Smoelfen skrev: 11 apr 2026, 09:11
God gennemgang, gode observationer – godt gået. Citatet har jeg set før, det lyder næsten religiøst

( ment positivt ).
En strøtanke, ej tænkt til ende. Når nu IRFP’erne stort set har dobbelt så stor indgangskapacitet som 2S’erne, kunne der så være en idé i at køre
hele drivertrinnet med den dobbelte strøm?
Som sagt, ikke tænkt til ende. Det handler jo om at kunne "flytte" nogle elektroner hurtigere gennem gate‑kapacitansen.
Mvh Smoelfen

Det giver udfordringer at forstå kredsløb når man er DIY mand, så man må læse ekstra på teksten . Det har tidligere handlet om rør, så de udregninger du ser for denne "Teleprint 811001" forstærker, er det første forsøg på rigtigt at forstå, hvordan kredsløbet fungerer.
Jo, tanken var, i første omgang, at åbne lidt op for indgangs differentialtrinnet. Jeg startede med 3K9 for R3/R5.. men det gav ikke tilstrækkeligt. Så det blev 5K6 for R3/R5. ....1K for P2 kunne ikke tilstrækkeligt åbne op for strømmen så P2 skiftet til 5K....og så kom der gang i sagerne, næsten for meget!
Nelson Pass nævner intet om temperaturkoeficienten i hans beskrivelse af F5M.
Og for så vidt angår Teleprint-projektet: hold øje med den termiske stabilitet - og brug under alle omstændig ordentlig køling!
Da strømmen begyndte at løbe gennem P2 skruede vi langsomt op til 100mA..så langt så godt, fin sinus.....ved 115mA begyndte de første tegn på ustabilitet og den mangelfulde køling med de to TO-3 aluhuse begyndte at blive godt varme...og hvad skete der? Som IRFP'erne "fik varmen" forsvandt en del, eller det meste af den "uldne" sinus som pludselig stod helt rolig?? Vi spillede på "Teleprint" og det lød umiddelbart ok.....strømbegrænseren viste nu 120mA og rolig
Der sker et eller andet med IRFP'erne i takt med at "de får nogle mA at arbejde med "... jeg tænker, at det "klarskov" skrev om tilstrækkelig køling til den type mosfet's nok er en god idé...
Hvis man ønsker at bruge IRFP'erne...de skruer ikke ned for varmen som Hitachi's... jeg har set P2 udskiftet med en Vbe multiplier, en BD139 som kan monteres i serie på samme måde som potmetret, men monteret på kølepladen sammen med de to IRFP udgange....det kan måske holde styr på at IRFP ikke "løber" med strømmen....tror ikke man bruge et 5K potentiometer i denne forstærker hvis valget er IRFP transistorer i udgangen?
...til næste test tænkte over at skifte de to 220 Ohm gate modstande til 470 Ohm eller 680 Ohm...beholde de 3K9 for R3/R5 og sænke R7 til f.eks 180 Ohm.....det vil nok give nogle erfaringer.
Mvh Kim