Renovering af Philips AH 280 preamp spændingsforsyning

Alt om GDS
Besvar
OleTC
Lokalitet: Vanløse

Renovering af Philips AH 280 preamp spændingsforsyning

Indlæg af OleTC »

For det første er jeg ikke elektroniktekniker. Ren amatør som nok burde helt lade være at pille ved elektronik. Så er det sagt men man samler lidt op her og der og mig bekendt er dum-optimisme en af de største drivkræfter her i verden.
Vil bede om hjælp til at diagnosticere hvad det er for et problem der er i spændingsforsyningen. Man er nok nødt til at læse hele molevitten neden under. Der refereres til komponent-numrene på den vedhæftede tegning.
Powersupply.JPG
Undertegnede har altså købt en 280 fra den såkaldte Black Tulip serie, som - muligvis - er konstrueret og bygget af et japansk firma. Rygter.
Det var angiveligt Philips' forsøg på at konkurrere i den højere ende af HiFi markedet.

Desværre ser det ud til at lige den jeg har anskaffet, burde have været kaldt en Black Turnip. Der er med andre ord problemer.

Den startede og spillede. Ganske lovende. Men lyden blev svagere og svagere, mere og mere forvrænget, ind til den til sidst døde helt. Det gik hurtigere hvis man skruede op for volumen.
Efter at have været slukket lidt, kunne den startes op igen men så begyndte det forfra.

Her var det så at jeg trådte i karaktér. :Skor:
Der blev bestilt et komplet sæt Nichicon elektrolyt-kondensatorer fra en pålidelig leverandør. Meget belejligt er der et hollandsk elektronikfirma (MFB Freaks), som holder liv i gammelt Philips udstyr. Der handlede jeg, da de har færdige sæt liggende i poser.
Med loddekolbe, litzetråd og loddetin blev kondensatorerne skiftet og lyden blev bedre men det løste ikke problemet.

Det var tidligt gået op for mig at den oprindelige transformator er skiftet ud med 2 erstatnings, af uoriginal oprindelse. Begge 220 V på primærsiden.
Den ene er med en enkelt 12V vikling på sekundær-siden som bla. a. giver spænding til power-on LED'en og de 2 forsinkelsesrelæer. Disse ting ser ud til at virke. Den vil jeg derfor ikke lige pille ved.

Den som giver spænding til den aktive forstærkerdel syntes at give for høj spænding.
Jeg målte spændingen på de 2 første elektrolytter C807 og C808 (63V nominering) til ca. +56 og -56 Volt. Den skal angiveligt være +50 og -50 V.
Derfor tog jeg denne ringkerne transformator ud og tilføjede 100 (kvalificeret gæt) viklinger på primær-siden.
Der kan nu måles +49,2V og -49,2 V over samme elektrolytter.

Desværre skete der her i forløbet det, at spændingsforsyningen døde. Eller rettere, brændte af. Sikringerne sprang. Det er muligt at jeg under arbejdet har kortsluttet noget, eller også var komponenterne nået et punkt hvor de ikke længere kunne holde.....

Alle transistorerne blev loddet ud og målt med multimeterets diode-tester. Forstærkning kan jeg ikke måle. Så blev de loddet i igen hvis de virkede.
Det viste sig at 3 stk var defekte. TS804, TS805 samt TS809. De var af typen A1015GR 9f men jeg fulgte tegningen og bestilte 2SA1015. Det er efterfølgende gået op for mig at de vist har ca. samme data men at A1015GR 9f er en lav støj type. Nå, men forskellen er vist ikke kritisk? Typisk støjer en 2SA1015 1dB.
De nye blev loddet i.

Der er 3 sikrings-resistanser på tegningen: R801, R802 og R826.
Disse kunne jeg ikke finde nogen steder men da de alle 3 var brændt af, er de erstattet med simple kulmodstande af højere Watt normering.

Samtlige kulmodstande, 1/4 Watt typer, er loddet ud og erstattet med 1/2 Watt kulmodstande igen.
Det viste sig at være unødvendigt da alle målte fint og ikke fejlede noget.
Her til er jeg kommet.
Den kan nu spille igen. Periodisk. Og den er faktisk ret god når den er varmet op. Glat, jævn og velopløst mellemtone, dyb og veldefineret bas.

Spændingen over zenerdioden måler 18,1 V. Basis af TS803 måler 18,7 V, så det ser fint ud.
Spændingerne +1 og +2 skulle angiveligt måle +40V og -40 V. De måler h.h.v. +38,6V og -38,9V.
Man bemærker at spændingernes indbyrdes afvigelse "passer" med de 39,4V og 39,7 V vekselspænding jeg kan måle på sekundærviklingerne inden ensretning.
Mon ikke den ene sekundærvikling har en vikling eller to for meget?
Hvad gør jeg nu?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Klarskov
Lokalitet: Tikøb
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Re: Renovering af Philips AH 280 preamp spændingsforsyning

Indlæg af Klarskov »

Hvis spændingerne på strømforsyningen (+- ca 40v) er tilstede, når den "dør" er problemet næppe i strømforsyningen. Er samtlige elektrolytter skiftet? R801,802 og 826 er strømbegrænsere. Hvis noget er galt et andet sted vil de sænke udgangsspændingen fra strømforsyningen. Håber det hjælper.
OleTC

Indlæg af OleTC »

Hej Klarskov.

Tak for svar.

Det med spændingerne når den dør, skal jeg have målt på næste gang den dør.
Hidtil har jeg skyndt mig at slukke for den.

Ja, samtlige elektrolytter er skiftet. Burde jeg checke lodningerne?

R801,802 og R826 fungerer faktisk som sikringer. Resistansen var uendelig høj og de var brændt sorte. De er hævet ca 8 mm over printet, så det ikke lider skade.
Så er inderst inde heller ikke glad for løsningen med at indsætte normale resistanser. Hvis der er en kritisk fejl, risikerer jeg at ødelæggelserne bliver noget større end denne gang.
Skal nok ind på en af de kinesiske hjemmesider og se om jeg kan finde erstatninger, så den er beskyttet igen.

Som det er nu, pønser jeg på simpelthen at skifte de sidste transistorer og dioder i vildskab. Bare fordi......hvad skal jeg ellers gøre?
Når det er sagt, så har forforstærkeren nu spillet uden problemer i 2 ½ time.
Brugeravatar
Helikon
Lokalitet: Randers

Indlæg af Helikon »

Jeg kan ikke sige hvad fejlen er, men prøv at koble forsyningen til een kanal af gangen. Hvis begge kanaler enkeltvis får den til at fejle på samme måde må fejlen næsten ligge i forsyningen. Hvis kun den ene kanal får den til at fejle, må det være den kanal der er fejl på. På den måde kan du indkredse fejlen.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Klarskov
Lokalitet: Tikøb
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Klarskov »

Mit bedste råd er at spille på den og se hvad der sker. Hvis den dør igen, tjek spændingerne på strømforsyningen. Ellers: gå spændingerne igennem i selve forstærkerne og led efter forskelle i de 2 kanaler. Ergo: find en fejl før du gør noget andet. Held og lykke!
Vh
OleTC

Indlæg af OleTC »

Tak til jer begge to. Det er en god ting at anskue tingene på en anden måde.
Vil se hvordan jeg kan lægge mig efter jeres gode råd.
Mvh
Besvar