Boptilyoudrop skrev:Gad vide om det er noget gammelt øst-noget?
Og meget apropos har jeg lige købt noget (mere) gammelt øst-noget. Denne gang højttalere fra det kendte firma "Produktionsgenossenschaft Fernsehen, Rundfunk, Uhren". Men de passer ikke helt i denne tråd - der er kun lidt horn på diskanterne...
Måske kunne det være sjovt med en tråd om "anderledes" udstyr? Sådan en kunne fint rumme ukendte produkter fra østblokken og mærkværdigheder man ellers spotter rundt omkring.
Mikkel er vist også glad for udstyr fra den tidligere østblok. Der er sikkert rigtig mange spændende ting derovre stadig. Måske man en dag skulle tage på loppejagt i Ukraine eller Moldavien.
Her er lige taget et gruppebillede af lidt fuldtoner til evt. projekter.
Jeg stødte lige på nogle flotte (eller skulle man sige anderledes?) højttalere med fuldtoner:
De blev lavet af Heli-Radio i Limbach Oberfrohna i DDR (anno 1974). De gik deres helt egne veje, og fik af en eller anden grund lov til at fortsætte med det efter staten overtog dem i '72...
De fleste af deres højttalere var iøvrigt lavet med fuldtoner
Som det kan ses, er de beregnet til at monteres fra bagsiden af frontbafflen og der løber jeg ind i et lille problem med det kabinet jeg vil bruge:
Da enheden er 130mm x 130mm og front, top, bund og bagpl. er designet til kun at være 124mm på tegningen. Jeg blliver altså nødt til at lægge 6mm til i bredden.
Tror i af jeg kan gøre dette (og lave så fronten kan tages af) uden at lave om på kabinettets "akustiske mål" ?
Det er jo helt andre enheder end det kabinettet er designet til.
Du skulle jo næsten fremstille en løs tilpasningsbaffel/skive frem for at ødelægge konstruktionen. Det ved jeg du er ferm til. (Altså ikke at ødelægge men at bygge). Og så bør du måske spendere lidt på de rigtige Fostex enheder ved lejlighed, hvis nu den er tilpasset/beregnet til kabinettet. Det med fuldtoner er nogen gange lidt af et sats rent lydmæssigt - noget virker - noget lyder ad H.til.
Den lille konstruktion ser ellers spændende ud. Held og lykke.
Har du mulighed for at fræse enheden ned i niveau med den opbukkede flange i chassiset? Så kan du jo nemt lade filten dække hen over. Ellers kan du stadig frontmontere, finde en plade i samme tykkelse som flangen som du så skærer ud i facon så den passer omkring enheden?
Da det er et basreflekskabinet, så skal kabinetvolumen og portenes størrelse jo tilpasses enhedens Thiele/Small parametre.
Men hvis du har mod på lidt træsnedkerri, så måske et busch horn?
De enheder kan da sagtens monteres forfra, der skal bare en gummi pakning af en slags på anlægsfladen.
Så vidt jeg kan se, er kabinetterne designet til en 100 mm enhed, og dine er 130 mm, så du burde vel lægge 30 mm til i bredden, så udfræsningen til enheden ikke går helt til kanten af forpladen:
image004.jpg
Hvilken effekt det har på afstemningen af refleksporten, ved jeg ikke noget om.
Mvh Klaus
PS, så var der to, der kom mig i forkøbet!!!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Har regnet og tegnet lidt på en blok, og mener at ide´en med en ekstra front ´baffel vil være det bedste og altså at holde kabinettet efter tegningen. planen er at lave en firkant 160 x 160mm som enheden fræses ind i bagfra, og enheden skrues fast til kabinettet gennem den ekstra baffel. Er det til at forstå?
www.voxativ.com fuldtoner ser ret fede ud - en af deres enheder har silikoneimpregneret gedeskindsophæng istedet for forgængeligt skum - der står også lidt om dem på 6moons - ikke vintage men fede enheder :-)
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558