JAMO ST 50 kontrolforstærker

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

JAMO ST 50 kontrolforstærker

Indlægaf OleTC » tors 3. apr 2025 22:20

Er nysgerrig efter at vide lidt om denne enhed.
Har søgt på nettet og fundet et Youtube klip som er ca. 1 år gammelt, hvor der angiveligt fremvises en på et marked i Rumænien.
Så er der en post på et koreansk HiFi site, hvor en person har købt en "på et marked". Gad vide om det er i Rumænien?
Endelig en tysk-sproget annonce med MFB 300 højttalere og en ST 50 oven på.
Så JAMO har tilsyneladende i et vist omfang eksporteret den.

Måske er den ret sjælden.

Den har naturligt nok været beregnet til brug med JAMO MFB højttalere, men er der nogen her som nogen sinde har set/hørt enheden eller på anden måde ved noget om den?
OleTC

Lokalitet: Vanløse

Re: JAMO ST 50 kontrolforstærker

Indlægaf cdp » fre 4. apr 2025 08:31

Hej
Ude at kloge mig for meget, kan det være et modspil til de kendte Phillips enheder på næsten samme tid. Måske var Jamo først ude, og fik for lidt salg, og Phillips genoptog og kopierede ideen.
En forforstærker med HI/LO filtre, tonekontroller der doserer som de ældre Tandberg radioer, så lydmæssigt henad af dette i ( bedste tilfælde ) ;)
Blot et lille skud i tågen.
https://hifi-wiki.com/index.php/File:19 ... pekt-1.jpg
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Re: JAMO ST 50 kontrolforstærker

Indlægaf OleTC » fre 4. apr 2025 09:25

cdp skrev:Hej
Ude at kloge mig for meget, kan det være et modspil til de kendte Phillips enheder på næsten samme tid. Måske var Jamo først ude, og fik for lidt salg, og Phillips genoptog og kopierede ideen.
En forforstærker med HI/LO filtre, tonekontroller der doserer som de ældre Tandberg radioer, så lydmæssigt henad af dette i ( bedste tilfælde ) ;)
Blot et lille skud i tågen.
https://hifi-wiki.com/index.php/File:19 ... pekt-1.jpg

Ja, den brochure er magen til den MFB 300 annonce jeg selv så. Altså tysksproget. :cool1:
Philips producerede selv kontrolforstærkere til samme formål. Deres Black Tulip serie kontrolforstærkere er sikkert brugt sammen med MFB højttalere. De er nok senere end MFB serien startede men kronologien er jeg ikke sikker på.
OleTC

Lokalitet: Vanløse

Tilbage til Vintage transistor-udstyr