Ret Interessant udsendelse på drp P1 i går
-
- Indlæg: 30
- Tilmeldt: 03 apr 2016, 14:26
- Lokalitet: IKast
Ret Interessant udsendelse på drp P1 i går
"Hjernekassen med Peter Lund Madsen" -om analog kontra digital lyd. Den må vel kunne podcastes
- Captain Phoenix
- Indlæg: 2733
- Tilmeldt: 07 jun 2010, 12:01
- Lokalitet: 2500 Valby
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
-
- Indlæg: 30
- Tilmeldt: 03 apr 2016, 14:26
- Lokalitet: IKast
-
- Indlæg: 719
- Tilmeldt: 05 mar 2011, 14:20
- Lokalitet: 2300S
Re: Ret Interessant udsendelse på drp P1 i går
Også meget interessant det her (har så ikke hørt udsendelsen);
http://www.avclub.com/article/vinyl-sno ... lMarketing
Vh
Henrik
http://www.avclub.com/article/vinyl-sno ... lMarketing
Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
- his067
- Redaktør
- Indlæg: 3972
- Tilmeldt: 09 aug 2010, 19:15
- Lokalitet: Aberdeen, Skotland
- Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Re: Ret Interessant udsendelse på drp P1 i går
Her er artiklen: http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20170109/18523.pdf.
MEN, den er temmeligt uvederhæftig: populationen er 20 undergraduate studerende (som forfatterne fra Hong Kongs Universitet udvalgte fordi de alle talte flydende engelsk). De 20 studerende fik så givet definitioner på 10 'emotional categories' fra en Cambridge folkeskole-ordbog (https://www.amazon.com/Cambridge-Academ ... 0521691966) som de blev bedt om at bruge til at beskrive indspilninger af individuelle toner spillet på et af otte instrumenter i mp3-format med forskellig opløsning (32, 56 og 112 Kb/s). Ialt 960 lytteprøver blev så analyseret og gav de ønskede resultater.
Ikke særlig overbevisende, må jeg nok sige.
MEN, den er temmeligt uvederhæftig: populationen er 20 undergraduate studerende (som forfatterne fra Hong Kongs Universitet udvalgte fordi de alle talte flydende engelsk). De 20 studerende fik så givet definitioner på 10 'emotional categories' fra en Cambridge folkeskole-ordbog (https://www.amazon.com/Cambridge-Academ ... 0521691966) som de blev bedt om at bruge til at beskrive indspilninger af individuelle toner spillet på et af otte instrumenter i mp3-format med forskellig opløsning (32, 56 og 112 Kb/s). Ialt 960 lytteprøver blev så analyseret og gav de ønskede resultater.
Ikke særlig overbevisende, må jeg nok sige.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
- Captain Phoenix
- Indlæg: 2733
- Tilmeldt: 07 jun 2010, 12:01
- Lokalitet: 2500 Valby
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Ret Interessant udsendelse på drp P1 i går
Ca. 17-18 min. inde i udsendelsen får en af gæsterne hos Peter Lund Madsen nævnt i en bisætning, at der er "snydt" så der bruges en pick-up, som gør at man ikke får så meget forvrængning i de inderste pladeriller (frit citeret).Captain Phoenix skrev:http://www.dr.dk/radio/ondemand/p1/hjer ... fed-lyd#!/
Ud over lang tonearm/tangential-arm med mindre sporingsfejl (eller at man kan tweeke pick-up-justeringen, så sporingsfejlen minimeres i inderrillen) kan jeg ikke lige greje hvad der hentydes til.
Nogle bud?
PS:
Iøvrigt en ganske sjov udsendelse.
De to gæster er tro mod nogle grundlæggende principper om lyd og lydoplevelser. Og lidt nørdede

Peter Lund Madsen har åbenbart en interesse/svaghed for god lyd: Det var også emnet i Hjernekassen i november 2015 - http://www.dr.dk/radio/ondemand/p1/hjer ... 2015-11-30
Dér var vi vist også lidt nørdede...
- sorenb
- Indlæg: 303
- Tilmeldt: 13 apr 2016, 00:09
- Lokalitet: Aarhus
Re: Ret Interessant udsendelse på drp P1 i går
Udover hvad du selv nævner, må han benytte en pick-up med 'finere' slibning, som fx. Shibata, Van den Hul, Fine Line el.lign. ... værten (Ole Johansson) nævner i starten af udsendelsen, at han var optaget af, at afspille plader med samme pick-up'er som DR benyttede, der i.flg. ham selv, af en lokal hifi-klub blev betegnet som "nålebørster" ... måske er åbenbaringen blot, at han har fået en pick-up med bedre nåleslibning?Captain Phoenix skrev:Ca. 17-18 min. inde i udsendelsen får en af gæsterne hos Peter Lund Madsen nævnt i en bisætning, at der er "snydt" så der bruges en pick-up, som gør at man ikke får så meget forvrængning i de inderste pladeriller (frit citeret).Captain Phoenix skrev:http://www.dr.dk/radio/ondemand/p1/hjernekassen-pa-p1-fed-lyd#!/
Ud over lang tonearm/tangential-arm med mindre sporingsfejl (eller at man kan tweeke pick-up-justeringen, så sporingsfejlen minimeres i inderrillen) kan jeg ikke lige greje hvad der hentydes til.
Nogle bud?
- his067
- Redaktør
- Indlæg: 3972
- Tilmeldt: 09 aug 2010, 19:15
- Lokalitet: Aberdeen, Skotland
- Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Re: Ret Interessant udsendelse på drp P1 i går
Jeg husker at da jeg købte min første 'alvorlige' pickup (en Stanton 681EEE) og var lidt forbløffet over at den kom både med sfærisk og elliptisk nål, forklarede Arne Ludvigsen at RCA tilføjede en eller anden 'modforvrængning' i inderrillerne for at kompensere for den sfæriske nåls forvrængning. Men hvad det bestod i fattede jeg ikke....Captain Phoenix skrev: Ca. 17-18 min. inde i udsendelsen får en af gæsterne hos Peter Lund Madsen nævnt i en bisætning, at der er "snydt" så der bruges en pick-up, som gør at man ikke får så meget forvrængning i de inderste pladeriller (frit citeret).
Ud over lang tonearm/tangential-arm med mindre sporingsfejl (eller at man kan tweeke pick-up-justeringen, så sporingsfejlen minimeres i inderrillen) kan jeg ikke lige greje hvad der hentydes til.
Nogle bud?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
-
- Indlæg: 61
- Tilmeldt: 10 jul 2013, 10:41
- Lokalitet: 4140
Re: Ret Interessant udsendelse på drp P1 i går
Hej
Mht RCA, hedder det vist dynagroove (dynamic styli correlator).
Se her:
http://www.tronola.com/html/dynagroove.html
Det var for at kompensere mellem skærehoveds form og pickuppens. Hvis man ikke bruger en sfærisk nål, virker det ikke (så godt)
Mvh Jacob
Mht RCA, hedder det vist dynagroove (dynamic styli correlator).
Se her:
http://www.tronola.com/html/dynagroove.html
Det var for at kompensere mellem skærehoveds form og pickuppens. Hvis man ikke bruger en sfærisk nål, virker det ikke (så godt)
Mvh Jacob
- sorenb
- Indlæg: 303
- Tilmeldt: 13 apr 2016, 00:09
- Lokalitet: Aarhus
Re: Ret Interessant udsendelse på drp P1 i går
his067 skrev:Jeg husker at da jeg købte min første 'alvorlige' pickup (en Stanton 681EEE) og var lidt forbløffet over at den kom både med sfærisk og elliptisk nål, forklarede Arne Ludvigsen at RCA tilføjede en eller anden 'modforvrængning' i inderrillerne for at kompensere for den sfæriske nåls forvrængning. Men hvad det bestod i fattede jeg ikke....
(https://en.wikipedia.org/wiki/Dynagroove)Holt was technically correct, as the Dynagroove process used tracing compensation, which pre-distorted the record groove to cancel out the distortion created by playback with a conical-shaped phonograph stylus, which could not track the record groove accurately in the high frequencies, especially in the inner grooves of an LP. The process worked well with playback via a conical stylus, typical of most phonograph cartridges prior to about 1964. However, if one played a Dynagroove record with an elliptical-shaped stylus, this pre-distortion became audible. As the decade of the 1960s progressed, high quality playback cartridges increasingly used elliptical styli. This development made tracing compensation obsolete by about 1970, and RCA quietly stopped using the technique.
The other technique used with Dynagroove was a dynamic equalizer, which varied the tonal quality of the recording according to the loudness of the sound. Loud passages were reproduced with little tonal change, but softer passages had boosted lows and highs. Harry Olson, RCA's chief engineer, advocated the use of dynamic equalization for two reasons: the process would help keep softer musical passages above the noise floor of the LP disc; and music processed through the dynamic equalizer would, in theory, tend to have a tonal balance closer to what the listener would hear in a live performance. This latter characteristic was based on Olson's work comparing consumer playback of recorded music to live musical performance. Olson found that most people listened to records at sound levels about 20 decibels lower than actual live performances. Human hearing is not linear with level change, but tends to perceive softer sounds as having less bass content. The dynamic equalizer was an attempt to compensate for the reduction in bass that would be perceived by listening to records at typical levels. As noted above, critical reaction to this technique was mixed. RCA stopped using dynamic equalization about the same time they stopped using tracing compensation in 1970.
intentionen var vist god nok, men lidt svarende til at lave vejen tilpas bulet for at kunne benytte firkantet hjul ...
- Strandvaskeren
- Indlæg: 373
- Tilmeldt: 10 feb 2012, 15:57
- Lokalitet: Hedehusene
Re: Ret Interessant udsendelse på drp P1 i går
Det handlede da mere om mikrofoner og omhyggelig optageteknik end om det var analogt eller digitalt.bassman3 skrev:"Hjernekassen med Peter Lund Madsen" -om analog kontra digital lyd. Den må vel kunne podcastes
Hyggelig udsendelse om godt håndværk.
Jeg synes det er interessant, at man på relativt få årtier er gået fra jagten på det sublime til jagten på det minimale, forstået på den måde, at tidligere handlede det om at få placeret gode mikrofoner på de optimale steder, kæle for detaljerne og prøve at få det bedst mulige ud af teknologien når der skulle optages og gengives lyd, mens vi i dag må trækkes med "loudnessfænomenet" og målet at få optagelser til at gøre sig nogenlunde på et sæt "ipod hovedtelefoner" med horribel dynamik.
Hygge..
Thomas
Thomas
- sorenb
- Indlæg: 303
- Tilmeldt: 13 apr 2016, 00:09
- Lokalitet: Aarhus
Re: Ret Interessant udsendelse på drp P1 i går
måske en konsekvens af, at det efterhånden er blevet en 'menneskeret' at kunne høre 'musik' uanset man sidder i bilen, slider sig op i et fitness-center eller bare laver noget der ellers ville umuliggøre musik-lytning ...Strandvaskeren skrev:Det handlede da mere om mikrofoner og omhyggelig optageteknik end om det var analogt eller digitalt.bassman3 skrev:"Hjernekassen med Peter Lund Madsen" -om analog kontra digital lyd. Den må vel kunne podcastes
Hyggelig udsendelse om godt håndværk.
Jeg synes det er interessant, at man på relativt få årtier er gået fra jagten på det sublime til jagten på det minimale, forstået på den måde, at tidligere handlede det om at få placeret gode mikrofoner på de optimale steder, kæle for detaljerne og prøve at få det bedst mulige ud af teknologien når der skulle optages og gengives lyd, mens vi i dag må trækkes med "loudnessfænomenet" og målet at få optagelser til at gøre sig nogenlunde på et sæt "ipod hovedtelefoner" med horribel dynamik.
Det jeg ikke forstår er, at man i industrien ikke har formået at udnytte teknologien bedre ... det burde ikke fordre de store problemer at lave kompression/loudness i en dsp og proppen den i udstyr som er tiltænkt at blive benyttet i sammenhænge hvor kompressionen er påkrævet ... og så samtidig have en 'original' der ikke er forvansket