A Pioneer makeover?

Alt om GDS

Re: A Pioneer makeover?

Indlægaf kbekke » tors 8. dec 2011 00:16

Hæ-hæ.

Pjækkede en time fra arbejde i dag og det var det værd.

Første forsøg var måling af ohmsk modstand fra kontakterne i pickup-enden af tonearmen til udgangsbøsningerne.

Ingen problemer der, men tak for forslagene.

Næste lead var boptilyoudrops og Mikkels bud på et "relæ". Tilbage til servicemanualen og ganske rigtigt: En "shorting switch" bliver aktiveret i forbindelse med autoreturn og har opgave at afbryde udgangs-signalet. Hermed forklaringen på de ekstra grå ledninger. Det ser sådan her ud:

Billede

Kontakten består af fire kobberlameller med nogle små dutter og så er der noget med en plastic-arm, der skubber til den, når man afbryder pladespilleren. -Mere magter jeg ikke at forstå lige nu.

Det vigtigste er, at en vatpind og en smule Rigtig Ren endnu en gang har udrettet mirakler.

Vi har med andre ord lyd i begge kanaler nu :klap:

Jeg takker af hjertet alle, der har bidraget indtil videre. Ikke mindst Gottschalck, der har vist sig som en ægte musketér.

Som bonus får I lige en meget håndholdt præsentation af vidunderet:

http://www.youtube.com/watch?hl=da&v=b9nTm34VcHA

Jeg beklager belysningen, rystelserne, lyden, pick-up'en, musikken og alt det andet - but it works og det er nok til mig lige nu

:Thumpsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 8. dec 2011 08:45

Dejligt der kom hul igennem! Armen er set på flere af Pioneers tidlige 70'er maskiner, de fleste kender vist pl 12:
Billede
Den er ikke så ringe. Man skal nok bare ikke sammenligne med moderne high tech super fidelity arme. Pioneer har brugt både Ortofoner og Gradoer på de gamle maskiner...
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf kbekke » fre 9. dec 2011 23:11

with a little help from my friends...

og et bredt udvalg af rense-/plejemidler, begynder det så småt at ligne noget:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Første album på den "genfødte" er Anita Baker's "Rapture". Fuldfed R&B af bedste/værste skuffe alt efter behag. Vokaler og bækkener afslører, hvad jeg godt vidste i forvejen; nemlig at Gradoens nål ikke er, hvad den har været. Men alt andet er bare rock-steady. Det her er en aldeles udemærket spille til 400 dask - ingen tvivl om det.

Det eneste problem er, at jeg er bange for at det annoncerede "projekt" er sat på hold indtil videre - ihvertfald hvad ombygning angår. Jeg nænner simpelthen ikke at begynde at splitte den ad lige nu.

Faktisk vil jeg meget hellere bare høre nogle plader :ide: beklager
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf Tonni » fre 9. dec 2011 23:44

Kan kun tilsluttes! If it ain't broken... :D

Et stort tillykke, med endnu en klassisk "revival"!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf r-l-b » lør 10. dec 2011 00:24

dejligt at se den vende tilbage til fordums pragt :cool1:
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 10. dec 2011 11:50

TIllykke, den er flot! Ægte 70'er spille, split den ikke ad, sælg den hellere hvis du bliver træt af den. Jeg tror faktisk godt du kan smide en ny Grado nål i pickuppen... Har engang sat en Black nål på en gammel Grado PU med fin succes. Men den kan garanteret godt tåle noget bedre.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf Tube mania » lør 10. dec 2011 19:07

Ejj...den er da nuttet...passer den ikke til min Pioneer SX1080... :ide:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf kbekke » søn 11. dec 2011 01:00

Tube mania skrev:Ejj...den er da nuttet...passer den ikke til min Pioneer SX1080... :ide:

Garanteret, men jeg er altså ikke sikker på, at jeg er klar til at gå af med den allerede :lol:

Spøg til side: Send mig en pb med priside, hvis du vil af med SX'eren. Det var ikke umiddelbart det, jeg havde i tankerne og det er heller ikke fordi jeg er specielt Pioneer-fikseret, men lækker - det er sådan een da, helt sikkert.

Billede
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf kbekke » søn 11. dec 2011 01:23

Boptilyoudrop skrev:TIllykke, den er flot! Ægte 70'er spille, split den ikke ad, sælg den hellere hvis du bliver træt af den. Jeg tror faktisk godt du kan smide en ny Grado nål i pickuppen... Har engang sat en Black nål på en gammel Grado PU med fin succes. Men den kan garanteret godt tåle noget bedre.

-Jeg kan sagtens få en ny nål til Gradoen og den er bestemt ikke tosset: Dejlig juicy bas, der klæder de gode gamle 70'er indspilninger og ikke antydningen af brum, hvilket Grado ellers er berygtet for.

Meen, jeg har også en anden lille sag, der kunne være sjov at få i drift:

Billede

Sådan en XV-15 er godt nok temmeligt tung, så måske er den ikke ideel til denne arm? Jeg har også en DL-110'er siddende på det, der indtil for at par dage siden, var den primære pladespiller, så jo - der er masser af muligheder.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf Captain Phoenix » ons 11. jan 2012 21:17

kbekke skrev:Billede

Faldt lige over denne lidt gamle tråd...
Den ser herlig ud - godt arbejde.
Men - plademåtten... Vender den ikke forkert (udside down)?
Pioneer plejer at holde en rimelig ren/glat gummiflade mod vinylen (ihvertfald på de PL12 og PL112 jeg har tumlet med).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf kbekke » tors 12. jan 2012 00:02

clh1997 skrev:
kbekke skrev:Billede

Faldt lige over denne lidt gamle tråd...
Den ser herlig ud - godt arbejde.
Men - plademåtten... Vender den ikke forkert (udside down)?
Pioneer plejer at holde en rimelig ren/glat gummiflade mod vinylen (ihvertfald på de PL12 og PL112 jeg har tumlet med).

Sjovt du nævner det. -Det samme gik netop op for mig forleden, da jeg bemærkede, at der var støbt numre ind i den side af måtten der vender opad på billedet. Men det var jo sådan, jeg overtog den og jeg tænkte ikke nærmere over det dengang.

Nu har jeg så vendt måtten om og den er ikke glat på den anden side. Der er derimod riller ligesom på en lp, dog noget større og så en glat flade, der passer til plade-labelen Jeg har ikke rigtigt haft tid til at vurdere, om det har haft en lydmæssig effekt, men den er ihvertfald ikke blevet grimmere af det :)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage