vintage PRO hifi

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.
ole n 84
Indlæg: 1126
Tilmeldt: 11 jul 2010, 21:00
Lokalitet: Nordjylland
Geografisk sted: da vinci parken aalborg

Re: vintage PRO hifi

Indlæg af ole n 84 »

Hej

Hvad endte du med at købe.

Hilsen Ole N 84
Brugeravatar
hificlassic
Indlæg: 2894
Tilmeldt: 02 jun 2010, 22:54
Lokalitet: Silkeborg
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro

Re: vintage PRO hifi

Indlæg af hificlassic »

Jeg har været omkring rigtig meget PRO grej, og kan godt fremhæve noget af det bedste jeg har haft igennem her:
Effektforstærkere:
UREI 6500, JBL/UREI 6290, Yamaha P2200, Bofa V15, Ortofon GK602, Altec 2200
CD afspillere:
Sony CDP2700, Tascam 701, Denon DN961
Højttalere:
Altec VOTT, JBL 4343, Tannoy SRM12x, Tannoy DMT 215, Tannoy DMT 12 mkII, Tannoy Wildcat serien
Pladespillere:
EMT 938, Technics SL1000mkII

Jeg har valgt at beholde:
EMT 938, Ortofon GK602, Tannoy SRM12x og et sæt Radian 5215.
Udover det har jeg mest HOME udstyr
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
his067
Redaktør
Indlæg: 3962
Tilmeldt: 09 aug 2010, 19:15
Lokalitet: Aberdeen, Skotland
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Re: vintage PRO hifi

Indlæg af his067 »

Jeg har ofte undret mig over, hvad det egentlig er, der definerer "professionelt" grej. Hvorfor er det "professionelt" og hvordan adskiller det sig fra "hjemme-hifi"?

Jeg husker fra min tid hos QualiFi, at der var forskellige Sansui forstærkere (BA5000/BA3000, f.eks.), som blev solgt som "Professionelt" udstyr. Jeg synes også at erindre, at Arne Ludwigsen fortalte mig, at Radford forstærkerne var blevet solgt som "professionelt" udstyr imens QualiFi havde agenturet for dem (men, på den anden side kan jeg også huske at der var et diagram over STA serien med DEMKO-påkrævede ændringer og sikringer, så jeg tager nok fejl). Og så var der jo også ESS, SAE og Soundcraftsmen på lageret: Disse var heller ikke generelt til at købe i butikkerne.

Så, hvad er "professionelt udstyr"?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
MaxJ
Indlæg: 1124
Tilmeldt: 14 apr 2014, 10:51
Lokalitet: Et sted ca. i midten
Geografisk sted: Lolland

Re: vintage PRO hifi

Indlæg af MaxJ »

Alt elektrisk udstyr skal godkendes, også i den professionelle verden. Prof. udstyr skal kunne tåle lidt flere tæsk og har XLR stik / kabler som kan trække lange kabler uden støj. Det er hovedtrækkene, der er nogen der tror at prof. grej altid er det ypperste indenfor lyd men det er ikke altid hovedformålet med den slags grej. Det kommer an på om det skal bruges i et studie eller til en musikgruppe der rejser rundt i verden.
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
Indlæg: 2068
Tilmeldt: 19 apr 2010, 08:35
Lokalitet: Frederiksberg
Kontakt:

Re: vintage PRO hifi

Indlæg af Sorenki »

Det er jo en vag betegnelse og gruppering, som ikke er standardiseret eller på anden vis følger regler.
Som Max skriver, skal alt udstyr der sælges godkendes.
At professionelt udstyr til et studie typisk understøtter gængse studie-standarder for linie-niveau, kabler og at blive brugt 12-24 timer om dagen i mange, mange år osv er jo det der gør det muligt at markedsføre og sælge til et studie.
Professionelt udstyr til musikeren, koncertstedet eller mobil-diskoteket, tåler tæsk, at blive behandlet hårdt og svingende temperaturer og luftfugtigheder i højere grad end studie og hjemmeudstyret.

Der er ligesom der er gode salgspunkter, også negative ting, man kan tillade sig indenfor ét brugsmønster og som man typisk ikke inkluderer i et andet - herunder fx støjende blæsere i en forstærker. Det er vigtigere at en JBL 6290 kan tåle tæsk og spille højt i mange, mange timer, end at den larmer.

Jeg tænker til betegnelser som "professionelt" udstyr, "PA udstyr", "Studieudstyr" osv at være sammenlignelige med fx en "off-road" bil --> snakker vi så om en Range-rover? en rally-bil? eller ville man sætte en hævet polo (T-cross) i samme kategori?
Og kan jeg egentlig ikke, hvis jeg ville, tage en Jaguar E-type henad brandbæltet i den lokale plantage - og er den så en "Off-road" bil?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
MaxJ
Indlæg: 1124
Tilmeldt: 14 apr 2014, 10:51
Lokalitet: Et sted ca. i midten
Geografisk sted: Lolland

Re: vintage PRO hifi

Indlæg af MaxJ »

Sorenski , det var nok de ord jeg manglede - helt enig.
Elektronik

Re: vintage PRO hifi

Indlæg af Elektronik »

Enig med Sorenki.
Har kun PA grej, netop fordi de kan tåle tæsk og har sikringskredsløb, så de kan køle af uden operatørens indgriben. (Limiter, Overload, Thermal protection, Shorted speaker osv..). :Skor:
Det er korrekt, at de har blæsere og at de støjer da de er simple og sat til at køre konstant 100% hastighed. (Er nu reduceret væsentligt ved at bruge støjsvage computerblæsere med termisk hastighedsstyring) :thumbsup:

Det finder man ikke i et typisk stue, hvor HiFi skal være pænt og stilrent og matche med hjemmets indretning (WAF faktor bl.a.) ;)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Helikon
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 03 mar 2011, 20:10
Lokalitet: Randers

Re: vintage PRO hifi

Indlæg af Helikon »

Sorenki skrev:Det er jo en vag betegnelse og gruppering, som ikke er standardiseret eller på anden vis følger regler.
Så en 600 Ohms balanceret linie er ikke en standardiseret størrelse fra den ene til dan anden og en 110 Ohm AES/EBU indgang er der ingen regler for, fuldstændig som Volume Unit er noget den enkelte selv definerer efter smag og behag? Eller en rack unit passer kun ved et rent svineheld til mere end et apparat?
Du mener muligvis noget andet men det er det du skriver Sorenki.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
Indlæg: 2068
Tilmeldt: 19 apr 2010, 08:35
Lokalitet: Frederiksberg
Kontakt:

Re: vintage PRO hifi

Indlæg af Sorenki »

Helikon skrev:
Sorenki skrev:Det er jo en vag betegnelse og gruppering, som ikke er standardiseret eller på anden vis følger regler.
Så en 600 Ohms balanceret linie er ikke en standardiseret størrelse fra den ene til dan anden og en 110 Ohm AES/EBU indgang er der ingen regler for, fuldstændig som Volume Unit er noget den enkelte selv definerer efter smag og behag? Eller en rack unit passer kun ved et rent svineheld til mere end et apparat?
Du mener muligvis noget andet men det er det du skriver Sorenki.
Hej Helikon
Jeg mener nu at jeg skriver udtrykket "pro" er en vag betegnelse ;) -
At pro-udstyr (og ikke-pro) udstyr kan være udstyret med standardiserede indgange, udgange, enheder er jo noget andet.
Men det går jo på tværs, og der er vel ikke en regel for at "hvis en enhed har min. 1 600 ohms balanceret linje-indgang må den klassificeres som "pro" ellers må den ikke".

Det er sidstenævnte vi snakker om i denne tråd (omend lidt off-topic)- ikke hvorvidt der findes standarder - dét gør der, men der findes ikke et regelsæt for hvornår noget er "pro" udstyr, eller "studie udstyr" eller "hjemme-udstyr".
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Besvar