Beomaster 2400

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Beomaster 2400

Indlægaf Marianne » søn 25. sep 2016 00:08

Det lyder godt :-)

Ja, jeg havde godt fået med at det var blevet lidt in igen med plader og pladespillere, men vidste ikke hvor meget der var i det. Har også lige kigget lidt på nettet og kan se at der er masser af begge dele :-)
Marianne

Lokalitet: Haderslev

Indlægaf tctla » søn 25. sep 2016 13:06

Fredmarantz skrev:Du kan, hvis du bruger de rette stik, tilslutte enhver pladespiller.
B&O's pladespillere hedder alle "Beogram"

Vh
Freddy

Man kan faktisk ikke sådan lige tilslutte enhver pladespiller.
Man skal være opmærksom på, når man anskaffer sig en pladespiller, at den:
1)
Ikke har en indbygget for-forstærker, for den nødvendige for-forstærker, også kaldet en RIAA-forstærker, sidder allerede i en Beomaster-2400.
2)
har en dynamisk Moving-Magnet pick-up enhed og ikke for eksempel en Moving-Coil eller Keramisk enhed.
3)
ikke KUN må have en USB-tilslutning, for så kan den kun bruges sammen med en PC.
Iøvrigt bør du gå LANGT uden om det nymodens billige plastic-skrammel, efter min mening.
Er du i tvivl om, hvad jeg mener, så kig forbi ALDI :QQS:

Det er du alt sammen nødt til, at være opmærksom på, hvis du skal ud, at finde en egnet grammofon, hvad jeg iøvrigt varmt kan anbefale.
Vinyl er noget ganske ....andet !
Hvilke(t) tilslutnings-stik, der sidder på grammofonen, er ligegyldigt. En evt. uoverensstemmelse klares med en simpel adapter, med de rigtige han/hun stik.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Marianne » søn 25. sep 2016 22:23

tctla skrev:
Fredmarantz skrev:Du kan, hvis du bruger de rette stik, tilslutte enhver pladespiller.
B&O's pladespillere hedder alle "Beogram"

Vh
Freddy

Man kan faktisk ikke sådan lige tilslutte enhver pladespiller.
Man skal være opmærksom på, når man anskaffer sig en pladespiller, at den:
1)
Ikke har en indbygget for-forstærker, for den nødvendige for-forstærker, også kaldet en RIAA-forstærker, sidder allerede i en Beomaster-2400.
2)
har en dynamisk Moving-Magnet pick-up enhed og ikke for eksempel en Moving-Coil eller Keramisk enhed.
3)
ikke KUN må have en USB-tilslutning, for så kan den kun bruges sammen med en PC.
Iøvrigt bør du gå LANGT uden om det nymodens billige plastic-skrammel, efter min mening.
Er du i tvivl om, hvad jeg mener, så kig forbi ALDI :QQS:

Det er du alt sammen nødt til, at være opmærksom på, hvis du skal ud, at finde en egnet grammofon, hvad jeg iøvrigt varmt kan anbefale.
Vinyl er noget ganske ....andet !
Hvilke(t) tilslutnings-stik, der sidder på grammofonen, er ligegyldigt. En evt. uoverensstemmelse klares med en simpel adapter, med de rigtige han/hun stik.

Tak for dine oplysninger :-) Ja, der er da alligevel lidt at være opmærksom på!

Jeg har fået målt op og der kan faktisk slet ikke stå en pladespiller i min reol, da den ikke er dyb nok. Så det kan godt være jeg dropper ideen igen. Jeg hører alligevel for det meste radio, men en sjælden gang ville det være rart nok at kunne sætte noget musik på af eget valg. Men plader har jeg jo heller ingen af, så det bliver vist både for dyrt og for omstændeligt i forhold til hvor meget jeg kommer til at bruge det.
Marianne

Indlægaf Marianne » søn 25. sep 2016 22:31

Nu skal min kære Beomaster desværre indlægges på radiomusset igen :(

Det gik ellers så fint, men i dag bestemte den sig så for selv at bestemme hvornår den ville tænde og slukke og hvilken kanal den ville spille! Det bliver jo lidt træls i længden hvis ikke man har samme ønsker som sin Beomaster :|

Da jeg støvsugede i formiddags gik den helt agurk og jeg måtte slukke ved kontakten :shock:

Solen skinnede godt nok på displayet i formiddags, men det kan ikke være årsagen, for her til aften tændte den pludselig igen!

Jeg har kontaktet værkstedet ved museet og jeg skal bare komme forbi med den igen, så det er jo fint. Men alligevel ret træls at skulle slæbe rundt på det tunge apparat igen og igen undvære radio!
Marianne

Indlægaf tctla » søn 25. sep 2016 23:21

Marianne skrev:Nu skal min kære Beomaster desværre indlægges på radiomusset igen :(

Det gik ellers så fint, men i dag bestemte den sig så for selv at bestemme hvornår den ville tænde og slukke og hvilken kanal den ville spille! Det bliver jo lidt træls i længden hvis ikke man har samme ønsker som sin Beomaster :|

Da jeg støvsugede i formiddags gik den helt agurk og jeg måtte slukke ved kontakten :shock:

Solen skinnede godt nok på displayet i formiddags, men det kan ikke være årsagen, for her til aften tændte den pludselig igen!

Jeg har kontaktet værkstedet ved museet og jeg skal bare komme forbi med den igen, så det er jo fint. Men alligevel ret træls at skulle slæbe rundt på det tunge apparat igen og igen undvære radio!

Du skrev i et tidligere indlæg, at de havde repareret lysdioderne.
Der ER faktisk ingen lysdioder i apparatet, eller hvis der er, så er det 1 stk., der lyser, når radioen er stand-by, altså slukket.
Har de erstattet de anvendte pærer med lysdioder, kan de meget vel have skudt sig selv i foden, så at sige.
Det er selvfølgelig smart ikke, at skulle skifte pærer med mellemrum, men B&O har indbygget et kredsløb i radioen, der holder øje med hvor meget strøm pærerne forbruger.
Hvis man så uden videre erstatter pærerne med lysdioder, der bruger langt mindre strøm, bliver resultatet, at radioen er piv-ustabil.
Det ku' du jo lige nævne, når du afleverer radioen.
Det sku' nok afføde en del respekt fra en museumsmand, at du kan oplyse den slags detaljer :Thumpsup:
Når du er ved det, så bed dem skifte ALLE røde ROE elektrolyt-kondensatorer, der måtte være tilbage i radioen.
Ellers får du snart brug for endnu en tur med radioen under armen.
Hvis ikke den første bemærkning får dem op i sædet, skal denne oplysning nok klare det :thumbsup:
tctla

Indlægaf Marianne » man 26. sep 2016 10:13

tctla skrev:Du skrev i et tidligere indlæg, at de havde repareret lysdioderne.
Der ER faktisk ingen lysdioder i apparatet, eller hvis der er, så er det 1 stk., der lyser, når radioen er stand-by, altså slukket.
Har de erstattet de anvendte pærer med lysdioder, kan de meget vel have skudt sig selv i foden, så at sige.
Det er selvfølgelig smart ikke, at skulle skifte pærer med mellemrum, men B&O har indbygget et kredsløb i radioen, der holder øje med hvor meget strøm pærerne forbruger.
Hvis man så uden videre erstatter pærerne med lysdioder, der bruger langt mindre strøm, bliver resultatet, at radioen er piv-ustabil.
Det ku' du jo lige nævne, når du afleverer radioen.
Det sku' nok afføde en del respekt fra en museumsmand, at du kan oplyse den slags detaljer :Thumpsup:
Når du er ved det, så bed dem skifte ALLE røde ROE elektrolyt-kondensatorer, der måtte være tilbage i radioen.
Ellers får du snart brug for endnu en tur med radioen under armen.
Hvis ikke den første bemærkning får dem op i sædet, skal denne oplysning nok klare det :thumbsup:

At jeg skrev at de havde udskiftet lysdioderne der ikke virkede er desværre bare min egen uvidenhed! Jeg troede at alt der lyste rødt på en radio måtte være lysdioder :oops: De har slet ikke sagt noget om det, jeg opdagede bare at indikatorerne for bassen og en af de andre igen virkede. Så jeg ved ikke hvad de har gjort, men mon ikke de har udskiftet pærerne så? Jeg kan jo stadig brillere lidt ved at spørge om de evt. har udskiftet pærerne med lysdioder og den derved kan være blevet ustabil pga. ændring i kredsløbet. Ved samme lejlighed spørger jeg også om der stadig sidder nogle af de gamle, røde ROE kondensatorer :thumbsup:

Faktisk så har Beomasteren en gang i min barndom næsten skræmt livet af mig en nat. Jeg havde værelse ved siden af stuen hvor den stod. En nat vågner jeg ved lyden af meget høj klassisk musik fra radioen. Der er bælgravende mørkt og desuden hørte mine forældre aldrig klassisk musik. Jeg elskede gyserfilm og var selvfølgelig overbevist om at det spøgte så jeg turde ikke stå op men gemte mig under dynen og holdt mig for ørerne :lol: Kan faktisk ikke huske hvordan det endte, om jeg tog mod til mig og stod op og vækkede mine forældre, eller om de selv vågnede ved det på et tidspunkt. Beomasteren kom på værksted og efterfølgende tændte den ikke selv.
Min første tanke går var selvfølgelig spøgelset fra dengang......ha ha.
Marianne

Indlægaf tctla » man 26. sep 2016 12:51

Marianne skrev:Min første tanke går var selvfølgelig spøgelset fra dengang......ha ha.

Ja, men det er da lige så sandsynligt, som hvad jeg beskriver, kan være galt.
Som tekniker, må man må ikke overse en eneste fejlmulighed!! :lol:
tctla

Indlægaf Marianne » man 26. sep 2016 16:49

tctla skrev:
Marianne skrev:Min første tanke går var selvfølgelig spøgelset fra dengang......ha ha.

Ja, men det er da lige så sandsynligt, som hvad jeg beskriver, kan være galt.
Som tekniker, må man må ikke overse en eneste fejlmulighed!! :lol:

Men hvis det er årsagen, så er det jo en anden slags reparatør jeg skal have fat i, for det er da træls med et spøgelse der har andre musikønsker end mig :lol:
Marianne

Indlægaf Fredmarantz » man 26. sep 2016 17:14

D.Duck skrev:
Marianne skrev:
Jeg har faktisk en veninde der bor i Esbjerg, og som kommer og besøger mig i sommerferien. Det kan jo være hun vil transportere Beomasteren til de kanter :-) Men du skal altså ikke føle dig forpligtet ;-)

Du eller din veninde skal være velkommen med din Beomaster 2400

mvh
Per H

Hej Marianne!

må jeg henlede opmærksomheden på D.Duck og dette, hans tidligere indlæg. Ham kan jeg varmt anbefale. Du kan evt. skrive en Pb til ham?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Marianne » man 26. sep 2016 21:14

Fredmarantz skrev:
D.Duck skrev:
Marianne skrev:
Jeg har faktisk en veninde der bor i Esbjerg, og som kommer og besøger mig i sommerferien. Det kan jo være hun vil transportere Beomasteren til de kanter :-) Men du skal altså ikke føle dig forpligtet ;-)

Du eller din veninde skal være velkommen med din Beomaster 2400

mvh
Per H

Hej Marianne!

må jeg henlede opmærksomheden på D.Duck og dette, hans tidligere indlæg. Ham kan jeg varmt anbefale. Du kan evt. skrive en Pb til ham?

Vh
Freddy

Hej Freddy

Jeg har ikke glemt den venlige mand i Esbjerg :-) Men jeg vil nu lige give de søde gutter på radiomuseet en chance for at finde fejlen, -de har været så søde. Det er også lettere for mig at komme til Sønderborg, da jeg har forældre på Als. Men hvis ikke det lykkes dem, må jeg jo gøre noget andet.

Vh. Marianne
Marianne

Indlægaf Fredmarantz » man 26. sep 2016 21:36

Fint - giv dem bare et skud mere :cool1:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Marianne » tirs 27. sep 2016 12:27

Jeg har godt nok mit hyr med Bo i dag, -ja, det har jeg døbt spøgelset i min radio ;) Han hader åbenbart P3 for det får jeg ikke lov at høre. Han vil enten høre P4, tænde grammofonen (som jeg jo ikke har) eller helt slukke for radioen :-X

Prøvede at gennemtvinge min vilje et par gange med P3, men han kunne slet ikke overtales, så nu er vi blevet enige om at høre ingenting :lol:

Jeg kan altså også stadig tilnærmelsesvis stege en god griller på bunden af Beomasteren og det til trods for at jeg har givet den dobbelte filtdupper i hjørnerne for at give ekstra ventilation under. Men det er måske bare sådan et Beomaster 2400-2 bare bliver temmelig lun?

PS. Lige nu er jeg ved at være en kende træt af at jeg kom i tanke om den Beomaster i mine forældres kælder....

PPS. Men uden den havde jeg jo ikke fundet dette forum, som er ganske hyggeligt :p
Marianne

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr