Hej
Jeg har længe tænkt på at lave et sæt åben baffel ht. Jeg har erfterhånden hørt en del konstruktioner og læst frem og tilbage om emnet, også her på siden. Mange gode fine agumenter for OB konstruktionen....men men jeg VIL jo mangle bas kan jeg høre. Klassisk konflikt, men jeg hører altså ikke stryge/obo koncerter hele tiden.
Men jeg har tænkt om det ikke ville være en fordel at benytte Ripol princippet ved en OB konstruktion. Den er pladsbesparende, stort baffel areal på en smart måde, men stadig den åbne luftige bas som måske vil matche den frie mellemtone og diskant. Det kræver jo klart filter og en bas enhed som matcher idéen. Men er der nogen som har hørt Ripoler og er det godt eller måske blot en fis i en hornlygte.
PS. Skitsen er bare en hurtig en, og 1000 ting vil ændre sig. Set bagfra.
Så fik jeg købt to stk. 15". Jeg har i forvejen to Vifa mellemtoner samt to dome mellemtoner fra Norge. Som rosinen i pølseenden to stk. Peerless diskanter. De 15" fylder godt på køkkenbordet.
Så er det bare nogle plader, projektet skal holdes nede i pris hvis det skuffer fælt er det jo bare for sjov og hyggens skyld.