Det quadrofoniske hjørne - velkommen til!

Det quadrofoniske hjørne - velkommen til!

Indlægaf KenRas » tors 19. jun 2025 13:53

Vi er nogle få her på forummet der går og nørder med quadrofoni, som jo var den store nye ting da vi kom ind i 1970'erne. På trods af stor indsats fra mange af de store og førende leverandører af high-end stereo grej, så løb det ud i sandet i slutningen af 1970'erne. Quadrofoni blev dermed et af de første medlemmer af "De døde formaters klub".

Men vi har jo stadigvæk det flotte grej, så jeg har med hjælp fra Freddy fået lavet et nyt underforum under "Udstyr" der hedder "Quadrofonisk hjørne"

Jeg forestiller mig at vi i dette underforum kan behandle alt der vedrører quadrofoni, altså afspilning af musik i 4:0 format. Også selv om vi måske ind imellem bruger mere moderne grej til at levere musikken i 4:0 format :oops:

Med 4:0 format forstås et system med 2 front højttalere og 2 bag højttalere.

Hvad dette underforum IKKE skal bruges til, er rendyrkede moderne "Surround Sound" systemer som vi bruger til Film og TV. Med surround sound menes systemer der leverer lyd i 5:1, 7:1, 11.2, Dolby Atmos og hvad der ellers findes af moderne formater.

Så brug dette underforum til at oprette tråde, fx. omkring disse emner:

- 4 kanals forstærkere og receivere.
- Pickupper til quadrofoni.
- Båndoptagere til quadrofoni.
- Dekodere til de forskellige quadrofoni formater.
- Plader (og andre medier) med quadrofonisk indhold.
- Billed galleri af dit quadrofoniske grej.
- Dine egne erfaringer / oplevelser med quadrofoni.
- Spørgsmål vedr. quadrofoni.
- OSV...

Jeg vil i samråd med Freddy kigge på om der er indlæg eller tråde der bør flyttes til dette nye underforum. Har du egne indlæg om quadrofoni du mener bør flyttes hertil, så send en PB til Freddy (Fredmarantz).

Personligt vil jeg hen ad vejen selv skrive om diverse emner vedr. quadrofoni, især nok om det tekniske, quad's historie, mine egne erfaringer, osv. Jeg vil også uploade min quad præsentation fra 2022 træffet i Lyngby på et tidspunkt.

Jeg håber I tager vel imod dette initiativ og vil bidrage til at gøre det interessant.

Velkommen til vintagehifi.dk's quadrofoniske hjørne :p
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Det quadrofoniske hjørne - velkommen til!

Indlægaf Elway » tors 19. jun 2025 15:31

Fedt at se! - det er ikke hver dag vi får et nyt underforum. Selv har jeg nul erfaring med emnet - ej heller lyt. Men så er der (endnu mere) at lære :p
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf ScanDynacoNut » lør 21. jun 2025 19:10

Bare så godt Kenneth!
Gik faktisk og tænkte på at sådan en undergruppe ville være helt perfekt :Thumpsup:
Venligst Brian

Aurex Systrem 15 - Ortofon 445
BM 1200 - 3400 - 4400
BG 6000/MMC20CL/MMC6000 - BG 6002/MMC 1
JVC 4VN880 - Quad FM3
SD 3000 - 4000
ITT 4500 Stereo
Dynaco A25X - A25XL
SD A10 - A20 - A50X
Cerwin Vega E315
AKAI GX630D SS - 1721L
SONY K770ES
Brugeravatar
ScanDynacoNut

Lokalitet: Hillerød

Indlægaf Fredmarantz » man 23. jun 2025 14:16

ja- det er rigtig fint, at vi har fået et quadrofonisk forum.

Jeg må dog lige gøre opmærksom på, at det er et underforum med plads til mange emner/tråde og ikke er én tråd. Altså "Quadrofonisk hjørne" - forummet skal betragtes fuldstændig på samme måde som fx forummet "højttalere".

Dvs. at man, hvis man har et nyt emne omkring vintage 4.0 quadrofoni, skal lave en ny tråd med emnet i forummet "det quadrofoniske hjørne" og ikke fortsætte i den indledende tråd/åbningstråden, medmindre man har noget på hjerte, som er i direkte relevans ift indledningstråden.

Jeg håber, at jeg hermed har forklaret mig nogenlunde..

sælger/køber/bytter man vintage 4.0 quadrofonisk udstyr, hører det stadig hjemme salg-bytte og købes sektionen.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Fredmarantz » man 23. jun 2025 15:56

Nu har vi fået taget hul på dette nye forum "Det Quadrofoniske hjørne".

alle kommende indlæg som vedrører vintage 4.0 quadrofoni bør derfor oprettes som selvstændige tråde i dette quadrofoni-forum (som også nævnt i mit foregående indlæg) og derfor låser jeg nu denne "indlednings"- tråd.

god fornøjelse :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Tilbage til Quadrofonisk hjørne