4 Ohm vs.8 Ohm

Rosinen i pølseenden

4 Ohm vs.8 Ohm

Indlægaf HenrikH » man 27. feb 2017 15:25

Hej Vintage-folk..
Jeg har et par højttalere..nogen no-name...som jeg vil ha sat sammen med en ældre Onkyo-forstærker...
Meen...på forstærkeren står der at A-terminalerne er til 8 ohm..og A+B-terminal er til 4 ohm...
Nu har jeg så det problem at jeg ikke ved hvad mine ..No Name højttalere ..kan klare..der står ikke noget noget steder på kabinetterne...Såee..Hvad sker der hvis jeg tilslutter en 8ohm højttaler til 4 ohm højttalerudgang
Og hvad sker der hvis jeg tilslutter en 4 ohm højttaler til en 8 ohm højttalerudgang??
Og hvordan finder jeg ud af hvor mange ohm en højttaler er på??
Uha...nu håber jeg så blot på et fornuftigt svar på et "amatør-spørgsmål"...
HenrikH

Lokalitet: 8340 Malling

Re: 4 Ohm vs.8 Ohm

Indlægaf mcs_5 » man 27. feb 2017 16:19

HenrikH skrev:Såee..Hvad sker der hvis jeg tilslutter en 8ohm højttaler til 4 ohm højttalerudgang

Ingenting.

Og hvad sker der hvis jeg tilslutter en 4 ohm højttaler til en 8 ohm højttalerudgang??

Sandsynligvis ingenting - men hvis forstærkeren er strømsvag, er det sikrest at bruge 4 ohms udgangen.

Og hvordan finder jeg ud af hvor mange ohm en højttaler er på??

F.eks. med en tonegenerator, et AC voltmeter og et AC amperemeter. Du kan også prøve med et multimeter i ohm stillingen - det måler DC-modstand IKKE impedans. Hvis du måler omkring 3 ohm DC modstand, er det sandsynligvis en 4 ohms højttaler. Hvis du måler 5-7 ohm er det nok en 8 ohms.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf møffe » man 27. feb 2017 16:34

En 8-ohm højttaler på en 4-ohm udgang, "ødelægger" ikke noget. Forstærkeren yder bare ikke den teoretiske MAX-effekt, som den er specificeret til ved 4-ohm.

En 4-ohm højttaler på en 8-ohm udgang, vil lokke lidt mere effekt ud af forstærkeren. ved normalt brug, uden der bliver spillet så højt, at forvrængning indtræder, bør der ikke være problemer.

(det morsomme er jo, at de 4 eller 8 Ohm, er målt på enheden. Når først delefilter, med induktive og kapacetive belastninger samt højttalersystemets egen-resonans, manglende impedanskorrektion, de elektromotoriske kræfrer indtræder som en samlet belastning ved et musiksignal, er der INGEN der aner hvad impedansen i det samlede system er, og slet ikke i et alm. husmor set-up).

Ser at jeg er blevet overhalet inden om. Blev afbrudt på tasterene, da min genbo kom retur med min trailer...
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet

Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Indlægaf Fredmarantz » man 27. feb 2017 16:50

møffe skrev:En 4-ohm højttaler på en 8-ohm udgang, vil lokke lidt mere effekt ud af forstærkeren. ved normalt brug, uden der bliver spillet så højt, at forvrængning indtræder, bør der ikke være problemer.

Men hvis man så spiller så højt, at forvrængning indtræder, hvad er det så for problemer, man vil kunne løbe ind i - og hvorfor?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf HenrikH » man 27. feb 2017 17:00

Herligt...så ka jeg godt prøve at få lidt musik på spillen....takker for svar!!
HenrikH

Indlægaf møffe » man 27. feb 2017 17:07

Nu var det HenrikH der stillede et spørgsmål vedr. hvad der er tilrådeligt fsa. 4 Ohm ht tilsluttet 8 Ohm udgang. For at tage en tur i karusellen igen, er det som jeg skriver, at en 4 Ohm tilsluttet en forstærker der "beregnet" til 8 Ohm's belastning, vil iflg ohms' lov lokke lidt mere effekt ud af forstærkeren.
Forvrængning = noget er på vej til at gå galt. I værste fald kan det medføre skade på højttalere eller forstærker. Men igen: Hvad det samlede ht.system byder af belastning i praksis, er en anden størrelse. Så tag den med ro, så længe at forvrængning ikke opstår...
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet

Indlægaf møffe » man 27. feb 2017 17:08

HenrikH skrev:Herligt...så ka jeg godt prøve at få lidt musik på spillen....takker for svar!!

du klør' bare på....

God lyd.
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet

Indlægaf HenrikH » man 27. feb 2017 17:18

Møffe..
Jeg er nybegynder udi det her..såeee...
I mine unge år skruede vi sgu bare noget "lampe-ledning" fast på højttalere og forstærkere ...så spillede det...men dybest set vidste vi ikke noget...eller møj lidt i bedste fald...men nu er jeg blevet lidt mere forsigtig..og vil gerne vide lidt mere inden jeg sådan rigtig kaster mig over "Projekt Vintage-hi-fi"
Så nu begynder jeg fra "scratch" og forsøger at glemme alle de unoder vi tillærte os som unge....så tak for lærerige kommentarer!
HenrikH

Indlægaf møffe » man 27. feb 2017 17:31

Du er mere end velkommen. spør' løs. vi sidder nogle halvgamle :Skor: nisser der ude, som har været i branchen i mange år, både butik og værksted. så vi kan tåle lidt af hvert... :lol:
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet

Indlægaf HenrikH » man 27. feb 2017 17:57

Tøhø...ja..det tror jeg på.....kunder er sgu mærkelige....
HenrikH

Indlægaf Fredmarantz » man 27. feb 2017 18:06

HenrikH skrev:Møffe..

I mine unge år skruede vi sgu bare noget "lampe-ledning" fast på højttalere og forstærkere ...så spillede det...men !

"Lampeledning" fungerer fint - også i vintageanlæg.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » man 27. feb 2017 18:17

møffe skrev:Nu var det HenrikH der stillede et spørgsmål vedr. hvad der er tilrådeligt fsa. 4 Ohm ht tilsluttet 8 Ohm udgang. For at tage en tur i karusellen igen, er det som jeg skriver, at en 4 Ohm tilsluttet en forstærker der "beregnet" til 8 Ohm's belastning, vil iflg ohms' lov lokke lidt mere effekt ud af forstærkeren.

Hvis noget er "tilrådeligt", må der vel være noget, som er knap så tilrådeligt - hvorfor ?

Mit spørgsmål var jo, hvad der rent faktisk skete, når man spillede højt på en forstærker/højttalerkombination, hvor højttaleren er en 4 ohms-ting og forstærkeren helst ikke vil se lavere impedanser end ca. 8 ohm?

Hvad ville være problemet i at "lokke mere effekt ud af forstærkeren" - det vil de fleste måske gerne?

Og hvis man spiller højt, så forvrængning opstår - hvad er det så, der sker og hvad er det mere præcist, vi gerne vil undgå?

Kan nogen monstro forklare dette?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf mcs_5 » man 27. feb 2017 18:33

Fredmarantz skrev:Mit spørgsmål var jo, hvad der rent faktisk skete, når man spillede højt på en forstærker/højttalerkombination, hvor højttaleren er en 4 ohms-ting og forstærkeren helst ikke vil se lavere impedanser end ca. 8 ohm?

Det kommer an på mange ting. Hvis forstærkeren er (meget) gammel eller billig, kan udgangstrinnet være så underdimensioneret, at du risikerer at brænde det af, når der løber for meget strøm (lavere belastningsimpedans = større strøm).

En anden mulighed, er at forstærkeren har et beskyttelseskredsløb, der slår til før der går noget galt. Her vil forstærkeren bare tabe pusten, og enten forvrænge grimt eller pænt afhængig af konstruktionen - eller gå i "protect"-mode.

Med de fleste forstærkere sker der ingenting, ved at koble 4 ohms højttalere på en 8 ohms udgange. Men lad være med at koble flere sæt 4 ohms højttalere til samtidig :)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf møffe » man 27. feb 2017 18:46

Kort og godt kan forstærkeren bringes til "klipning" altså, nemt fortalt, at man ved en højere belastning af forstærker, altså lavere "ohm" i højttaleren, kan man ramme loftet for forstærkerens yde-evne. Det er den forvrængning i den sammenhæng jeg beskriver. Her er der risiko for at forstærkeren slipper ren DC ud kortvarigt, når "loftet" rammes og det kan i værste fald kan det medføre skade på højttalere eller forstærker.
Forvrængning er aldrig "tilrådeligt". Der er ikke noget i vejen med at hive den effekt man kan, inden for apparatets normale arbejdsområde.
Tidligere indlæg fra mcs-5, gør forklaringen ganske kort.

Nu har jeg ikke nærlæst tråden "Forstærkere og DC", af Tubemania, men lur mig om der ikke allerede står noget om dette emne.
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet

Indlægaf møffe » man 27. feb 2017 18:47

:lol: Og nu blev jeg igen overhalet inden om af mcs-5 :lol:
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe