Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC
- Tonni
- Lokalitet: Dalbyover
- Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC
Skulle du gå efter 6P3S-E skal du lige huske at de er (meget) konservativt rated til 20,5 Wa Data kan findes her.
Bare det GLØDER!!!
- PerHej
- Lokalitet: Aabybro
- Geografisk sted: Nordjylland
De er væk - hvem nappede dem?PerHej skrev:Hej
Der er nogle til salg her 6L6 GA
http://hifi.brugtgrej.dk/annonce/117451
Hilsen Per H
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
-
- Redaktør
- Lokalitet: Herning
Jeg tror, at man kan være ganske rolig i de fleste tilfælde. GA holder ikke til særligt høje spændinger. Jeg tror, at MAX. anodevolt lægger sig på ca. 350V - i modsætning til GC, som ligger væsentligt højere (ca 500V). I min verden er man ikke så glad for det ellers smukke 6L6GA.
datablad: http://www.bunkerofdoom.com/tubes/syl43 ... /6L6_1.GIF
Vh
Freddy
datablad: http://www.bunkerofdoom.com/tubes/syl43 ... /6L6_1.GIF
Vh
Freddy
- TMFH
- Lokalitet: København
- Geografisk sted: Sjælland
Det er jo fristende med 6p3s-e, men så vidt jeg kan se er de sat til max 250v....hvor længe kan de holde til fx 450v og hvadcsker der når de ikke længere kan? :/
Venligst Thomas
...det 'rør' på sig...
...det 'rør' på sig...
- erlingt
- Lokalitet: Midtjylland
Som Tonni skrev ovenstående, så er de russiske opgivelser særdeles konservativt opgivet. De står fint mål med andre EL34/6L6GC/KT66/KT77.
Jeg har nu kørt et sæt i min Dynaco VTA ST-70 i mere end 4 år (2000+ timer) med en B+ på 430V helt uden problemer. Så det skal du ikke bekymre dig over.
Jeg har nu kørt et sæt i min Dynaco VTA ST-70 i mere end 4 år (2000+ timer) med en B+ på 430V helt uden problemer. Så det skal du ikke bekymre dig over.
- TMFH
Ok, det lyder jo fint. hvad er iøvrigt forskellen På 6p3s og 6p3s-e, hvis nogen ved det?erlingt skrev:Som Tonni skrev ovenstående, så er de russiske opgivelser særdeles konservativt opgivet. De står fint mål med andre EL34/6L6GC/KT66/KT77.
Venligst Thomas
...det 'rør' på sig...
...det 'rør' på sig...
- erlingt
- Lokalitet: Midtjylland
6p3s kan ikke tåle samme belastning som 6p3s-e, så det skal helt sikkert være 6p3s-e rør du går efter.
Selv om prisen på 6p3s-e er gået meget op de seneste år, så kan røret stadig findes på ebay til rimelige priser.
Selv om prisen på 6p3s-e er gået meget op de seneste år, så kan røret stadig findes på ebay til rimelige priser.
- spuncut
- Lokalitet: Lolland Nordvest
- Kontakt:
"-E" er den Russiske betegnelse for militærudgave, svarende til vestens "JAN".
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
-
- Lokalitet: 8800 Viborg
Pas på med tålte spændinger og strømme, når du skifter i mellem forskellige rørtyper.
6l6 typer (A (når andet ikke er nævnt),B og C) tåler ret forskellige max- spændinger især på G2 og, som allerede nævnt, bruger nogle af de "kraftige" typer væsentlig mere glødestrøm. Det merforbrug kan brænde nettrafoen af. Og hvis du bruger f.eks KT88 og må "sulte det" til en lav anodestrøm i f.h.t. ideel drift p.g.a. strømforsyningens begrænsning, får du ikke den bedste lyd!
Og så kan jeg slet ikke forstå at triodekobling overhovedet kommer på tale, når det drejer sig om at trække et sæt DM6. De er, om nogen, meget tunge at danse med!!
I øvrigt er UL kobling ikke en option, da der i følge diagrammet ikke er det nødvendige udtag på udgangstrafoen.
Det bør blive til en ren pentode-kobling!
6l6 typer (A (når andet ikke er nævnt),B og C) tåler ret forskellige max- spændinger især på G2 og, som allerede nævnt, bruger nogle af de "kraftige" typer væsentlig mere glødestrøm. Det merforbrug kan brænde nettrafoen af. Og hvis du bruger f.eks KT88 og må "sulte det" til en lav anodestrøm i f.h.t. ideel drift p.g.a. strømforsyningens begrænsning, får du ikke den bedste lyd!
Og så kan jeg slet ikke forstå at triodekobling overhovedet kommer på tale, når det drejer sig om at trække et sæt DM6. De er, om nogen, meget tunge at danse med!!
I øvrigt er UL kobling ikke en option, da der i følge diagrammet ikke er det nødvendige udtag på udgangstrafoen.
Det bør blive til en ren pentode-kobling!
- Tube mania
- Lokalitet: Horsens området
- Geografisk sted: Øst Jylland
Ehhh..what...er den ikke vist her i UL kobling?

Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25
If your amp not damp turn the volume up a bit more..
.
.
-
- Lokalitet: 8800 Viborg
Jo for pokker! Jeg havde ikke læsebrillerne på og så lidt forhastet bare på de to skitser ude til højre!
Ja men så ville jeg også gå efter UL !!
Ja men så ville jeg også gå efter UL !!
- Tube mania

Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25
.
.
- TMFH
Ja, den fremgår også her i manualen med UL...og jeg er fristet til at koble den om til det, det ser jo ikke indviklet ud.Tube mania skrev:Ehhh..what...er den ikke vist her i UL kobling?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Thomas
...det 'rør' på sig...
...det 'rør' på sig...
- Tube mania
Jamen det burde du også kunne og slippe godt fra det. Det er sjældent det volder problemer.
.
.
- TMFH
Ok, jaTube mania skrev:Jamen det burde du også kunne og slippe godt fra det. Det er sjældent det volder problemer.

"Hvis du går over til UL kobling bør forstærkeren testes på måleinstrumenter...om den opfører sig som den skal. UL er nogen gange lidt drillesyg. I det hele taget...når man ændrer noget...check at den performer rigtigt...det er ikke nok at lytte. Der findes grimme fejl som man ikke kan høre, men som på sigt er degraderende for rør og forstærker."
...og så blev jeg lidt afskrækket. Mine målefærdigheder rækker mere eller mindre til 'plate volt' og indstiling af bias (512v/36)
Ifølge manualen er UL, jo blot fjernelse af 100ohms modstandene og indsættelse af en række ledninger

Venligst Thomas
...det 'rør' på sig...
...det 'rør' på sig...