Denon DL-103 og forvrængning

Analog når det bedst

Re: Denon DL-103 og forvrængning

Indlægaf pqrannes » fre 20. jan 2012 23:48

Jeg er sådan en hyggefredag gået lidt (uforpligtende) videre med min DL-103 pickup, nu med diy Connoisseur transcription grammofonen på værkstedsbordet.

Jeg stillede først alt efter alle kunstens regler. Nu også lateral balance v. 15 graders hældning. Effekten var minimal, om nogen overhovedet.

Så smed jeg et par gram (eller mere?) ekstra, men udbalanceret vægt på headshell'en. Var der forbedring at spore (dvs. at høre) her? Måske.

Så huskede jeg (atter) hvad der lød godt på den principielt uinteressante Braun arm; afkobling mellem headshell og pu med to lag af ca. 1 mm tykt/tyndt kork. Nuvel, min søde teenagerdatter er gået til ro, og jeg kan ikke skrue op, men der er vist alt andet lige kommet ro på toppen, også og især i de inderst riller. Tror jeg.

PQR
Thorens/L'Audiophile/Bofa/Goodmans
Siemens/Klangfilm (p.t. på hylden
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf haflermicro » tors 26. jan 2012 15:17

Enthusiastisk og tålmodig omgang med en noget hysterisk pick-up må jeg sige...den burde have en tur i skammekrogen, sådan som den stiller sig krukket an...:-)...jeg har nu endegyldigt - på ubestemt tid - givet min 103'er et hjørne i gemmeskuffen. Den ny kæledægge er min Ortofon MC20Super MKII...som dermed er taget op fra selvsamme fangehul og benådet. Fintilpasning med kork lyder som en syssel der kunne fungere fint sammen med åbning af en god flaske Saint Emillon, Keith Jarrett på pladespilleren, selvsamme vin i et glas og så hygge-udsnitning af "flager" fra korkproppen af bedste kvalitet. Kunsten er så at få intet ud af den første prop, så man er nødsaget til at åbne en flaske mere :-)
Hvordan blev lyden da du lukkede mere op for volumen?
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Indlægaf pqrannes » tors 26. jan 2012 19:27

haflermicro skrev:Enthusiastisk og tålmodig omgang med en noget hysterisk pick-up må jeg sige...den burde have en tur i skammekrogen, sådan som den stiller sig krukket an...:-)...jeg har nu endegyldigt - på ubestemt tid - givet min 103'er et hjørne i gemmeskuffen. Den ny kæledægge er min Ortofon MC20Super MKII...som dermed er taget op fra selvsamme fangehul og benådet. Fintilpasning med kork lyder som en syssel der kunne fungere fint sammen med åbning af en god flaske Saint Emillon, Keith Jarrett på pladespilleren, selvsamme vin i et glas og så hygge-udsnitning af "flager" fra korkproppen af bedste kvalitet. Kunsten er så at få intet ud af den første prop, så man er nødsaget til at åbne en flaske mere :-)
Hvordan blev lyden da du lukkede mere op for volumen?

Uha, tiden går og jo, jeg fik vist ikke lyttet ved højere højere volumen, for lørdag formiddag kom en Mørch UP-4 arm forbi og krævede at blive prøvet af med en Ortofon MC 15 super (mkII?), som du måske har læst her: http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... 558&t=1776.

Mørchen og Ortofonen skulles i øvrigt drejes ordentlig på plads vha. Ortofons testplade, før den var lige i øjet. Det sidste jeg tænke på ifm. DL-103eren var måske skule jeg prøve at pudse testpladen på den også. Men så kom jeg ikke længere.

Mht. kork, så lukker jeg gerne flasker op, men jeg behøver ikke snitte; jeg har en stor rulle med metervis af kork (tapetkork?) i ca. 1-1½ mm tykkelse og altså nok til adskillige pickupper og pladetallerken korkmåtter. Vist også nok til at andre kan få et stykke.

PQR
Thorens/L'Audiophile/Bofa/Goodmans
Siemens/Klangfilm (p.t. på hylden
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Foregående

Tilbage til Grammofoner