Side 6 af 8

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

: 14 feb 2013, 15:50
af spuncut
Nej da ..det er skam lige så meget mig selv der har ladet mig rive med.
Jeg finder alle indlæggene særdeles interessante, ta' ikke fejl af det :thumbsup:

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

: 14 feb 2013, 16:27
af spuncut
Prøver lige igen :
Digitallyd er ikke kun i-potter, ligesom analoglyd ikke kun er krystalpick-ups....

Det giver derfor ingen mening at sammenligne den analoge udgang på den bærbare
med den fine Ortofon MC4000 Super Mark IV Ultra Deluxe.

Kulturen blandt dem som producerer lydmaterialet har ændret sig gevaldigt siden
70'erne og det er en ikke uvæsentlig faktor når digital og analog-lyd generelt
skal sammenlignes. Der er meget forskel på dengang hvor Telarc optog lyd med
udstyr i million klassen, samt en hær af teknikere der vidste hvad de havde med
at gøre. Til idag hvor meget materiale optages af en "engangslighter" på scenekanten.

Den digitale lyd skal også behandles ordentligt hardwaremæssigt og ,ikke mindst,
softwaremæssigt for at der kan opnås en høj lydkvalitet.

Digitallyd er tør..ja ideelt set skal den være transparent. Der er jo så heldigvis
andre måder at gøre lyden "vintagefarvet". Men kan du kun li' "pladespillerlyd" så er
der ikke nogen vej uden om.

Kan vi blive enige om det ?

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

: 14 feb 2013, 16:49
af Max
Er det egentlig ikke noget sært noget at vi anskaffer os musik og så vil farve lyden, skylder vi ikke de musikere der har produceret det at afspille det som de havde tænkt sig at det skal lyde ?

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

: 14 feb 2013, 17:04
af Strandvaskeren
spuncut skrev:Det giver derfor ingen mening at sammenligne den analoge udgang på den bærbare
med den fine Ortofon MC4000 Super Mark IV Ultra Deluxe.

Jep, sådan en bærbar har væsentlig bedre kanalseparation, dynamikområde og signal/støj forhold så de er svære at sammenligne, hehe..

spuncut skrev:Kulturen blandt dem som producerer lydmaterialet har ændret sig gevaldigt siden
70'erne og det er en ikke uvæsentlig faktor når digital og analog-lyd generelt
skal sammenlignes. Der er meget forskel på dengang hvor Telarc optog lyd med
udstyr i million klassen, samt en hær af teknikere der vidste hvad de havde med
at gøre. Til idag hvor meget materiale optages af en "engangslighter" på scenekanten.

Enig i at kulturen har ændret sig, men jeg synes primært det er på den måde musikken mikses og præsenteres på. Jeg tror såmænd teknikerne er lige så dygtige idag og optagemetoderne og bearbejdningsmulighederne er med garanti blevet bedre, desværre slutmikses musikken bare til at gøre sig godt på youtube i et par fesne lyttebøffer eller en piezoenhed i en mobiltelefon.

spuncut skrev:Den digitale lyd skal også behandles ordentligt hardwaremæssigt og ,ikke mindst,
softwaremæssigt for at der kan opnås en høj lydkvalitet.

Sådan er det med al lyd, man får heller ikke vinylvellyd uden fornuftigt udstyr.

spuncut skrev:Digitallyd er tør..ja ideelt set skal den være transparent. Der er jo så heldigvis
andre måder at gøre lyden "vintagefarvet". Men kan du kun li' "pladespillerlyd" så er
der ikke nogen vej uden om.

Lige her er jeg lidt uenig, jeg mener ikke at digital HAR nogen lyd som sådan ligesom gode analoge kilder heller ikke bør have det.

Jeg snakkede rørforstærker med min far der er gammel radioamatør og har loddet altmuligt udstyr sammen siden han var stor knægt for 50-60 år siden. Jeg snakkede om rørlyd og transistorlyd og han kiggede totalt fåret på mig og spurgte hvad jeg snakkede om. Han har rodet med masser af rør udstyr gennem tiderne, det var jo sådan teknologien var dengang han var ung, men han holdt fast i, at en veldesignet rørforstærker, ligesom en veldesignet transistorforstærker, ikke HAR nogen lyd. Hvis forstærkeren farver lyden er den i hans verden ikke ordentligt konstrueret.

Så læner jeg mig lidt op ad den gamle kan jeg ikke helt være enig i den med at digitallyd skulle være tør. Mediet som sådan bør ikke gøre lyden hverken tør eller våd(?), den bør bare levere den musik der blev puttet i mediet.

spuncut skrev:Kan vi blive enige om det ?

Stortset, ja.

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

: 14 feb 2013, 17:23
af Strandvaskeren
Max skrev:Er det egentlig ikke noget sært noget at vi anskaffer os musik og så vil farve lyden, skylder vi ikke de musikere der har produceret det at afspille det som de havde tænkt sig at det skal lyde ?

Nah, jeg er tilhænger af at pille løs indtil det passer til en selv.

Indenfor tv verden findes der en bestemt referenceindstilling. Du kan få en tekniker ud der monterer et kamera på dit fjernsyn og justerer farver og kontrast og den slags ind til en bestemt reference. Efterfølgende kan du så se film på den måde filminstruktørerne mener de skal se ud, idet dit tv har samme referenceindstilling som de skærme filmene blev mikset på. Det er altsammen meget håndgribeligt og konkret.

Betyder det så, at jeg skylder Quentin Tarantino at se hans nye film med masser af drøn på farvepaletten fordi det er sådan han mener filmen bør ses? Mit tv er generelt sat til relativt svage farver og ikke alt for meget brightness fordi jeg foretrækker at mine hornhinder ikke kammer over i farveladeorgie, så hvis en film er for kulørt til min smag skruer jeg ned.

Det nye indenfor biografer er at bruge lydmæssigt "referenceniveau". Det betyder ifølge brugeranmeldelser at der skrues rigtigt højt op. Bør vi andre så også se filmen med fuld hammer på lyden når den kommer på dvd, fordi Spielberg synes det er bedst når rumskibene eksploderer med 120 dB?

For mig handler det om at få maksimal nydelse ud af film og musik og mad og hvad vi nu ellers kan hitte på. Det betyder at jeg godt kan finde på at give bøffen en smule peber hvis kokken ikke har ramt helt plet i forhold til mine smagsløg og humør, og jeg roder også gerne med bas og diskant hvis det gør musikken bedre. Jeg tror ikke kunstneren ønsker at du lytter til et stykke musik og går derfra med et "det var rimeligt okay, men det havde nu være bedre med lige en knivspids ekstra diskant" så længe du ikke totalt kvæler det oprindelige udtryk. Jeg tror det er okay med en kok at du giver bøffen en lille smule salt for at skræddersy den en anelse bedre, det er straks noget andet hvis du begraver den under et tykt lag ketchup så det bliver en helt anden oplevelse.

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

: 14 feb 2013, 17:30
af Max
Det var nu også bare en tanke. Men når vi går i biografen og i koncertsalen, ja så er vi tvungt til at tage det som vi får serveret. Jeg er også sikker på at kokken acceptere at du bruger lidt salt og peber, men jeg håber han slår dig hvis du beder om ketchup :)

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

: 14 feb 2013, 17:52
af spuncut
Strandvaskeren skrev:
Lige her er jeg lidt uenig, jeg mener ikke at digital HAR nogen lyd som sådan ligesom gode analoge kilder heller ikke bør have det.
.....
Så læner jeg mig lidt op ad den gamle kan jeg ikke helt være enig i den med at digitallyd skulle være tør. Mediet som sådan bør ikke gøre lyden hverken tør eller våd(?), den bør bare levere den musik der blev puttet i mediet.


Når jeg bruger udtrykket "Tør", tænker jeg naturligvis på den "Dry/Wet" knap der findes på guitarforstærkeres effektloop. Tør(Dry) betyder at signalet IKKE bliver tilført effekter, men er clean eller transparent.
Det er min definition af "Tør", den kan snilt afvige fra andres.

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

: 14 feb 2013, 18:01
af spuncut
Max skrev:Er det egentlig ikke noget sært noget at vi anskaffer os musik og så vil farve lyden, skylder vi ikke de musikere der har produceret det at afspille det som de havde tænkt sig at det skal lyde ?

Nej det mener jeg ikke, der findes jo ikke sådan noget som en transparent forstærker, eller et sæt neutrale højtalere. Om du kan li' en varm Hafler, eller en åh så behagelig Yamaha er helt op til dig :thumbsup:

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

: 14 feb 2013, 18:58
af Bent Egholm
Jeg tilhører den vantro race der har en equalizer mellem for og effekttrin. Og jeg tillader mig at farve lyden så den i mine ører lyder rigtig godt i min stue med hårde betonvægge. Om det er god smag eller helligbrøde, jeg er fløjtende ligeglad, bare mine ører har det godt!

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

: 14 feb 2013, 20:02
af spuncut
Jeg koder alt stereo materiale om til AC3 og kører en forsinket kopi i baghøjtalerne.

Nu må der snart udstedes en "Hi-Fi Fatwa" :Pegefinger:

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

: 14 feb 2013, 21:17
af zaragon
spuncut skrev:Jeg koder alt stereo materiale om til AC3 og kører en forsinket kopi i baghøjtalerne.

Nu må der snart udstedes en "Hi-Fi Fatwa" :Pegefinger:


...det er da ingenting! JEG sidder og nyder mit anlæg mest, når jeg hører AM-radio :Skor: :lol:

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

: 05 mar 2013, 15:32
af spuncut

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

: 08 mar 2013, 17:25
af spuncut
PC AUDIO VERSUS HIGH END CD PLAYER

Can PC Audio compete with a high end cd player?
Also: how to get the maximum quality audio from your PC.
http://www.hifi-advice.com/PC-audio-versus-CD-info.html

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

: 22 dec 2013, 23:58
af x-tian
Jeg har lige et lille forslag til software:
http://xbmc.org/ på en ubuntu OS
eller xbmcbuntu
og så reservere en maskine kun til medie så kan man tune opsætningen uden at den bliver splitte af ved en gang counterstrike.
Linux har den fordel at den generelt kun installere driveren uden gejl og blålys

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

: 23 dec 2013, 00:06
af x-tian
Ps.
Jeg syntes at det nogle gange er dejligt befriende bare at høre musikken fordi den er god og ikke at pille rundt i hvor den kommer fra det skal bare være nemt tilgængeligt og lyde nogenlunde.
-?- Og hvem fand.... skråler ikke med på lige net op den sang der passer i øjeblikket når den kommer fra bilradioen i en gammel golf 2 med standart højttalere -?-

Og PC er nemt tilgængeligt musik !