Hej
Min Riaa i min Dynaco SCA-35 brummer lavfrekvent. Nævnte model har to "stilleskruer" på bagsiden her kan "hum-level" indstilles for begge kanaler. Det er mest i venstre kanal, og jeg har skiftet rør for at udelukke dem. Hvis jeg fører min flade hånd ned over rørene, så stiger brummet markant, og når jeg rører forstærkeren fysisk, så forsvinder brummet næsten. Skal den jordes bedre og hvordan? Jeg bor i en gammel etageejendom uden jord, så det bliver i alle tilfælde noget "pseudo-jord". Brummet kan høres svagt i stille passager, så det ville være rart at få det væk. Jeg har andre Riaa'er, men den spiller faktisk rigtigt hæderligt den lille 35'er, og det ville være rart med færre kabler og sådan...
Mvh
Sommer
Riaa brum Dynaco SCA-35
-
- Lokalitet: København
- Geografisk sted: København
Re: Riaa brum Dynaco SCA-35
Hvis det værste brum forsvinder når du fysisk rører ved enten forstærkeren, eller hvad der nu er koblet til den, så er det nok ingen dårlig idé at jordforbinde skidtet. Jeg var selv nødt til det der hvor jeg boede før. Man kan vel stadig gå ud fra at der er jordforbindelse via en radiator eller et koldtvandsrør, nu hvor du ikke lige kan slå et spyd i jorden uden for vinduet
Der sker ikke noget ved at prøve i hvert fald. Jeg har også oplevet, at selvom forstærkeren har en nettrafo, så kan brummet godt ændre sig, evt. forsvinde helt, hvis du vender netstikket i forstærkeren, eller noget der er tilsluttet den, så prøv lige det først.
Mht. det brum der opstår når du kommer i nærheden af rørene i RIAA'en, så kan man med fordel montere de små "blikdåser" på rørene, og forbinde dem til chassiset. Disse rør giver nemlig stor forstærkning, og er derfor meget følsomme over for støj-/brumindstråling fra omkringliggende kilder.
Hilsen Jan

Mht. det brum der opstår når du kommer i nærheden af rørene i RIAA'en, så kan man med fordel montere de små "blikdåser" på rørene, og forbinde dem til chassiset. Disse rør giver nemlig stor forstærkning, og er derfor meget følsomme over for støj-/brumindstråling fra omkringliggende kilder.
Hilsen Jan
-
jcr1972 skrev:Hvis det værste brum forsvinder når du fysisk rører ved enten forstærkeren, eller hvad der nu er koblet til den, så er det nok ingen dårlig idé at jordforbinde skidtet. Jeg var selv nødt til det der hvor jeg boede før. Man kan vel stadig gå ud fra at der er jordforbindelse via en radiator eller et koldtvandsrør, nu hvor du ikke lige kan slå et spyd i jorden uden for vinduetDer sker ikke noget ved at prøve i hvert fald. Jeg har også oplevet, at selvom forstærkeren har en nettrafo, så kan brummet godt ændre sig, evt. forsvinde helt, hvis du vender netstikket i forstærkeren, eller noget der er tilsluttet den, så prøv lige det først.
Hilsen Jan
Hej Jan
Vi Pb'ede jo tidligere, og nu er det meste brum som sagt væk. En radiator-jording kan måske fjerne det sidste - det må prøves ved lejlighed. Tak for tippet

mvh
Sommer
- Gottschalck
- Lokalitet: Ballerup
- Geografisk sted: Ballerup
Pas på med den radiator-jording. Teoretisk set - hvis der er overgang på din forstærker kan det overføres til radiatornettet.
Jesper
Jesper
- eggers
Gottschalck skrev:Pas på med den radiator-jording. Teoretisk set - hvis der er overgang på din forstærker kan det overføres til radiatornettet.
Jesper
Jeps, det er en meget dårlig ide.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
- mcs_5
- Branchemedlem
- Lokalitet: Haderslev
- Geografisk sted: Sønderjylland
sommer skrev:Vi Pb'ede jo tidligere, og nu er det meste brum som sagt væk.
Hvordan? Hvad gjorde du? Det kunne jo være interessant at høre, for andre med samme (eller lign.) problemer.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
-
mcs_5 skrev:sommer skrev:Vi Pb'ede jo tidligere, og nu er det meste brum som sagt væk.
Hvordan? Hvad gjorde du? Det kunne jo være interessant at høre, for andre med samme (eller lign.) problemer.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
Du har da helt ret Mikkel

Tak for rådet om farerne ved at føre radiatornettet ind i "kæden" - jeg kan godt se den (mulige) problematik.

Tak til alle som har hjulpet.
Mvh
Sommer