Tyske Telefon/telegraf rør.

Rør i alle afskygninger

Tyske Telefon/telegraf rør.

Indlægaf Ehapa » søn 16. mar 2025 12:21

Har spillet på SE forstærker med de specielle Siemens F2a/c3m rør et stykke tid, uden at gå for meget ind i lyd signaturen som jeg vil sige er varm neutral, rørene har en spændende historie.
De har meget lang levetid, har læst at 2sæt NOS af hver er nok til et liv, med et almindeligt privat forbrug.

F2a er ved at være svære at finde, C3M ligeledes men relativt billige på eBay , dengang var de voldsomt dyre hvilket der står mere om i link.

C3M.

https://www.jacmusic.com/techcorner/ART ... -info.html

F2a/F2a11.

Der er lavet nogen nutidige forstærkere der brugere disse rør. Shindo/Thöress

Fandtes i Klangfilm/Telefunken v69.

http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/Co ... 2a/F2a.htm
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Re: Tyske Telefon/telegraf rør.

Indlægaf Ehapa » søn 16. mar 2025 12:23

C3m/f2a
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ehapa

Indlægaf Tonni » søn 16. mar 2025 13:08

Lige netop de rør, har stået som en drøm, at eksperimentere med.
Desværre er de ikke lette at finde. Jeg havde nogle, ude hos en ven. Men da han ikke var mere, forsvandt rørene...
Noget helt andet er at finde soklerne. Heldigvis, er de i nyproduktion. Om end ikke billige. Men vil man have de originale, skal man have god tålmodighed. Og er det de helt gamle "Post Röhre" sokler. Skal vi bare sige, jeg har set to! siden jeg startede i amatørradio kredse, for 39½ år siden...
Men ja, de er fantastiske rør. Og jeg er glad for at se, at der er nogle, der får chancen!

STORT tillykke!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Ehapa » tirs 18. mar 2025 15:07

Tonni skrev:Lige netop de rør, har stået som en drøm, at eksperimentere med.
Desværre er de ikke lette at finde. Jeg havde nogle, ude hos en ven. Men da han ikke var mere, forsvandt rørene...
Noget helt andet er at finde soklerne. Heldigvis, er de i nyproduktion. Om end ikke billige. Men vil man have de originale, skal man have god tålmodighed. Og er det de helt gamle "Post Röhre" sokler. Skal vi bare sige, jeg har set to! siden jeg startede i amatørradio kredse, for 39½ år siden...
Men ja, de er fantastiske rør. Og jeg er glad for at se, at der er nogle, der får chancen!

STORT tillykke!

Tak:), mine F2a sokler er af Bakelit, så måske de originale gamle P.R sokler?.
C3M sokler ser også gamle originale ud, porcelæn med alu.

Konstruktøren har lavet denne forstærker type i mange år, så han har sikkert en god beholdning af vintage stumper.
Ehapa

Tilbage til Vintage rør-grej