Hvad er det lige med det der OB-halløj?

Rosinen i pølseenden

Re: Hvad er det lige med det der OB-halløj?

Indlægaf hmt » tirs 24. apr 2012 13:25

Ja, en særdeles spændende tråd med fine input. Gode spørgsmål Kbekke, jeg vil også gerne vide om der findes en beregningsmodel for kabinetter til OB.

Løsningen på den akustiske kortslutning er måske en 'uendelig' baffel, som f.eks. denne;

http://www.timebanditaudio.com/ETF08/web%20images/3972.jpg

Venligst
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Indlægaf Fredmarantz » tirs 24. apr 2012 13:41

Hvis man bygger dén lidt længere op, så bliver det vist en kasse - en stor én af slagsen..... ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf pqrannes » tirs 24. apr 2012 14:07

hmt skrev:J... Løsningen på den akustiske kortslutning er måske en 'uendelig' baffel, som f.eks. denne;

http://www.timebanditaudio.com/ETF08/web%20images/3972.jpg

Nemlig, jeg har i morges netop tænkt på, at man skulle lave en Infinity Baffle til et par gode bas-enheder for at kunne spille reggae, så - drille, drille - Freddy (og mange andre) også bliver tilfreds.

PQR (der vel nu fortjener sit mellemnavns "Q" mere end nogensinde?)
Thorens/L'Audiophile/Bofa/Goodmans
Siemens/Klangfilm (p.t. på hylden
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf hmt » tirs 24. apr 2012 14:22

Spændende Q, det glæder jeg mig til at høre. Det vil blive en ægte vintage soundbar, der dog i størrelse næppe matcher fladskærmen, som typisk følger med i radioforretningernes soundbar opstillinger!

Venligst
Henrik
Senest rettet af hmt tirs 24. apr 2012 15:00, rettet i alt 1 gang.
hmt

Indlægaf hmt » tirs 24. apr 2012 14:59

Nå, jeg søgt lidt videre på nettet, hvor der er meget info at hente. Særlig denne side synes at tage bas problemet alvorligt;

http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Design.pdf

Artiklens forfatter anbefaler en basenhed med 6-10 db højere følsomhed. Det kan måske være brugt input PQR, selvom det bliver svært at finde enheder, der overgår Klangfilmenes følsomhed med nævnte antal DB. Et andet inut er også at bruge aktiv deling, som giver mulighed for at justere det elektroakustiske elektronisk, men så går enkelheden i signalvejen lidt af fløjten, synes jeg;

Conclusions :

The biggest challenge for OB speaker systems using passive crossovers is to
achieve adequate bass output from a reasonably sized baffle. To achieve this goal you
need to recognize that the driver, baffle, and low pass crossover are a system that
needs to be optimized to meet a low frequency response goal. I believe that crossing
over at a lower frequency helps with the optimization and avoids potential problems in
the critical midrange frequencies. Because this is an optimization challenge, one cannot
just swap out low frequency drivers in any OB and make final judgments about the
suitability of a particular driver’s characteristics for OB speaker loading. This is similar to
blindly swapping drivers in a Bass Reflex or Acoustic Suspension enclosure without
regard to the system alignment. A driver, baffle, and crossover should be designed to
combine and form an optimized alignment.

I believe the main cause for weak bass output in OB speaker designs using
passive crossovers is low Qts woofer drivers and/or efficiency mismatches with the full
range or midrange driver. A woofer driver needs to be significantly more efficient than
the full range or mid range driver to make up for the falling low frequency response
exhibited by a reasonably sized baffle. A low Qts driver just compounds this problem by
also having a falling low frequency response. A low Qts driver will need to be extremely
efficient compared to the full range driver and will most likely require a larger baffle
and/or a lower crossover point to try and reinforce the driver’s natural rolled off SPL
response. An equivalent high Qts driver will have a flatter low frequency response and
will combine with the baffle response to yield a SPL response curve extending lower in
frequency. My recommendation is to use woofer drivers that are at least 6 to 10 dB more
efficient than the rest of the speaker system and having Qts values between 1.0 and 1.2.

Finally, reviewing the Lowther OB speaker system documented on my site
reinforces some of the observations made in the preceding paragraphs. The Lowther OB
speakers are a great sounding system but they are HUGE. The front baffle with wings
extended measures 40” tall by 60” wide. It requires two Eminence Alpha 15A woofers
and still needs bass boost from the active crossover. The baffle size, the number of
woofers, and the bass boost were all driven by the approximately 98 dB/W/m of the
Lowther PM2A full range driver. The minute I selected the Lowther drivers, I had backed
myself into a huge speaker system with multiple woofers and an active crossover. A
great sounding OB system but I learned about OB design trade-offs the hard way by
constructing a brute force design. I am going to be smarter with the next OB design that I
design and build.

Venligst
Henrik
hmt

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 24. apr 2012 15:51

En enhed til OB er typisk stiv i ophænget og ofte med lidt mindre magnet. Det lukkede kabinets luftvolumen virker til sammenligning begrænsende på membranens bevægelser, her lader man altså "luftfjederen" holde styr på membranen. En sådan enhed vil simpelthen blafre ukontrolabelt i en OB. Derfor skal der et ret stift ophæng til at holde styr på tingene. En kraftig magnet kan principielt også give enheden egendæmpning... nogenlunde sådan har jeg da forstået det.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf jcr1972 » tirs 24. apr 2012 17:28

Kan det ikke også tænkes at netop det nærvær og den dynamik de siges at kunne præstere i mellemtonen, hænger sammen med at at resten af frekvensområdet er lidt afdæmpet i forhold til mellemtoneregisteret? Man vil måske automatisk kun fokusere på mellemtonens kvaliteter når (groft sagt) bas og diskant er fraværende... Jeg synes selv det er ret interessant at visse gamle enheder, og grej i det hele taget, kan lyde ret godt, selv i en simpel konstellation, men for mig gælder det nok mere om at "få så meget med" som muligt, for at kunne favne så bredt som muligt.
jcr1972

Indlægaf pqrannes » tirs 24. apr 2012 20:50

hmt skrev:Spændende Q, det glæder jeg mig til at høre. Det vil blive en ægte vintage soundbar, der dog i størrelse næppe matcher fladskærmen, som typisk følger med i radioforretningernes soundbar opstillinger!

Ja. woofer soundbar må være løsningen. Har man sagt OB, må man også sige IB: http://home.comcast.net/~infinitelybaffled/

Jeg har plads til en IB-konstruktion bag anlægget og under skråvæggen. Men hvad skal der i? 4 stk. 12'' Gamma basser? Noget 15'' eller 18''? Cirka sådan her:

Billede

Jeg kan næsten ikke vente til at det (en gang næste vinter, tror jeg) bliver virkelighed.

I mellemtiden kunne jeg evt. prøve Elving bashornene af i mine Jealvox-horn som support til OB. Hmmm. Den lille Reck-horn aktive equalizer kunne også komme i spil. Hmmm.

PQR
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf hmt » tirs 24. apr 2012 21:21

Det ser meget vildt ud, PQR, men lyder også rigtig spændende, og mon ikke en IB'er skulle få rytmen i reggae til at flyde (forhåbentlig rokker huset ikke med)!

Anbefalinger til enheder er straks værre, jeg er ikke ekspert på det elektriske og beregninger. Men jeg vil dog nævne Cerwin Vega's vintage stroker enhed, som er noget af det vildeste jeg har hørt, og som faktisk også, netop i denne afbildede konstruktion, spiller rigtig godt og afgrundsdybt. Enheden har justerbar slaglængde, så det skulle være muligt at lave en tilpasning mekanisk.

Billede

Så er der kun utålmodigheden til at det bliver vinter!

Venligst
Henrik
hmt

Indlægaf Burgunder » man 30. apr 2012 13:20

I får lige et par indlæg til nyere OB konstrutioner, som er flervejs.

http://www.troelsgravesen.dk/OBL11.htm

og

http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/110583-fast-fun-inexpensive-ob-project-46.html#post2752617

Dette projekt er i god overensstemmelse med teorierne fra Quarter-wave.

I disse konstruktioner kommer bassen også med, hvilket nok bliver svært med bare en fuldtoneenhed, selvom det selvfølgeligt er afhængigt af rummets størrelse og det ønskede lydtryk.
Burgunder

Indlægaf Ehapa » man 30. apr 2012 20:34

Fed tråd!.

Jeg har prøvet mig lidt frem, jeg vil sige at hvis man vil lave OB skal man først være sikker på at enheden egner
sig til det, mange af de gamle gør ikke, specielt de tyske fuldtoner som Saba,Isophon, Klangfilm er meget velegnet, dog
er de skabt i en tid uden f.eks Tung rock, og her kommer de til kort synes jeg.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf hmt » man 30. apr 2012 21:24

Ja, det er en fed tråd, som for mit vedkommende også kaster mange nye indsigter og lydoplevelser af sig.

Min begejstring gælder særlig Klangfilm. Men efter at forsøgt læse lidt rundt, så er jeg også blevet (endnu mere) opmærksom på at både Saba Greencones, Telefunken, Zeiss og Baur enheder m.fl. kan bruges. Klangfilm har den begrænsning at det er 15 ohms enheder, og det kræver en matchende forstærker, for at fungere optimalt. Hvis brugerne her på dette forum har erfaring med de forskellige enheder, så vil det være rigtig fint at høre om det.

Jeg er også enig i at basgengivelsen ikke er moderne. En separat subwoofer er nok løsningen, hvis det skal være brugbart i al almindelighed, og ikke kun et anlæg reserveret jazz, vokal og akustisk musik. Løsningen med en subwoofer behøver dog ikke at være så konsekvent som PQRs, måske bare et par hurtige 8" eller 10", der matcher den præcise lyd fra OB fullrange.

Jeg faldt i øvrigt over disse kabinetter på Ebay.de, som angives til at være generiske. Hvorvidt fuldtoner er så lidt kræsne hvad angår mål er dog ikke så sikker på, men designet på kabinetterne er flotte, og nok noget i den dur, jeg vil gå videre med.

http://www.ebay.de/itm/Dipolgehause-Siemens-f-Breitbander-PHY-HP-Loewe-Klangfilm-etc-Paar-/290701598831?pt=DE_Lautsprecher_Martin&hash=item43af2a606f#ht_500wt_1156

Venligst
Henrik
hmt

Indlægaf mcs_5 » ons 9. maj 2012 16:20

hmt skrev:Klangfilm har den begrænsning at det er 15 ohms enheder, og det kræver en matchende forstærker, for at fungere optimalt.

Det er ingen begrænsning. De fleste ældre (og mange nye) rørforstærkere har en 16 ohms udgang. En normal transistorforstærker kan sagtens give nok effekt i 15 ohm også.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Ehapa » ons 9. maj 2012 17:40

Jeg har prøvet OB med nogen Saba Coaxial 10er fra 1955, hvis man skal have bas fra sådan nogen skal pladen efter min mening være mindst 170x100cm, men der er mange der laver 2-3 vejs OB.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf pqrannes » ons 9. maj 2012 17:47

Ehapa skrev:Jeg har prøvet OB med nogen Saba Coaxial 10er fra 1955, hvis man skal have bas fra sådan nogen skal pladen efter min mening være mindst 170x100cm, men der er mange der laver 2-3 vejs OB.

170x100cm - er det højde og bredde eller vice versa?

PQR
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere