Beomaster 2400

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beomaster 2400

Indlægaf Marianne » lør 11. jun 2016 22:35

Hej
Jeg har for nyligt gravet mine forældres Beomaster 2400 radio frem fra kælderen og bruger den nu som min eneste radio. Højtalerne var forlængst forsvundet, så jeg fandt et par billige, gamle B&O højtalere i genbrug som var så tilpas flade at jeg synes de ser ok ud på væggen.

I starten var der intet i vejen med radioen, bortset fra at to lysdioder i panelet ikke virkede. Men nu er radioen desværre begyndt at brumme højt gennem højtalerne de første 5-10 minutter den er tændt :-( Jeg er jo godt klar over, at det nok er nogle komponenter der enten er eller er ved at stå af. Måske også lodninger der er gået osv.

Jeg vil derfor høre om det kan betale sig at få nogen til at kigge på radioen, eller om den mon har udtjent sin værnepligt?
Noget andet er, om jeg kan risikere at få stød af den eller der kan gå ild i den? Kølepladerne underneden bliver meget varme, men ved ikke om det er normalt for den radio. Jeg slukker altid ved kontakten når jeg går i seng eller ikke er hjemme, men det kan jo smutte!

Vh. Marianne
Marianne

Lokalitet: Haderslev

Re: Beomaster 2400

Indlægaf spuncut » lør 11. jun 2016 23:09

Hej Marianne
Velkommen til :Thumpsup:
Det kunne godt være tomgangsstrømmen i udgangsforstærekeren der er skredet, hvilket kan medføre at strømforsyningen belastes så hårdt at brummen slår igennem. Du bør stoppe med at anvende den indtil du har fået den repareret idet du kan risikere at udgangstransistorene brænder af.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Marianne » lør 11. jun 2016 23:19

Tak :-) Og tak for svar :-)
Men jeg aner ikke hvem der kan lave sådan noget her i min landsdel. Måske nogen herinde ved det. Jeg bor ved Haderslev.

Jeg synes radioen er fin og kan godt li retrolooket, men er heller ikke så meget entusiast at jeg vil ofre en formue på den ;-)
Marianne

Indlægaf acj1980 » lør 11. jun 2016 23:34

Hej Marianne, du skulle prøve at høre det lille fine stikoni radiomuseum i Sønderborg, om det er noget de vil ordne for dig? den holder til på skolehjemmet som ligger på sønder landevej

Mvh
Alex
acj1980

Indlægaf Marianne » lør 11. jun 2016 23:39

Mange tak for tippet, acj1980 :-) Dem vil jeg da prøve at kontakte :-)
Marianne

Indlægaf Helikon » søn 12. jun 2016 00:08

Hej og velkommen

her er et link til en der har repareret en Beomaster 2400 som din, blot til info hvis du har interesse i det tekniske

http://oliver.st/blog/bang-olufsen-beomaster-2400/

Mvh Niels
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf spuncut » søn 12. jun 2016 02:08

acj1980 skrev:Hej Marianne, du skulle prøve at høre det lille fine stikoni radiomuseum i Sønderborg, om det er noget de vil ordne for dig? den holder til på skolehjemmet som ligger på sønder landevej

Mvh
Alex

Det var jo der hvor jeg, i sin tid, boede under skoleopholdene som elektronikmekanikerlærling, en fantastisk tid :thumbsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Marianne » søn 12. jun 2016 09:55

Hej Niels
Tak :-)
Min interesse i det tekniske er nok sådan på middel niveau. Primært er jeg lige nu træt af, at jeg ikke kan høre radio. Mest af alt er jeg nok irriteret over, at det er lykkedes mig at finde et sæt gamle, billige B&O højttalere som jeg rent faktisk synes er pæne og som jeg har brugt en del energi på at hænge op på min væg, sætte kabelbakker op osv.

Jeg har så først efterfølgende fået at vide, at man skal sørge for at det der hedder speaker impedance i Ohm skal passe sammen med forstærkerens modstand for ikke at brænde forstærkeren af! Derfor kan jeg åbenbart ikke bare købe en nyere tuner eller lign. da de ser ud til at kræve en anden impedance!

Jeg har også lige et spørgsmål til højttalerne jeg har hængende. Der står, at de er 20 (40)Watt. Hvordan skal det forstås? Er de 20Watt hver og så tilsammen 40 watt, eller hvad menes der?

Hvad sker der, hvis man sætter højtalere med for lav watt til en forstærker/tuner med meget højere watt?

Vh. Marianne
Marianne

Indlægaf KAAG » søn 12. jun 2016 11:17

Hej Marianne
Hvis du er interesseret, så vil jeg da godt undersøge din radio. Jeg bor i nærheden af Vojens.
vh
Kim
KAAG

Lokalitet: Vojens

Indlægaf beodude » søn 12. jun 2016 11:34

At receiveren er sat til 8 ohm og højtalerne 4 eller 6 ohm f.eks. Det gør ikke så den brænder sammen.
Den er jo ikke ung mere, og nogle ting går bare i stykker med tiden. Men det kan jo laves igen, hvis du vil have det gjort.
Jeg har endnu ikke oplevet, at brænde hverken forstærker eller højtalere af. Fordi impedansen ikke matcher imellem dem.
de 20 watt skulle være den vedvarende effekt de kan spille med, og de 40 watt skulle de kunne tåle kortvarigt.
Der sker ikke noget ved at sætte en 10 watt forstærker sammen med højtalere der er opgivet til 50 watt. Heller ikke hvis det var omvendt :)
beodude

Indlægaf Marianne » søn 12. jun 2016 12:55

Hej KAAG
Mange tak for tilbuddet :-) Nu hører jeg lige hvad det der radiomuseum i Sønderborg svarer mig. Så vender jeg måske tilbage.

Hej Beodude
Tak for info :-)
Jeg havde bare fået oplyst, at hvis højtalerne havde lavere modstand end forstærkeren, så ville der dannes for meget strøm i forstærkeren! Men hvis det er uden betydning, så kan jeg evt. godt købe et nyt minianlæg og så bruge de gamle højtalere jeg har hængende?
Marianne

Indlægaf beodude » søn 12. jun 2016 13:16

Jo det skulle du godt kunne gøre. Jeg ville dog personligt hellere vælge beomasteren fremfor et moderne minianlæg:)
beodude

Indlægaf Marianne » søn 12. jun 2016 13:35

beodude skrev:Jo det skulle du godt kunne gøre. Jeg ville dog personligt hellere vælge beomasteren fremfor et moderne minianlæg:)

Det ender det nok også med såfremt det ikke koster en formue at få den repareret :-) Jeg blev blot lidt fristet af DAB radio, en fjernbetjening der virker samt muligheden for at spille musik fra min telefon ;-)
Marianne

Indlægaf his067 » søn 12. jun 2016 13:44

Du kan købe en GoogleCast Audio for 300 kr som du kan bruge til at spille al den musik do har adgang til gennem netværk og internet....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf ejensen1981 » søn 12. jun 2016 16:22

Hvad vil man have? En fin lille plastik dims der kan æde alle formater, samt køre internet radio? Eller sine forældres gamle radio. Tja det er op til en selv. En Beomaster 2400 er ikke det værste B&O har lavet. Men den er jo fra mellem 1977 og 1981 mener jeg. Så med en alder på næsten 40 år, trænger den til at få skiftet alle de "elendige" kondensatore som har præget B&O op gennem tiden. Ved ikke hvad de tænkte på den fabrik. Men det er en anden snak.

Jeg har efterhånden lavet et par stykker. Og det tager omkring 2-3 timer. Samt der skal nok også nogle nye pære i. Mener ikke den bruger LED.

Det er en fin spille. :)

MVH

Emil
ejensen1981

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr