.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky

Lokalitet: Middelfart

Re: B&W DM6

Indlægaf eggers » lør 30. jun 2012 13:16

Tillykke med dem. Har du lagt øret til diskantenhederne og checket at de rent faktisk spiller? Hvis de ikke gør, eller lyder meget svagt kan de være brændt (delvist) af og det kan forårsage den ‘bløde’ lyd du nævner.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf High Sky » lør 30. jun 2012 14:54

Hej Eggers

Ja ja der er masser af liv i diskanterne, og de kan desuden hæves på fronten men jeg kører med nul-stilling.
Brugeravatar
High Sky

Indlægaf eggers » lør 30. jun 2012 15:15

Okay, just checking. Det kunne nemlig – ud fra din beskrivelse – forstås som der var et eller andet galt. Guess not!
Med hensyn til kabler indeni så tror jeg ikke der er meget at komme efter. For sindsro kan man jo smække noget Audio Note sølvkabel i? Altså hvis du vil have en mere detaljeret lyd. Jeg tror bare ikke det kommer til at kunne høres. Hvis der er forskel efter skift er det nok mere sandsynligt at det er pga. enhederne er skruet bedre fast efter indgrebet.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Lokalitet: København

Indlægaf High Sky » lør 30. jun 2012 17:02

Nu du nævner sølv, her et par gange oplevet at sølv i mine ører lyder mere koldt og hårdt end kobber. Så sølv ville det nok aldrig blive hjemme hos mig.

Forresten har jeg spændt aller enheder efter, det trængte de til.
Brugeravatar
High Sky

Indlægaf CARS10 » lør 30. jun 2012 22:18

:p Fed højttaler, blev den ikke kaldt "Den gravide pingvin" dengang. Ang. interne kabler, så turde jeg godt skifte dem ud med bedre.
carsten
CARS10

Lokalitet: Utterslev

Indlægaf High Sky » lør 30. jun 2012 23:50

Hej, jo det var netop det de blev kaldt. Ja de er næsten så grimme at de bliver lidt spændende. Men de lyder godt trods den høje alder. En dag tror jeg også at kaster et blik på de interne kabler. Men lige skal de bare spille løs.

God weekend
Brugeravatar
High Sky

Indlægaf Tonni » søn 1. jul 2012 09:29

Ville nok kigge mere på filteret end kablerne. - Især hvis der sidder bipolare elektrolytter i det! De har alderen til den sygdom...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf High Sky » søn 1. jul 2012 21:51

Hej Tonni
Det vil jeg tjekke, hvordan ser jeg om de er dipolare.
Brugeravatar
High Sky

Indlægaf High Sky » søn 1. jul 2012 21:57

Hej

Jeg fandt netop et ældre indlæg af Lars W og her beskrevet Contour funktionen. Tak for det

"Din B&W DM6 er en såkaldt 3 vejs højtaller dvs. 3 enheder (bas, mellemtone og en diskant enhed).
Disse højtaller enheder er bygget til og har egenskaber i hvert sit frekvensområde, tilsammen
opfylder din DM6 højtaller området 50 hz til og med 20 khz ved 3 meter´s afstand.
For at disse enheder skal yde det bedste i hvert deres frekvensområde og ikke påvirke hinanden
for meget, anvender man et delefilter( en printplade inde i din højtaller) i din skulle den side
nederst i bunden af dit kabinet (bag ved din basenhed). Der sidder 3 filter( bygget med spoler, kondensator
og modstande) monteret på dette print og som dine højtallerenheder er monteret til.
I dit tilfælde skal du være opmærksom på at du på fronten har to drejeomskifter, den til venstre hedder
LF Contour control og er en omskifter der er forbundet til en traffo (denne virker som en spole) men
afhængig af hvor din omskifter står, ændre du på induktionen således at du kan tilpasse højtalleren i
det lave frekvensområde afhængig af hvilket område " musiktype" din bas skal arbejde i.
Til højre for din LF Control sidder din anden omskifter som hedder HF Control og har med din Diskant at
gøre og har selvfølgelig med området i det høje frekvensområde at gøre.

Nuvel måske ikke den bedste forklaring på din højtaller, andre her på forummet kan nok gøre dette bedre,
men i dit tilfælde med det problem du har, skulle du nok lige tage et kig på din venstre omskifter, der
hedder LF Contour control og tage at rense denne med noget kontaktrens i første omgang ( Efter rensning
skal omskifteren have lidt motion, drej omskifteren den ene og den anden vej ) og prøve at
montere din basenhed du havde problemmer med for at se om resultatet skulle have forandret sig når
du har sat din DM6 til din forstærker igen.

Håber at dette kunne hjælpe dig lidt hen af vejen med dit problem.

Iøvrigt er højtaller en videnskab for sig selv og der er rigtig mange meninger om hvordan lyd skal
være og lydde som.

Mvh.
LarsW"
Brugeravatar
High Sky

Indlægaf ole n 84 » man 2. jul 2012 00:18

ole n 84

Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf High Sky » man 2. jul 2012 00:49

Hej Ole

Tak for link, dem har jeg set på inden jeg købte et andet sæt. Og der var kæmpe forskel på standen. Men 1000 er stadigt billigt blot som reservedele.
Brugeravatar
High Sky

Indlægaf Max.H » man 2. jul 2012 15:24

Sådan et par købte jeg, for den fyrstelige sum af kr.8000 pr. stk.,i 1976.Jeg har dem stadig og er rigtig glad for dem,jeg har flere gange tænkt på at skifte dem ud,men har endnu ikke fundet nogle erstatninger,som spiller lige så godt og samtidig er i stand til at betale.Jeg har i årenes løb hørt meget for deres udseende,men har nu een gang for alle bestemt at jeg synes de er smukke :-)
Så jeg beholder dem nok.Min største bekymring er om jeg får lov til at tage dem med på plejehjemmet, når den tid kommer :-)
Senest rettet af Max.H man 2. jul 2012 19:19, rettet i alt 1 gang.
Max.H

Lokalitet: 7400 Herning

Indlægaf kbekke » man 2. jul 2012 19:04

High Sky skrev:Hej, jo det var netop det de blev kaldt. Ja de er næsten så grimme at de bliver lidt spændende. Men de lyder godt trods den høje alder. En dag tror jeg også at kaster et blik på de interne kabler. Men lige skal de bare spille løs.

God weekend

Good choice. Der behøver jo ikke at være noget galt med dem, bare fordi de lyder anderledes end det, du er vant til.

Min anbefaling vil ihvertfald være at give dem noget spilletid, som de er, inden du begynder at skifte noget. Gi' den gas med stearinlys og alle dine yndlingsplader og se om ikke det hele begynder at give mening henad vejen. Prøv også meget gerne at eksperimentere med placeringen af højtalerne i rummet. Det kan sommetider have en temmelig stor betydning for hvordan lyden opleves. Du kan også prøve at lægge en dyne ud på gulvet og/eller stable nogle puder op bagved højtalerne. Bare for sjov og for at høre, hvad der sker. Det er min påstand, at de akustiske forhold omkring dine højtalere, har langt større betydning for den lyd, du hører, end hvilke kabler, du anvender.

Eller hvad med at prøve at låne en anden forstærker? B&W plejer godt at kunne lide at få noget effekt. Igen. Det er ikke sikkert, at du skal skifte nogetsomhelst. Men det er en god øvelse at prøve forskellige ting sammen.

Lige nu spiller jeg selv på 40 år gamle højtalere, som er umodificerede og forbundet med den originale ringeledning. De lyder ikke som noget af det, du kan købe nede i Hifi-Klubben idag, men der mangler ikke noget. Hverken bas eller diskant.

Man kan sagtens "optimere" eller ihvertfald modificere et sæt højtalere ved at skifte ledninger eller komponenter. Jeg gør det selv og det er både sjovt og lærerigt. Somme tider er det også det eneste rigtige og du skal selvfølgelig gøre, hvad du selv synes er rigtigst med dine DM6'ere. Men du skal også vide, at du har fat i en ret seriøs model fra en seriøs højtalerproducent og tilmed i rigtigt flot stand. Det er et forholdsvist stort indgreb i den oprindelige konstruktion at udskifte ledningsføring og f.eks. kondensatorer i delefilteret. Ikke at det efter min mening er "forkert".

Pointen er bare, at det er ikke 100% sikkert, at det er hverken nødvendigt eller giver det resultat, du måske gerne vil have.

Så hvis det var mine, ville jeg nok liiige tælle til tre, inden jeg begyndte at skille dem ad. Det kan du altid gøre en dag, det regner. Men når det først er gjort, kan du ikke gøre det ugjort, hvis du forstår.

Men uanset hvad, så tillykke med dine B&W'ere og go' jazz festival. Hvad skal du ud og høre?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf High Sky » tirs 3. jul 2012 13:44

Hej Kbekke

Jeg er helt enig med dig, nogle gange skal man bare lade det stå originalt og dog.... så er vintage hi-fi ofte så billigt at det er sjovt at tweeke det. Men de DM6 spiller løs og de har altså en dynamik og fylde i bunden som gør dem charmerende, dog vil jeg sige at diskanten godt kunne være mere luftig og detaljeret. Jeg er vant til at lytte til en vifa diskant og scanpeak mellemtone.

Jeg har 180 gode stærke watt til at drive dem med, som ovenikøbet er dual mono opbygget.

På festivalen regner med at høre Sinne Eeg, Poul Banks, Mikkel Nordsø og sikkert noget andet ukendt men småt.

Mvh
Brugeravatar
High Sky

Næste

Tilbage til Højttalere