JS trafoer - modstande - og en fejl på den ene kanal

Analog når det bedst

JS trafoer - modstande - og en fejl på den ene kanal

Indlægaf mantelteo » tors 2. jan 2020 20:47

Hej alle

Vil I hjælpe mig med at få liv tilbage i den ene kanal på min 124’er? Historien er denne at den fik den fulde service, men så efter et godt stykke tid gik det galt med en af kanalerne.
Jeg kunne lokalisere problemet til at ligge mellem JS tafoerne og din-stikket. Og hvis jeg rørte et sted på platinen hvor alle de dejlige små ledninger mødes :Skor: så kunne signalet godt komme tilbage, bare for at forsvinde igen et par timer/dage efter.

Jeg skriver også en del på Lenco-heaven og fik følgende tip:
No, those are vintage 15k5 ohms 1 watt and most probably wirewound resistors. But the issue you are referring to is most likely linked to a cold solder joint. Nvertheless by changing the resistors to modern 0,25 watts metal film or carbon film types will solve the issue. But you might also try to resolder all wires and those vintage resistors.

Men nu vil jeg hellere lige høre jer hvad I synes. Skal de røde modstande udskiftes og hvis ja, hvad skal jeg udskifte dem med?
Og så prøve at lodde tonearmskablerne på en til gang?

D38A6E5D-0F99-4D3C-8B92-7F6123BF0B7F.jpeg

71E106BC-1300-4FC8-A357-46C9193B84EF.jpeg

Vær endelig opmærksom at jeg er nok det man kan kalde for en “analfabet på det elektroniske” så vær endelig tålmodig med mig :LLL:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo

Lokalitet: København

Re: JS trafoer - modstande - og en fejl på den ene kanal

Indlægaf Tonni » tors 2. jan 2020 21:52

Modstandene har ikke noget med det manglende signal at gøre, da de ikke sidder direkte i signalvejen. De sidder for at tilpasse belastningen mellem pick up og trafo. Jeg vil gætte på det er en lodning/ledning der skal kigges på med en god lup og en velbetjent loddekolbe.
Måske Analog Bo?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf mantelteo » tors 2. jan 2020 22:05

Tonni skrev:Modstandene har ikke noget med det manglende signal at gøre, da de ikke sidder direkte i signalvejen. De sidder for at tilpasse belastningen mellem pick up og trafo. Jeg vil gætte på det er en lodning/ledning der skal kigges på med en god lup og en velbetjent loddekolbe.
Måske Analog Bo?

Da jeg havde pillet armen fra hinanden for at skifte selve lejer-huset havde jeg tjekket selve tonearms-ledningerne od derfor ved jeg de ikke fejler noget.
Så ja, fejlen kunne ligge et sted der hvor trafoerne og tonearmsledningerne mødes?
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo

Indlægaf Tonni » tors 2. jan 2020 23:07

Hmm det er vel ikke en kortslutning mellem loddelisterne og chassis/stel?
Men ellers er din hypotese bestemt ikke umulig.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf mantelteo » fre 3. jan 2020 00:11

Tonni skrev:Hmm det er vel ikke en kortslutning mellem loddelisterne og chassis/stel?
Men ellers er din hypotese bestemt ikke umulig.

Skal jeg prøve at isolere dem fra hinanden?
Efter jeg har prøvet at finde fejlen er den ene kanal forsvundet helt. Jeg har loddet jord samt den røde ledning - så jeg er nok på den rette spor.
mantelteo

Tilbage til Grammofoner