Max skrev:Hvis det ikke er en trafo, hvad er det så ?
Et transistor baseret step up trin. Som jeg har forstået det, er en trafo passiv, og en transistor aktiv.
Hvorfor står der så transformer på kassen ?
Præcis hvorfor de har skrevet transformer på kassen ved jeg ikke - men det kan muligvis have noget med at gøre, at jeg tog fejl, og dette faktisk ér en passiv step up transformer.
Bedste rockarkæologiske hilsner
“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
En transformer forstærker ikke noget da det kræver energi, derimod transformere den, den transformere en lav spænding med høj strøm til en høj spænding med en lav strøm.
Det er helt rigtigt, men med den krølle at ser man isoleret på spændingen...så bliver den forstærket x antal gange...energien bliver aldrig forstærket i en transformator...man får endda lidt mindre ud end man putter ind. Transformatoren skal have lidt for sit arbejde = tab.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh-AMT1-Altec Lansing model 19-Rectiliniar High Boy-Arena HT25
If your amp not damp turn the volume up a bit more..
Tube mania skrev:Hvis vi insisterer kan man antage at sekundæren belastes med de 47K kan transformeres omsætning (10) divideres ind. Resultat 4,7K på primærsiden siden, men så firkantet kan man ikke regne på det og i praksis har det ingen betydning. Ved step up transformere skal man kun tænke på at spændingerne får en passende forstærkning. Det er noget andet med ren modstands tilpasning...
Det er ikke helt korrekt. Din faktor 10 trafo har jo en faktor 100 i impedanstransformation, så det bliver til 470 ohm på primærsiden. Og "belastningsmodstanden" betyder også en del her. Jeg eksperimenterede for nyligt med en 1:12 trafo, og lyden ændrede sig meget hvis jeg koblede forskellige modstande i parallel på sekundær. Lyden var ret tynd med den "rå" trafo, men blev meget bedre med ca. 10k i parallel. Så også her - prøv dig frem!
Lige en lille kommentar til denne gamle og populære p.u. Købte en Denon trafo på nettet og den gør det super. Var så uheldig at brække cantileveren på min p.u og sendte den så forsøgsvis til Tyskland, Axel Schürholz, og for 199 € fik jeg repareret og sat en Shibataslipning på. Den er lige røget et par trin op,har beholdt sin "sound" men er blevet klarere i lyden,meget mere åben. VTA og vægt er det samme som tidligere. Men det er en billig upgrade, som jeg kun kan anbefale til DL103 fans.
Jeg har brugt en del forskellige trafoer til min 103er
Det jeg har bedst resultat ud af - ud over trafoer jeg pillede ud af to luxman forforstærkere - har været de små inline trafoer som både sony og ortofon markedsførte og som ikke er ret dyre
Er det ikke dem der i Ortofon-regi hedder T-5? Havde et sæt til min MC20Mk.II og der var de ikke nogen success! - Måske jeg skulle have beholdt dem til mere højimpedante MC'ere..?
Jeg har et sæt Sony, magen til dem Rlb linker til, og har brugt dem med min Dl 103. Nu har jeg ikke sammenlignet med andet, men jeg synes de gør det godt